Tárt Kapus Program, Budapest Sportfőváros szabadidő konferencia
2019. február 11.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

A konferencia célcsoportja az aktív szabadidősportolók, a rendszertelenül, vagy még egyáltalán nem mozgó fiatal és középkorú felnőttek, valamint az időskorúak. Az eseményen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Időpont: 2019. február 23. 10.00-16.00.

TE Tárt Kapus Program, Budapest Sportfőváros szabadidő konferenciája

Célcsoport

  • aktív szabadidősportolók
  • inaktív felnőtt és időskorú lakosság

Célkitűzések

  • A Konferencia a Budapest Európa Sportfővárosa 2019 programsorozat sportszakmai nyitó eseménye, amelyen bemutatásra kerülnek az év legfontosabb eseményei.
  • A rendezvény célja, hogy elősegítse, illetve megfelelő szakmai háttérrel támogassa a felnőtt és időskorú (elsősorban fővárosi és az agglomerációban élő) lakosság életmódváltását, aktív, egészséges életvezetését.
  • Célunk, hogy állapotfelmérés és személyre szabott életmód tanácsadás is támogassa a megfelelő mozgásforma kiválasztását és az életmódváltást.
  • A rendezvény kiemelt célja, hogy a lakosság számára lehetőséget biztosítson a Testnevelési Egyetem megújuló Kampuszának megismerésére.
  • Fontosnak tartjuk, hogy a résztvevők megismerjék az Egyetem kiemelkedő előadóit, a lakosság számára a jövőben elérhető sportszolgáltatásait.
  • A rendezvény inkluzív szemléletű, azaz fogyatékkal élő résztvevők számára is elérhető.

A rendezvény koncepciója

  1. A Campus megnyitása egy napra a Főváros lakossága számára. Előzetes helyszíni regisztrációhoz kötött 30 fős, 30 perces vezetett túrák a Campus bemutatására.
  2. Szabadidősport konferencia a nagyközönség részére a TE legnevesebb tanárainak és kutatóinak általános érdeklődésre számot tartó rekreáció témájú előadásai
    • életmód előadások
    • sportszakmai workshopok
  3. Életmód és sportszakmai felmérések és tanácsadás, amelyben a TE bemutatja a jövőben a lakosság részéről is igénybe vehető szolgáltatásait.
  4. Budapest Európa Sportfővárosa programsorozat bemutatása
  5. Kiállítói tér

Regisztráció >>>

Program

Athén terem

  • 10.00-10.30 Megnyitó - Prof. Dr. h. c. Mocsai Lajos, a Testnevelési Egyetem rektora, Dr. Szalay-Bobrovniczky Alexandra, Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal, humán főpolgármester-helyettes, Kovács Ágnes, olimpiai bajnok úszó, Budapest Kulturális és Turisztikai nagykövete
  • 10.30-10.45 Prof. Dr. h. c. Mocsai Lajos: A sport értelmezése és annak hatásai >>>
  • 10.45-11.00 Prof. Dr. Radák Zsolt: Testedzés és agyműködés: barátok vagy ellenségek >>>
  • 11.15-11.30 Prof. Dr. Tóth Miklós: Mozgásgyógyszer >>>
  • 11.30-11.45 Dr. habil. Szabó Tamás: A fittség élettani alapjai, kialakulása fejlesztésének és szintentartásának lehetőségei >>>
  • 11.45-12.00 Dr. Lacza Zsombor: Sportártalmak megelőzése >>>
  • 12.15-12.30 Prof. Dr. Martos Éva: Vegán, mindenmentes és társaik. Valóban ez a fittség étrendje? >>>
  • 12.30-13.00 kerekasztal beszélgetés az előadókkal. Téma: Sporttal az egészségért (moderátor: Zelinka Ildikó)
  • szünet
  • 13.15-13.30 Dr. Gombocz János professor emeritus: Napjaink sportja a neveléstudomány mérlegén >>>
  • 13.30-13.45 Prof. Dr. Hamar Pál: Az egészséges életmód és a szabadidősport alapjai az iskolai testnevelésben >>>
  • 13.45-14.00 Dr. habil. Gál Andrea: Fizikai aktivitás, testmozgás vagy sportolás? >>>
  • 14.00-14.15 Dr. Lénárt Ágota: Testi-lelki fittség >>>
  • 14.15-14.30: Dr. Gombás Judit: Kinek is jó ha sportolnak a fogyatékos emberek? >>>
  • 14.30-15.00 kerekasztal beszélgetés az előadókkal. Téma: Sport Mindekinek, a Sport Mindenkié (moderátor: Zelinka Ildikó)

Aula elkerített része

  • Életmód tanácsadás
    • 10:30-15:45 Táplálkozási tanácsadás - Mit egyek, hogy jól legyek? Kérdezze a szakembert! A Testnevelési Egyetem Sport-táplálkozástudományi Központ szakemberei szeretettel várnak minden érdeklődőt. Mit kínálunk? Testmagasság, testtömeg, a testalkati fittséget jellemző izom- és zsírarány mérése. Kvíz – játékos formában mérjük fel tudását az egészséges táplálkozásról. Eloszlatjuk a divatdiétákkal kapcsolatos tévhiteket. Megmondjuk mit egyen ha maratonra készül, vagy ha most kezd el sportolni. Látogasson el standunkhoz, a tanácsadáson résztvevők között az életmódváltást támogató meglepetés ajándékokat sorsolunk ki!
    • 10:30-15:45 Lelki egészség tanácsadás
    • 10:30-15:45 Fittségi mérések - A kardiológiai- sportkardiológiai vizsgálat nyugalmi mérésekből áll. A TESOP egészségügyi kérdőívének egyeztetését és az indikáció tisztázását követően nyugalmi 12-elvezetéses EKG vizsgálat történik, majd nyugalmi brachialis vérnyomásmérést végzünk. Ezt követően transthoracalis echo vizsgálat történik standard parasternális- és apicalis ablakból 2D, M mode és Doppler paraméterek meghatározásához. Ezt követően konzultációt végzünk, és lelet kiadására kerül sor. A vizsgálat időtartama bruttó 30 perc.
  • Nyitott laborok: sportszakmai laborok bemutatása
    • 10.30-15.00 A Sportélettani Kutatóközpont laborjai, pszichológiai vizsgálatok - A labor alapvető vizsgálati filozófiája a sokoldalú, integratív vizsgálati módszer. Ez annyit jelent, hogy a sportteljesítményeket befolyásoló tényezők közül vizsgálunk néhányat. Az adatok együttes kezelése többet jelent, mint a sokoldalú megítélés, valójában az egyéni, csoportos, sportági profilok meghatározását szolgálja. A vizsgálatokat a különféle kérdésfeltevésnek, problémának megfelelő tesztbattériával végezzük.

Aula, kiállítói tér

  • 10:30-16.00 Sportszakmai szervezetek, cégek megjelenése >>>

Szekcióterem 1.: TE sportági workshop. 10:30-tól: 30 perces szabadidősport workshopok (moderátor: Dr. Farkas Péter) - B 001 (Los Angeles) terem

  • 10:30-10:55 Iránytű a személyi edzés útvesztőjében (Katus Tamás)
  • 11:00-11:25 Testkulturális defektusok (Katus Tamás)
  • 11:30-11:55 Az úszás szerepe a szabadidősportban (Kovácshegyi Ferenc)
  • 12:00-12:25 Karate – testi-lelki harmónia (Csákvári László)
  • 12:30-12:55 Snowboard (Ránky Márta)
  • 13:00-13:25 A tenisz sportág bemutatása (Dékány Marcell)
  • 13:30-13:55 Gimnasztika (Fajtné Thuróczy Zsuzsanna)
  • 14:00-14:25 Az Ultimate Frizbi és a Disc Golf bemutatása (Erdősi Zoltán)
  • 14:30-14:55 A vízitúra élmény! (Dr. Irmai István)
  • Az előadók és előadásaik bemutatása

Szekcióterem 2.: TE sportági workshop. 10:30-tól: 30 perces szabadidősport workshopok (moderátor: Dr. Tóth László) - B 002 (Tokio) terem

  • 10:30-10:55 A lovaglás, mint szabadidős tevékenység (Dr. Protzner Anna, Balog Orsoly)
  • 11:00-11:25 Miért jó élmény a síelés? Mikor és hogyan kezdjünk el síelni? (Dr. Egri Katalin)
  • 11:30-11:55 Sportlövészet (Gábriel Emese )
  • 12:00-12:25 POLAR Smart Coaching program (Nagy-Barta József)
  • 12:30-12:55 Labdarúgás (Pruckner László, Lovász Tamás István)
  • 13:00-13:25 Futás (Dr. Gyimes Zsolt)
  • 13:30-13:55 Golf (Szalma László)
  • 14:00-14:25 Spinning® - A te tekerésed! (Hajdú Gergely)
  • 14:30-14:55 Kerékpárt mindenkinek! (Várhegyi Attila)
  • Az előadók és előadásaik bemutatása

Szekcióterem 3.: Budapest Sportfőváros program bemutató (moderátor: Milassin Ákos) - B 101 (Melbourne) terem

  • 10:30-10:55 Szenior Életmódváltó
  • 11:00-11:25 Spinning Guiness-rekord
  • 11:30-11:55 Jóga 24
  • 12:00-12:25 Nordic Walking
  • 12:30-12:55 Ötpróba Mozgalom

Vezetett kampusz túrák - C 001 (Párizs) terem

  • 11:00, 12:00, 13:00 Fél órás séta, 30 fős csoportokban, előzetes helyszíni regisztráció alapján (Dr. Szikora Katalin, egyetemi docens vezetésével)

Kiemelt előadók

Mocsai LajosProf. Dr. h. c. Mocsai Lajos rektor, egyetemi tanár

1978-ban testnevelő tanári, majd kézilabda szakedzői diplomát szerzett a Testnevelési Egyetemen. Ezt követően az egyetem oktatója, később menedzserigazgatója. Európai mesteredző, az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) életműdíjasa. Minden idők legsikeresebb magyar kézilabdaedzője. 1982-ben csapatával megnyerte a Bajnokcsapatok Európa Kupáját. Számos magyarországi és külföldi klubsikere mellett a magyar nemzeti férfi kézilabda válogatottakkal világbajnoki második, olimpiai negyedik, míg a női kézilabda válogatott szövetségi kapitányaként olimpiai és világbajnoki második, illetve Európa-bajnok. A szárazföldi csapat labdajátékok közül a legtöbb olimpiai pontot szerezte Magyarországnak. 2012-től a Nemzeti Kézilabda Akadémia (NEKA) tudományos és szakmai főigazgatója, 2014-től a Testnevelési Egyetem rektora, egyetemi tanár.

A sport értelmezése, és annak hatásai - A mozgásos tevékenységek speciális formája a sport, melyet egyes meghatározások a legtisztább értelemben vett játékként értelmeznek. Pozitív hatással van az egészséges testi, mentális és szociális fejlődésre. Hiányában a csontrendszer, az izomzat, a belső szervek, sőt az agy és az idegrendszer sem fejlődnek a kívánatos mértékben. Érdekes módon mindezek megnyilvánulása a nemek között eltérést mutat, melynek okai a genetikában keresendők. Ahogy azt az LTAD modell is szemlélteti, a sport mindenki számára elengedhetetlen, attól függetlenül, hogy azt versenyszerűen vagy szabadidős tevékenységként végezzük. Megállapítható, hogy a sport jelentős hatása az életmód, az életminőség valamint az egészségmegőrzés területén nélkülözhetetlen.

Lacza ZsomborDr. Lacza Zsombor tudományos rektorhelyettes, ortopéd szakorvos, az MTA doktora

A Semmelweis Egyetemen végzett általános orvosként, majd Németországban és Amerikában végzett tudományos kutatási tevékenységet, amelyért a Brain Research folyóirat Fiatal Agykutatói Díját is elnyerte. Hazatérése után kutatócsoportot alakított a regenerációs orvostudományi megoldások, ezen belül is az őssejtek és a vérszérum alapú terápiák fejlesztésére. A munkacsoport által kifejlesztett két termék már eljutott a klinikai bevezetéshez és már több mint 10,000 sikeres beültetésen vannak túl. Kutatás-fejlesztési tevékenységéért több díjat nyert, legutóbb 2019-ben a Top10 magyar innováció díját. Meghívott vendégelőadó a Göteborgi és a Kremsi egyetemeken. A Testnevelési Egyetemen PhD témavezető, 2018 óta tudományos rektorhelyettes és a Sport- és Egészségtudományi Intézet igazgatója.

Sportártalmak megelőzése - A mozgás, a sport gyógyít - csökkenti a túlsúlyt, a vérnyomást, az inzulin-rezisztenciát. Azonban, mint minden gyógyszernek, a sportnak is vannak mellékhatásai. Különösen akkor, ha hibás dózisban vagy rossz indikációval alkalmazzák. Ficamodás, porckopás, ízületi fájdalmak alakulhatnak ki, ha valaki nem megfelelő módon sportol. Felmérésünk szerint a magyar hobbi futók 83%-a panaszos: valamije fáj futás közben vagy után. Hogyan tudjuk pontosan megállapítani, hogy kinek, mit és mennyit ajánlott sportolnia az egészség optimális megőrzése érdekében? Sőt, ennél tovább gondolva mit érdemes felmérni az egyes emberek sportártalmakra hajlamosító tényezői közül, amelyeknek kiküszöbölése lehetséges a megfelelően előírt és megtanult mozgásmintákkal?

Radák ZsoltProf. Dr. Radák Zsolt PhD egyetemi tanár, az MTA doktora

Radák Zsolt, 1996-ban Japánban a Tsukuba egyetemen szerezte PhD fokozatát és 2003-ban lett az MTA doktora. 1989-óta dolgozik a TF-en, és több egyetemen dolgozott, mint vendég professzor, az USA-ban, Japánban, Kínában és Taiwanban. Több mint 200 tudományos cikk szerzője, idézettsége 10 000 felett van, Magyar, angol és japán nyelven jelent meg könyve.

Testedzés és agyműködés: barátok vagy ellenségek - A rendszeres testedzés bonyolult sejt jelzőrendszeri folyamatokat eredményez a központi idegrendszerben, amely többek között magában foglalja új idegsejtek képződését, axon és dendrit gyarapodást,valamint javuló funkciót is eredményezhet. A rendszeres testedzés azonban nagyon időigényes, ami csökkentheti a tanulásra fordított órák számát és ez bizony könnyen meglátszik az iskolai eredményekben is.  Most akkor tanuljunk vagy sportoljunk?

Tóth MiklósDr. Tóth Miklós egyetemi tanár, az MTA doktora    

Orvosi tanulmányait a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen végezte, diplomát 1986-ban kapott. 1985-1986 között vendégkutató volt a heilderbergi Ruprecht-Karls Egyetem Gyógyszertani Intézetében. 1987-1993 között kutatóorvos a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Ér- és Szívsebészeti Klinikáján, majd 1988-1990 között ismét vendégkutató Heidelbergben, a Ruprecht-Karls Egyetem Gyógyszertani Intézetében. 1989-ben Magna cum Laude minősítéssel német orvosdoktori címet szerzett a Ruprecht-Karls Egyetemen. 1991- 2009 között tudományos titkár a Magyar Tudományos Akadémia Orvosi Tudományok Osztályán. 1992-1993 között vendégkutató az Oulu-i Egyetem Gyógyszertani Intézetében a Sigrid Juselius, illetve a Finn Tudományos Akadémia ösztöndíjaival. 1994-2005 között a Semmelweis Orvostudományi Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinikáján klinikai orvos, tudományos főmunkatárs. 1995-ben szerzett kandidátusi fokozatot a Magyar Tudományos Akadémián. 1997-ben második alkalommal is vendégkutató az Oulu-i Egyetem Gyógyszertani Intézetében, ezúttal a Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj segítségével. 1997-ben belgyógyász, 2001-ben pedig közigazgatási szakvizsgát tett. 2000-2002 Széchenyi Professzori Ösztöndíjat nyert. 2002-ben megszerezte az MTA doktora címet. 2002-2007 között osztályvezető volt a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet Kutatási Osztályán. 2003-ban habilitált a Semmelweis Egyetemen. 2003-2007 között elnökségi tag, Magyarország és a kelet-európai országok képviselője a European Medical Research Councils, European Science Foundation keretén belül. 2004-2009 között rektori tanácsadó. 2005 től a Szentágothai János Tudásközpont igazgatóhelyettese. 2005-2007 között tudományos főmunkatárs a Semmelweis Egyetem Kardiológiai Tanszékén. 2006-ban a Technológiai Transzfer Iroda igazgatója a Semmelweis Egyetemen. 2007-ben egyetemi tanári kinevezést nyert, ettől kezdve tanszékvezető a Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Kar Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszékén. 2009-2011 között a Semmelweis Egyetem tudományos és innovációs rektorhelyettese. 2009 óta a Magyar Sporttudományi Társaság elnöke. 2009-2011 között a Semmelweis Egyetem Tudományos Tanácsának elnöke. 2010 óta a Magyar Olimpiai Bizottság Orvosbizottságának tagja. 2010-ben tudományos igazgató a Semmelweis Egyetem Kutatóegyetemi Pályázatán. 2010 óta a Magyar Élettani Társaság elnökségi tagja. 2010 óta Végrehajtó Bizottsági tag az International College of Sport Sciences and Physical Education szervezetében. 2010 től több éven át az Orvosegyetemi Sport Club elnöke. 2010 óta Excercise is Medicine (USA) Irányító Testületi tagja. 2010 től több éven át elnökségi tagja a TF Sportegyesületének. 2010 óta a Magyar Sportorvos Társaság elnökségi tagja. 2011 től több éven át az Orvosi Szakmai Kollégium Sportegészségügyi Tagozatának elnöke. 2011-2012 között a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának dékánja. 2011-2012 között a Felsőoktatási Tudományos Tanács Felügyelő Bizottsági tagja. 2011 óta a Testnevelési és Sporttudományi Szakmai Kollégium elnöke. 2012-től több éven át a Magyar Olimpiai Bizottság alelnöke. 2017-ben a Testnevelési Egyetem Lovaskultúra oktató szakán szerzett sportszakmai végzettséget. 2007 -től jelenleg is a Testnevelési Egyetem Egészségtudományi Tanszékének vezetője.

Mozgásgyógyszer - Az Amerikai Sportorvosi Kollégium felismerve az inaktív életmód kedvezőtlen hatásait, célul tűzte ki egy olyan globális program létrehozását, amely az egészségmegőrzést, valamint a betegségekből való gyorsabb gyógyulást, a testmozgás népszerűsítését, a testmozgás receptre történő felírását valósítja meg. 2007 novemberében született meg az Exercise in Medicine (EIM) program. 2010-ben Az Amerikai Sportorvosi Kollégium (ACSM) korábbi elnöke James S. Skinner meghívására Tóth Miklós, a Testnevelési Egyetem professzora előadást tartott a program hazai bevezetésének lehetőségeiről. Tóth Miklós professzort ekkor választották be az Exercise is Medicine Nemzetközi Tanácsadó testületébe.

2011-ben jött létre a program Európai Regionális Központja, amely Németországban Jürgen M. Steinacker professzor vezetésével kezdte el munkáját.

Magyarországon Tóth Miklós professzor vezetésével a Magyar Sporttudományi Társaság 2011-ben a VIII. Országos Sporttudományi Kongresszuson hozta létre a Társaság Mozgásgyógyszer Bizottságát.

2012-ben több mint 300 egyetemi hallgató felmérésével kezdődtek a vizsgálatok.

Az azóta eltelt időszak eredményei igazolják, hogy a személyre szabott fizikai aktivitás - a vérzéses és a lázas állapot kivételével - bármely életkorban és egészségi állapotban javítja az életminőséget és növeli az átlagos élettartamot, míg az inaktív életmód a betegségek rizikóját ötszörösére növeli, hasonlóan a dohányzáshoz.

A Testnevelési Egyetem Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszékének kutatócsoportja az új Campus kialakításával olyan laborrendszert kapott, amely a megkezdett munkát még szélesebb körben folytathatja egy olyan eszközpark segítségével, amely eddig nem állt rendelkezésre.

Az előadás a fizikai aktivitás és a nagy népbetegségek kapcsolatát, a mozgásgyógyszer koncepciót, az eddigi eredményeket mutatja be.

Szabó TamásDr. habil. Szabó Tamás egyetemi magántanár

Testnevelő tanár, szakedző, a biológia tudomány kandidátusa. Alapító tagja a KSI Tudományos Csoportjának, tudományos igazgatója.

Kormányzati megbízásból a Nemzeti Utánpótlás Nevelési Intézet alapítója, főigazgatója. Az országos tehetséggondozó programok (Sport XXI., Héraklész Bajnok- és Csillag Program) létrehozója. 2012. évben megalapította az utánpótlás-nevelés területén nemzetközi szinten is számottevő Sporttudományi és Diagnosztikai  Laboratóriumot (NSK).

Tudományos szakterületei: humánbiológia, terhelés-élettan.

Oktatási tevékenysége korábban, terhelés-élettan magyar és angol nyelven, doktori iskolai oktatás, témavezetés.

Társadalmi élet: a Magyar Olimpiai Bizottság elnökségi tagja, alelnöke 2012-ig. A Magyar Sporttudományi Társaság általános alelnöke.

Elismerései: Az év sportvezetője volt 2 alkalommal, Sportérdemérem Arany fokozat, A Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje, Klebelsberg Kunó Díj.

A fittség élettani alapjai, kialakulása, fejlesztésének és szintentartásának lehetőségei - A fittség fogalmának meghatározása a sporttevékenység különböző szintjein nehéz. A konferencia a szabadidősport problémáiról szól, ezért az előadás elsősorban azokat a lehetőségeket próbálja tárgyalni, amelyek az amatőr és szabadidős fizikai aktivitással kapcsolatosak. A különböző életkorok eltérő lehetőségeket jelentenek és ennek mentén különböző célok megfogalmazását teszik megalapozottá.

A szabadidős sport, a fittség, a well beeing megalapozásában nagyon széles eszköztárral rendelkezik, azonban a kardiovaszkuláris rendszer „karbantartása” prioritást kap.

Martos ÉvaProf. Dr. Martos Éva, a Sport-táplálkozástudományi Központ vezetője

25 éves Sportkórházi múlt majd 10 éves Országos Élelmezés-és Táplálkozástudományi Intézet főigazgatását követően érte az a megtiszteltetés, hogy felkérték a TE Sport-táplálkozástudományi Központ szakmai programjának és az ehhez szükséges infrastruktúra kialakítására. Sportszakorvosként három olimpián vett részt, 2000-ben vezette az egészségügyi csapatot. Klinikai laboratórium szakvizsgája kiterjedt kutatási tevékenységéhez nagyban hozzájárult. Kandidátusi disszertációját „A rendszeres fizikai aktivitás szerepe a szív és érrendszeri megbetegedések megelőzésében” témában írta, majd a téma gyerekkori vonatkozásaiból habilitált. Az egészségtudományok és a sporttudományok címzetes egyetemi tanára. Egészségügyi gazdálkodási és stratégiai specialista diplomával is rendelkezik. Széleskörű oktató tevékenységet végzett, több, mint félezer tudományos előadást tartott,140 közleménye jelent meg, 4 hallgatója szerzett PhD fokozatot. Számos hazai és nemzetközi konferenciát szervezett. Az Európai Bizottság Táplálkozás és fizikai aktivitás magas szintű munkacsoportjában, valamint a WHO regionális táplálkozási bizottságában több, mint 10 éven át képviselte hazánkat. A Magyar Sportorvos Társaság korábbi elnöke, két alkalommal volt az év sportorvosa, a SE TF kiváló oktatója, Magyar Köztársasági Bronz Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetettje. A Népegészségügyért emlékéremmel, valamint Batthyány- Strattmann László-díjjal is kitüntették.

Vegán, mindenmentes és társaik. Valóban ez a fittség étrendje? - Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy egészségünk hosszútávú megőrzésében kulcsfontosságú szerepet játszik a fizikai aktivitáson túl a táplálkozás. Manapság azonban az egészséges életmód és azon belül is az egészséges táplálkozás mindenkinek mást jelent. Az egészségre törekvés jegyében még a csapból is újabb és újabb csodaélelmiszerek, „kizárólag természetes alapanyagból” készült tabletták, mindenmentes diéták folynak, melyek fittséget,  energiát, fogyást, vagy éppen a betegségek megelőzését ígérik. De valóban ez a helyes út? Mit mond a tudomány?  Az egészségmegőrző, a betegségek megelőzését lehetővé tevő fittségi szint számos összetevőjét, mint az egészséges testtömeg, a testzsíreloszlás, csontsűrűség, cukor-és zsíranyagcsere, sőt a kardiorespiratorikus illetve motorikus fittség eléréséhez szükséges alkalmazkodási (adaptációs) folyamatokat is jelentősen befolyásolja a táplálkozás. Az energiaegyensúly biztosítása, a makrotápanyagok (fehérje, zsír szénhidrát) megfelelő aránya, minősége és napi eloszlása, a vitamin és ásványi anyag ellátottság, a folyadék mennyisége és minősége meghatározó tényezők, melyek teljeskörűen az egészséges táplálkozási ajánlások követésével valósíthatók meg a legoptimálisabban.

Gombocz JánosDr. Gombocz János professor emeritus

Az ELTE bölcsészkarán szerzett tanári és pedagógia szakos diplomát. 1968-óta dolgozik a Testnevelési Egyetemen. Végigjárva a tanári ranglétrát 2000-ben egyetemi tanárrá nevezték ki. 1994-től 2009-ig vezette az egyetem Pedagógia Tanszékét, hét éven át intézeti igazgató volt.

Tantárgyai: neveléselmélet, sportpedagógia. Kutatási területei: sportedzők nevelő munkája, a testnevelő tanár személyisége, tevékenységei.

Napjaink sportja a neveléstudomány mérlegén - A sport értékelméleti szempontból önérték, azaz nem valami más – társadalmi szempontból értékes – szolgálata adja saját értékét. Éppen ezért instrumentalizálása félrevezető lehet, veszélyeket rejt magában. Ha nem is lenne pedagógiai, egészségügyi stb. haszna, akkor is támogatandó, értékes lenne. Mégis érdemes pedagógiai (és más természetű) hasznát a változó világban időről időre összegezni, a szakmai és a szélesebb társadalom számára is láthatóvá tenni.

Az előadás centrumában a sportűzés, mint a társadalmi tapasztalatszerzés megnövekedett lehetősége áll, a sportolással az egyén számára kiterjeszkednek a tapasztalás területei. Új tevékenységeket tanul, új, az eddigiekhez képest másképpen működő szociális környezetbe kerül. Mindez avval jár, hogy új értékvilág veszi körül, vagy legalább az eddig megismert értékek új, eddig nem ismert összefüggésben jelennek meg. Evvel együtt új szerepeket kell megtanulnia, új típusú konfliktusokkal kell megbirkóznia.  Az így keletkező gazdagodás (neveltebbé válás) néven nevezhető tételeit elemzi az előadó.

Gál AndreaDr. habil. Gál Andrea tanszékvezető, egyetemi docens

Testnevelő tanár, szociológus, a Testnevelési Egyetem tanszékvezető docense, a Magyar Sporttudományi Társaság Sportszociológiai Szakbizottságának elnöke. A Társadalomtudományi Tanszéken kollégáival, Földesiné dr. Szabó Gyöngyivel és dr. Dóczi Tamással több ízben végeztek olyan empirikus kutatást, mely a magyar lakosság szabadidő-sportolási szokásainak elemzésére irányult. Szakdolgozóinak, doktori hallgatóinak témái között is rendszeresen megjelenik a különböző társadalmi csoportok sportba való bekapcsolódásának vizsgálata.

Fizikai aktivitás, testmozgás vagy sportolás? - Napjaink modern társadalmai túlnyomórészt egyenlők a fizikailag inaktív lakossággal, a rendszeresen szabadidősportot űzők aránya ugyanis alulmúlja azokét, akiknek napi rutinjában nem jelenik meg a testmozgás. A szociológia kutatások  már évtizedek óta vizsgálják mind nemzetközi, mind hazai viszonylatban a részvételi arányokat, a sportolók-nemsportolók demográfiai jellemzőit, a motiváló, illetve demotiváló tényezőket,valamint a sportolási sajátosságokat, úgymint a választott sportág, a sportolás helyszíne, annak gyakorisága és időtartama. Az utóbbi években azonban ezek az elemzések újradefiniálták kutatásuk tárgyát, mert sportolást, és/vagy fizikai aktivitást, és/vagy testmozgást vizsgálnak, reagálva arra a társadalmi változásra, hogy a kényelmes, „homo sitting” típusú életmód terjedésének, a felnövekvő „screenager” generációk sorának köszönhetően érzékenyebben kell elemezni a különböző aktivitás-típusokat  . Az előadás ezeket  az irányokat és eredményeiket mutatja be példák során keresztül a hallgatóságnak.

Lénárt ÁgotaDr. Lénárt Ágota PhD tanszékvezető, egyetemi docens, pszichológus, sportpszichológus, pszichoterapeuta, tanár, sportlövő szakedző

A Testnevelési Egyetem Pszichológia és Sportpszichológia Tanszék tanszékvezető egyetemi docense. Az egyetemi oktatás mellett tevékeny részt vállal az edzőképzésben és továbbképzésben, a sportolók felkészítésében és mentális fejlesztésében.

Olimpiai és válogatott keretek, sportolók sportpszichológiai felkészülését segíti, többek közt négy olimpiára és számos világversenyre, Universialdéra készített fel élsportolókat eredményesen. Nevéhez fűződik a magyarországi sportpszichológus szakképzés elindítása és szakvezetése. Több hazai és nemzetközi társaság tagja, szekció elnöke, jelentős a publikációs tevékenysége.

Kutatási területei között szerepel a korszerű sportpszichológiai felkészítés. Aktív sportoló, Európa-bajnok, többszörös világverseny érmes és Európa-kupa, világkupa győztes szakágában.

Testi-lelki fittség - Az előadás bemutatja a sportolás pszichológiai előnyeit, a társadalom elvárásait, trendjeit. Bemutatja az egészséges életmódra való átállás és az értékrendbe való beépülés lehetőségeit. Gondolkodásra késztet a szemlélet és lépésváltás területén, ösztönzi a motivációs bázis megteremtését, megtartását és módosítását. Részletesen elemzi a sportolás előnyeit. Az előadás gyakorlati módszereket és mentális fejlesztő feladatokat kínál az alkalmazott sportpszichológia területéről.

Hamar PálProf. Dr. Hamar Pál oktatási rektorhelyettes, tanszékvezető egyetemi tanár

A Testnevelési Egyetem (TF) Tanárképző Intézetének intézetigazgató, a Torna, RG, Tánc és Aerobik tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára, a TF oktatási rektorhelyettese. Egyetemi doktori disszertációját Alma Materében 1990-ben védte meg. 2000-ben az ELTE Bölcsészettudományi Karán doktori (PhD) címet szerzett neveléstudomány tudományágban, majd ezt követően mintegy évtizeddel a PTE Bölcsészettudományi Karán a „dr. habil neveléstudományok” címet nyerte el. 2018-ban sikeresen megvédte az MTA doktora címre benyújtott értekezését. Tudományos tevékenységét mintegy háromszáz magyar és idegen nyelvű tanulmány, cikk, előadás fémjelzi. Szerzője, társszerzője tizenöt egyetemi jegyzetnek, illetve kézikönyvnek. Számos tudományos bizottsági és társasági megbízatása között említhető, hogy elnöke az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Szomatikus-nevelési Albizottságának és a Magyar Biológiai Társaság Mozgás- és Viselkedésbiológiai Szakosztályának. Itthon és külföldön is tagja tudományos folyóiratok és szakmódszertani periodikák szerkesztőbizottságának. A Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének elnöke. Torna szakedző, a Magyar Torna Szövetség Női Torna Szakág vezetője, a Budapesti Torna Szövetség szakmai alelnöke. Kiss Árpád- és Kerezsi Endre-díjas, Matolay Életműdíjas, az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) Mestertanár Aranyérem és a Hepp Ferenc-emlékérem kitüntetettje, a Semmelweis Egyetem Kiváló Oktatója és Tudományos Diákköri Nevelője. Kitüntető oklevelet, illetve emlékérmet vehetett át „A diáksportért”, „Budapest Torna Sportjáért” és „A 20 éves magyar aerobik sportért” végzett munkájáért.

Az egészséges életmód és a szabadidősport alapjai az iskolai testnevelésben - A sport, a sporttevékenység három pilléren nyugszik: élsport, szabadidősport és iskolai testnevelés. Az élsport és a szabadidősport, illetve az élsport és az iskolai testnevelés kapcsolata folyamatosan napirenden lévő téma, ugyanakkor sokkal kevesebb szó esik a szabadidősport és az iskolai testnevelés direkt és indirekt összefüggéseiről. Már pedig az egészséges életmódba beépülő szabadidős sportszokások alapjai az iskolában, az iskolai testnevelésben gyökereznek. A testnevelés tantárgy ugyanis nem a tornaterem négy fala közé zárt, az iskolától távol eső sportpályákon zajló testgyakorlást jelenti, hanem egy olyan tanulási területet jelöl, amely a folyamatosan és gyorsan változó világhoz alkalmazkodás jegyében, más tantárgyakkal karöltve igyekszik megoldást találni korunk globális problémáinak rá eső részére. A testnevelés, a mozgásműveltség és a motoros képességek fejlesztése mellett, többek között szerepet vállal a testi és lelki egészség egyensúlyának megteremtésében, az egészséges életmódra nevelésben, a káros szenvedélyek elleni harcban, a helyes higiénés és szexuális szokások kialakításában, valamint a rekreáció és a rehabilitáció területén is.

Ennek a kiemelt szerepnek az alátámasztására (is) vált a jelenleg készülő Nemzeti alaptanterv – a NAT5 – egyik tanulási területévé a Testnevelés és egészségfejlesztés. A névváltoztatás nem jelenti, nem jelentheti a magyarországi iskolai testnevelés tradicionális, benne a mindennapos testnevelés értékeinek feladását, hanem inkább egy plusz pedagógiai, illetve szabadidősport- és életmódbeli hozzáadott értékről beszélhetünk. Az élethosszig tartó fizikai aktivitás (szabadidős sportolás) fundamentumát jelenthetik az olyan, NAT-ba beépített „garanciák” mint, hogy az alapkompetenciák közé – az olvasás, írás, szövegértés és számolás mellé – bekerült a mozgás is. Ennek alátámasztására egy idézet a NAT5 tervezetből: „A tanuló törekszik saját személyes, társas és testi jóllétének kialakítására, valamint az egész életen át tartó tanulás megvalósítására.” Az iskolának (a köznevelésnek) tehát az egyik küldetése, hogy a tanulókban élethosszig tartó, cselekvő és testileg harmonikus szokásrendszert alakítson ki, emellett egészségügyi tudatosságra és a környezet tiszteletére neveljen.

Gombás JuditDr. Gombás Judit

Dr. Gombás Judit az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar oktató-kutató munkatársa. 2017-ben a Testnevelési Egyetemen szerzett doktori címet. A Látássérültek Szabadidős Sportegyesületének (LÁSS) egyik alapítója, majd 2009-2013. között elnöke. 2017. óta az Achilles Magyarország Alapítvány kuratóriumának elnöke, valamint az International Council for the Education of Individuals with Visual Impairment (ICEVI) nemzetközi ernyőszervezet magyarországi képviselője. Kutatásai fókuszában a fogyatékos személyek sportparticipációja áll; kiemelt figyelmet szentel a fogyatékosság és szabadidősport vizsgálatának.

Kinek is jó, ha sportolnak a fogyatékos emberek? - A rendszeres testmozgás jótékony hatásairól nem lehet eleget beszélni. A szakemberek úton-útfélen arra biztatnak kicsiket és nagyokat, hogy sportoljunk. Mégis, általános megdöbbenést kelt, ha egy fogyatékos – látás-, hallássérült, kerekesszékes, esetleg intellektuális képességzavarral élő - személy sportol. Az előadás körüljárja, mi mindent ad a testmozgás a fogyatékos embereknek, és mit adnak a sportoló fogyatékos emberek szűkebb környezetüknek és társadalmunknak.

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!