Oktatott tantárgyak
  • Fitnesz-aerobik
  • Gimnasztika >
  • Jazztánc
  • Klasszikus balett
  • Kondicionálás >
  • Műkorcsolya >
  • Néptánc
  • Ritmikus gimnasztika (RG): alapképzés, szakképzés és szakedzői képzés
  • Sportakrobatika >
  • Társastánc
  • Torna >
  • Versenyaerobik

Gimnasztika

A hallgatók a tantárgy által megismerkedhetnek a gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszerével, alkalmazási területeivel, mozgásrendszerével, a gimnasztika-gyakorlatok alapformáival, terminológiájával, a gyakorlatábrázolással, a rajzírással, a gimnasztika-gyakorlatok oktatásával, technikai végrehajtásával és a szervezetre kifejtett hatásaival. Jártasságot szereznek az általános bemelegítés tervezése és levezetése, továbbá a kondícionális képességek, koordinációs képességek és az izületi mozgékonyság gimnasztika mozgásanyagával történő fejlesztése terén.

Tantárgyfelelős: Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus
A tantárgy oktatója:

  • Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus
  • Dr. Derzsy Béla egyetemi adjunktus
  • Gyulai Gergely egyetemi tanársegéd
  • Rezács Péter egyetemi tanársegéd

Edzői szak nappali tagozat

Témakörök:

  • A gimnasztika tárgya, története, gimnasztika alkalmazási területei.
  • A gimnasztika célja, feladatai, eszközrendszere, mozgás- és gyakorlatrendszere, gyakorlatok tartalma, szerkezete, alapfogalmak.
  • Erőkifejtési módok főcsoportjai, erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások megjelenési formái és definíciói.
  • A gimnasztika gyakorlatok szaknyelve, rajzírása,
  • Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, kéziszer gyakorlatok.
  • Gyakorlatok technikája, Izolációs gyakorlatok.
  • Motoros képességfejleszto gyakorlatok tervezésének alapismeretei.
  • Természetes és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok variálásának és kombinálásának szempontjai
  • Gyakorlatelemzés, a gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
  • Variálás és kombinálás összefüggései a motoros képességek megalapozásával és fejlesztésével.
  • Szabad- és természetes gyakorlatvariációk és kombinációk térbeli-, idobeli-, dinamikai és terhelési összetevőkkel.
  • Sokoldalúan és speciálisan képzo szabad-, társas-, kéziszer-, egyéb szer- gyakorlatok mozgásanyaga és oktatás-módszertani kérdései.
  • Általános bemelegítés célja, mozgásanyaga, funkcionális szerkezeti felépítése, tervezési szempontjai, a speciális bemelegítéssel való összefüggései,
  • A bemelegítési terhelés tervezése, szabályozása, ellenőrzése és optimalizálása.
  • Szabadgyakorlat-lánc tervezési szempontjai zenére.
  • Zene kiválasztásának szempontjai, tempó meghatározása, gyakorlatlánc szerkezetének és domináns hatások tervezése.
  • Gyakorlatvezetési, oktatási gyakoroltatási módszerek és technikák.
  • Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Maximális erő (abszolút, relatív, dinamikus, statikus) gyorserő és erő-állóképesség fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása.
  • Egyénre szabott köredzés tervezésének szempontjai, mozgásanyaga, szervezési, levezetési feladatai.
  • Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-idő-test(rész)-szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok fajtái, tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei. Koordinációs képességek fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
  • Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
  • Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
  • A terhelés tervezése, ellenőrzésének és módjai, az állóképesség fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
  • Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása. Versenyszituációra épülő gyakoroltatás módszerei. A gyorsaság fejlődésének gyakorlati mérési módszerei
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.

Humánkineziológia szak levelező tagozat

Témakörök:

  • A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere.
  • A gimnasztika cél- feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei.
  • A gimnasztika mozgásrendszere, funkcionális és formális gyakorlatrendszere.
  • A gimnasztika terminológiája.
  • Az óra, edzés, foglalkozásvázlat készítéséhez szükséges gyakorlat-ábrázolás szabályai.
  • A gimnasztika gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
  • A gimnasztika gyakorlatokban megnyilvánuló erőkifejtési módok rendszere.
  • Gyakorlatok tervezése zenére,
  • Motoros képességfejlesztő gyakorlatok tervezésének alapismeretei.
  • A gimnasztika gyakorlatok elemzése, erősítő-, nyújtó- és ernyesztő hatások szempontjából.
  • Az alapformák, szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, gyakorlatsorok és természetes gyakorlatok variálásának, kombinálásának szempontjai,
  • az izmokra és keringési rendszerre kifejtett hatásváltoztatás (fokozás, csökkentés) módjai, a terhelés terjedelmével és intenzitásával, az energiaszolgáltató rendszerek edzésével, valamint a motoros képességek fejlesztésével való összefüggései.
  • Az általános bemelegítés célja, mozgásanyaga, funkcionális szerkezete, tervezésének szempontjai, a terhelés tervezése, szabályozása és ellenőrzése,
  • A bemelegítő gyakorlatok vezetésének módszerei,
  • Levezető, ernyesztő gyakorlatok jelentősége, célja, mozgásanyaga, vezetésének módszerei.

Humánkineziológiai szak nappali tagozat

Témakörök

  • A gimnasztika tárgya, története, gimnasztika alkalmazási területei.
  • A gimnasztika célja, feladatai, eszközrendszere, mozgás- és gyakorlatrendszere, gyakorlatok tartalma, szerkezete, alapfogalmak.
  • Erőkifejtési módok főcsoportjai, erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások megjelenési formái és definíciói.
  • A gimnasztika gyakorlatok szaknyelve, rajzírása,
  • Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, kéziszer gyakorlatok.
  • Gyakorlatok technikája, Izolációs gyakorlatok.
  • Motoros képességfejleszto gyakorlatok tervezésének alapismeretei.
  • Természetes és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok variálásának és kombinálásának szempontjai.
  • Gyakorlatelemzés, a gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
  • Variálás és kombinálás összefüggései a motoros képességek megalapozásával és fejlesztésével.
  • Szabad- és természetes gyakorlatvariációk és kombinációk térbeli-, idobeli-, dinamikai és terhelési összetevőkkel.
  • Sokoldalúan és speciálisan képzo szabad-, társas-, kéziszer-, egyéb szer- gyakorlatok mozgásanyaga és oktatás-módszertani kérdései.

Rekreáció szak levelező tagozat

Témakörök:

  • A gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
  • A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
  • A gimnasztika gyakorlatok szerkezete (térbeli, időbeli, dinamikai összetevők)
  • A gimnasztika gyakorlatok erősítő, nyújtóhatású és ernyesztő hatású alapformái, egyszerűsített izomtérkép.
  • A gimnasztika gyakorlatok terminológiája, statikus és dinamikus gyakorlatelemek szakkifejezései, gyakorlatok rajzírása
  • Alapformák és egyszerű kombinációk
  • Gimnasztika gyakorlatok variálásának és kombinálásának módszerei.
  • A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, felépítése, mozgásanyaga a terhelés szabályozása.
  • Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyságot fejlesztő izomnyújtási technikák (PNF stretching).

Rekreáció szak levelező tagozat, másoddiplomás képzés nem testkulturális végzettségűek számára

Témakörök:

  • A gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
  • A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
  • A gimnasztika gyakorlatok szerkezete (térbeli, időbeli, dinamikai összetevők)
  • A gimnasztika gyakorlatok erősítő, nyújtóhatású és ernyesztő hatású alapformái, egyszerűsített izomtérkép.
  • A gimnasztika gyakorlatok terminológiája, statikus és dinamikus gyakorlatelemek szakkifejezései, gyakorlatok rajzírása
  • Alapformák és egyszerű kombinációk
  • Gimnasztika gyakorlatok variálásának és kombinálásának módszerei.
  • A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, felépítése, mozgásanyaga a terhelés szabályozása.
  • Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyságot fejlesztő izomnyújtási technikák (PNF stretching).

Rekreáció-menedzser szak levelező tagozat

Témakörök:

  • A gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
  • A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
  • A gimnasztika gyakorlatok szerkezete (térbeli, időbeli, dinamikai összetevők)
  • A gimnasztika gyakorlatok erősítő, nyújtóhatású és ernyesztő hatású alapformái, egyszerűsített izomtérkép.
  • A gimnasztika gyakorlatok terminológiája, statikus és dinamikus gyakorlatelemek szakkifejezései, gyakorlatok rajzírása
  • Alapformák és egyszerű kombinációk
  • Gimnasztika gyakorlatok variálásának és kombinálásának módszerei.
  • A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, felépítése, mozgásanyaga a terhelés szabályozása.
  • Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyságot fejlesztő izomnyújtási technikák (PNF stretching).

Szakedző-rekreáció szak nappali tagozat

Az oktatás célja, hogy a szakedzők és rekreátorok képesek legyenek:

  • Készség szinten használni és alkalmazni a gimnasztika szaknyelvét;
  • Alkalmazni a rajzírást;
  • Technikailag helyesen végrehajtani a gimnasztikai alapformákat;
  • Elemezni a gimnasztika szervezetre kifejtett hatását.

Témakörök

  • A gimnasztika története cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
  • A gimnasztikai gyakorlatok rajzírása;
  • Mozgásrendszere, gyakorlatrendszere, a gyakorlatok szerkezete.
  • Szabadgyakorlatok és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok;
  • Eszközzel és eszköz nélkül végzett természetes gyakorlatok.
  • Motoros képességfejlesztő gyakorlatok tervezésének alapismeretei
  • Az alapformák és gyakorlatok izmokra kifejtett hatásváltoztatásának (fokozás, csökkentés) módjai, variálás, kombinálás szempontjai, a terhelés terjedelmével és intenzitásával való összefüggései.
  • Szabadgyakorlati alapformájú páros és társas valamint kéziszergyakorlatok (kézisúlyzó, tömöttlabda, ugrókötél, gumikötél, pad-, bordásfal, body-roll, létra, zsámoly, KTK, svédszekrény és egyéb szergyakorlatok).
  • A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, szerkezeti felépítése, mozgásanyaga.
  • A bemelegítés terhelésének optimalizálása, bemelegítő gyakorlatok vezetési módszerei.
  • A gyakorlatok ismertetése és vezetése, különböző módozatai, gyakorlatvezetési technikák vizuális és verbális valamint vegyes módszerek alkalmazása.
  • Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei (folyamatos gyakorlatvezetési módszerek). Aerobic típusú gyakorlatlánc variációk.
  • Maximális erő (abszolút, relatív, dinamikus, statikus). Gyorserő és erő-állóképesség fejlesztő gyakorlatok tervezése, a terhelési összetevők meghatározása. (Köredzés).
  • Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Mozdulat-, helyzet- és helyváltoztató mozgásgyorsaság-fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása.
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztő aktív, passzív, dinamikus és statikus (egyéni és társas) és kombinált gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana
  • Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-idő-test(rész)-szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei.

Szakedzői szak levelező tagozat

Témakörök:

  • Gimnasztika tárgya, cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
  • A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere.
  • A gimnasztika gyakorlatok szerkezete alapformái.
  • A gimnasztika gyakorlatokban megnyilvánuló erőkifejtési módok rendszere.
  • A gimnasztika gyakorlatok elemzése, szervezetre kifejtett hatásai.
  • A gimnasztika gyakorlatok a nagy izomcsoportokra kifejtett hatások szempontjából.
  • Az alapformák és gyakorlatok variálási, kombinálási szempontjai, a terheléssel való összefüggései.
  • A gimnasztika terminológiája, rajzírása.
  • Bemelegítés jelentősége, célja, az általános bemelegítő gyakorlatsorozat mozgásanyaga, tervezési szempontjai, a terhelés optimalizálása.
  • a gimnasztika elméleti és gyakorlati ismereteinek alkalmazására az edzői gyakorlatban;
  • a gimnasztika mozgásanyagának az edzéscélok szerinti kiválasztására, tervezésére, a korosztálynak felkészültségnek és a sportági követelményeknek megfelelő alkalmazására a versenysportban, különös tekintettel a bemelegítésre, a kondicionális- és koordinációs képességek, valamint az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztésére;
  • Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával.Fejlesztő programok összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
  • Állóképesség fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Fejlesztő programok tervezésének, összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
  • Gyorsaság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával.
  • Izületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Stretching technikák. /P.N.F.; Sretch-relax/ gyakorlatai, alkalmazásuk és vezetésük módszertana.
  • Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Fejlesztő gyakorlat programok tervezésének, összeállításának és vezetésének módszertana.
  • Sportágspecifikus célgimnasztika gyakorlatok tervezési szempontjai.
  • Gyakorlatok vezetési, gyakoroltatási, oktatási módszerei.

Szakedzői végzettségre épülő testnevelő tanári szak levelező tagozat

Témakörök:

  • A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere.
  • Motoros képességfejlesztő gyakorlatok alapjai, tervezésének alapismeretei.
  • A gimnasztikagyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai
  • A gimnasztikagyakorlatokban megnyilvánuló erőkifejtési módok rendszere.
  • Gyakorlatik elemzése az erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások szempontjából.
  • Gimnasztika gyakorlatok variálása, kombinálása a terhelés terjedelmével és intenzitásával való összefüggései.
  • Gyakorlat-oktatási, vezetési módszerek.
  • Általános bemelegítés tervezési összeállítási szempontjai, a bemelegítés terhelés ellenőrzése, szabályozása, bemelegítő gyakorlatok vezetési technikája, módszerei.
  • Levezető, ernyesztő gyakorlatok jelentősége, célja, mozgásanyaga, vezetésének módszerei.
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. A különböző stretchingtechnikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.
  • Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával.
  • Aerób, és anaerób állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával.
  • Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával.
  • Sportágspecifikus célgimnasztika-gyakorlatok tervezési és összeállítási szempontjai.
  • Gyakorlatvezetési módszerek alkalmazása a bemelegítésben.

részletes hallgatói tájékoztató

Tanári szak nappali tagozat

Témakörök:

  • A gimnasztika tárgya, története, gimnasztika alkalmazási területei.
  • A gimnasztika célja, feladatai, eszközrendszere, mozgás- és gyakorlatrendszere, gyakorlatok tartalma, szerkezete, alapfogalmak.
  • Erőkifejtési módok főcsoportjai, erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások megjelenési formái és definíciói.
  • A gimnasztika gyakorlatok szaknyelve, rajzírása,
  • Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, kéziszer gyakorlatok.
  • Gyakorlatok technikája, Izolációs gyakorlatok.
  • Motoros képességfejleszto gyakorlatok tervezésének alapismeretei
  • Természetes és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok variálásának és kombinálásának szempontjai.
  • Gyakorlatelemzés, a gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
  • Variálás és kombinálás összefüggései a motoros képességek megalapozásával és fejlesztésével.
  • Szabad- és természetes gyakorlatvariációk és kombinációk térbeli-, idobeli-, dinamikai és terhelési összetevőkkel.
  • Sokoldalúan és speciálisan képzo szabad-, társas-, kéziszer-, egyéb szer- gyakorlatok mozgásanyaga és oktatás-módszertani kérdései.
  • Általános bemelegítés célja, mozgásanyaga, funkcionális szerkezeti felépítése, tervezési szempontjai, a speciális bemelegítéssel való összefüggései,
  • A bemelegítési terhelés tervezése, szabályozása, ellenőrzése és optimalizálása.
  • Szabadgyakorlat-lánc tervezési szempontjai zenére.
  • Zene kiválasztásának szempontjai, tempó meghatározása, gyakorlatlánc szerkezetének és domináns hatások tervezése.
  • Gyakorlatvezetési, oktatási gyakoroltatási módszerek és technikák.
  • Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Maximális erő (abszolút, relatív, dinamikus, statikus) gyorserő és erő-állóképesség fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása.
  • Egyénre szabott köredzés tervezésének szempontjai, mozgásanyaga, szervezési, levezetési feladatai.
  • Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-idő-test(rész)-szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok fajtái, tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei. Koordinációs képességek fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
  • Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
  • Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
  • A terhelés tervezése, ellenőrzésének és módjai, az állóképesség fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
  • Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása. Versenyszituációra épülő gyakoroltatás módszerei. A gyorsaság fejlődésének gyakorlati mérési módszerei
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.

Testnevelő tanár szak kiegészítő (levelező) tagozat

A gimnasztika tantárgy oktatásának célja a főiskolai szintű testnevelő tanári, az edzői, a rekreáció és a kineziológia végzettséggel rendelkező hallgatókat megismertetni a gimnasztikában rejlő testkulturális értékekkel, és hozzájárulni a testnevelők, edzők, rekreátorok, kineziológusok kiegészítő képzéséhez.

Témakörök:

  • A gimnasztika funkcionális mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
  • A gimnasztika gyakorlatok szerkezeti összetevői, mint a gyakorlatelemzés és gyakorlatvariálás eszközei.
  • A gimnasztika gyakorlatokban megnyilvánuló statikus és dinamikus erőkifejtési (legyőző, fékező) erőkifejtési módok rendszere.
  • Gimnasztika gyakorlatok izomrendszerre, izületi idegrendszerre, keringési és energiaszolgáltató rendszerre kifejtett hatásai.
  • Gyakorlatok elemzése izomcsoportokra kifejtett lokális hatás, összhatás, és domináns hatások megállapítása szempontjából.
  • Az alapformák, gyakorlatok, gyakorlat sorozatok variálásának, kombinálásának módozatai.
  • Különböző tartalmú és célú gyakorlat-láncok tervezési szempontjai zenére.
  • A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, szerkezeti felépítése, mozgásanyaga. A bemelegítésben alkalmazott terhelés optimalizálása. A bemelegítés tervezés és alkalmazása különböző korosztályok számára.
  • A gimnasztika gyakorlatok oktatási, vezetési módszerei, gyakorlatvezetési technikák. Módszerkiválasztás szempontjai, szerepe a terhelés szabályozásában
  • Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
  • Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei (folyamatos gyakorlatvezetési módszerek).
  • Terhelési zónák megállapítása, a terhelés ellenőrzésének és önellenőrzésének módjai, az állóképesség fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
  • Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával,
  • A terhelési összetevők meghatározása. Csoportra és egyénre szabott köredzés tervezésének szempontjai, mozgásanyaga, szervezési, levezetési feladatai.
  • Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Mozdulat-, helyzet- és helyváltoztató mozgásgyorsaság-fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása. Versenyszituációra épülő gyakoroltatás módszerei. A gyorsaság fejlődésének gyakorlati mérési módszerei
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztő aktív, passzív, dinamikus, statikus (egyéni és társas) és kombinált (PNF) stretching gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.
  • Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-, idő-, test(rész)-, szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei. Koordinációs képességek fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
  • Levezető, ernyesztő gyakorlatok jelentősége, célja, mozgásanyaga, vezetési módszerei.

Testnevelő-edző, levelező tagozat

részletes hallgatói tájékoztató

Kondicionálás

Tantárgyfelelős: Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus
A tantárgy oktatója: Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus

Sportmenedzser szak levelező tagozat

Témakörök:

  • A motoros aktivitás pozitív, az inaktivitás negatív hatásai. Kondicionális képességek és a tökéletes közérzet. A motoros képességfejlesztő gyakorlatok rendszere. Kondicionális képességeket fejlesztő programok összeállításához és végrehajtásához szükséges alapismeretek.
  • A bemelegítés gyakorlatanyaga, tervezési végrehajtási szempontjai.
  • A kondicionáló programok fajtái, felépítése. A testgyakorlatok szív- és keringési rendszerre, aktív és passzív mozgatórendszerre kifejtett hatásai.
  • Keringést fokozó mozgások, keringési állóképességet fejlesztő gyakorlatok, aerob gyakorlatok, erősítő hatású mozgások, erőfejlesztő gyakorlatok, nyújtó hatású gyakorlatok, ízületi mozgékonyságot és hajlékonyságot fejlesztő gyakorlatok, ernyesztő hatású mozgások, levezető, regenerálódást elősegítő gyakorlatok.
  • A bemelegítés célja, bemelegítő gyakorlatsorozat szerkezeti felépítése, mozgásanyaga. Egyéni bemelegítés a különböző kondicionális programokhoz.
  • Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság megőrzése, fokozása. Különböző stretching technikák alkalmazásának módszertani kérdései. (Javasolt és nem javasolt módszerek.)
  • A nagy izomcsoportok erejét fejlesztő gyakorlatok. Erősítő módszerek az egészségmegőrző programokban.

Műkorcsolya

A tantárgy által megismerkedhetnek a hallgatók a sportág történetével, szabályainak változásaival, a sportági mozgásanyag elméletével, gyakorlati oktatásával, valamint a kiegészítő edzések sportági alkalmazásával. A sportágra jellemző fizikai képességek fejlesztésével megismerik a sportág edzésrendszerét, edzésmódszertanát, edzéstervezést. A műkorcsolya értékelési rendjében történt változásokat.

Tantárgyvezető: Dr. Bartháné Jurek Eszter
Tantárgy oktatója: Dr. Bartháné Jurek Eszter

Szakedzői szak, sportági szakképzés

Témakörök:

Elméleti:

  • A sport története, hazai és nemzetközi úttörők szerepe. Az első világversenyek.
  • A sportág szabályainak változása és hatása a sportági technika fejlődése.
  • Kiválasztás. Sportági alkalmasság. Szakosodás.
  • A gimnasztika szerepe az oktatás kezdeti szakaszában.
  • Speciális sportági képesség fejlesztési módszerek.
  • A mozgástanulás szakaszai jégen.
  • Iskolagyakorlatok szerepe a szabadkorcsolya oktatásában.
  • Technikai elemek elméleti oktatása.
  • A sportágelemek biomechanikája.
  • Edzésterv készítés és értékelés.
  • Vizsgálatok módszerei, eredményei. Tesztek.
  • Tanfolyam szervezése. Kezdők oktatása.

Gyakorlati:

  • Technikai elemek gyakorlati oktatása.
  • Műkorcsolyázók fizikai képességeinek fejlesztése.
  • Speciális sportági képesség fejlesztési módszerek.
  • Kiegészítő edzések szerepe a felkészítésben.
  • Koreográfia készítése

Szakedzői szak, sportági szakképzés, edzésvezetési gyakorlat

Témakörök:

  • Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
  • Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
  • Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
  • Mozgásképzés (klasszikus balett, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
  • Forgások, lépések, improvizáció
  • Szimpla ugrások tanítása, a ráfutó és érkező ívek gyakorlása.
  • Segítségnyújtás a duplaugrásokhoz és légpörgéshez.
  • Rávezető gyakorlatok és segédeszközök használata a centírozott fordulatok tanításához ill. a beugrós fordulatok kialakításához
  • Koreográfia összeállítás
  • Adott csoport felkészítés tervéből részfeladatok megtanítása.

Sportakrobatika

A tantárgy felvételével a hallgatók megismerhetik a sportakrobatika történetét, mozgásanyagának rendszerét, biomechanikáját, edzéselméletét, a statikus és dinamikus gyakorlatok technikáját, oktatását, a versenyprogramok és a felkészítés tervezését, a versenyzés kérdéseit, a sportakrobatika szaknyelvét, rajzírását, versenyszabályzatát, oktatásmódszertanát és a sportakrobatikához tartozó egyéb specifikus feladatok megoldását.

Tantárgyvezető: Aradiné Deák Katalin
Tantárgy oktatója: Aradiné Deák Katalin

Szakedzői szak levelező tagozat, sportági szakképzés

Az oktatás célja a sportakrobatika sportágban olyan általános alapműveltséggel, sajátos sportági ismeretekkel rendelkező szakemberek képzése, akik:

  • széles körű szakmai és általános műveltségük birtokában eredményes sportedzői tevékenység végzésére alkalmasak a kezdő szinttől az élsport szintjéig;
  • hivatástudattal rendelkezve, felelősséget éreznek tanítványaik testi épségért és személyiségük fejlődésért;
  • ismerik a fejlődő gyermek és a felnőtt emberi szervezet struktúráját és működésének alapvető törvényeit;
  • ismerik a személyiség alakulásában és alakításában közrejátszó pszichológiai és pedagógiai folyamatok alapvető törvényszerűségeit;
  • rendelkeznek olyan pszichomotoros képességekkel, készségekkel és mozgásismeretekkel, amelyek lehetővé teszik a megszerzett tudás alkotó és eredményes alkalmazását.
  • Ismerje a gimnasztika, ritmikus sportgimnasztika, balett és jazz-balett sportakrobatikában felhasználható mozgásformáit, oktatási módszereit, és legyen képes azok alkalmazására az edzéstevékenysége során.
  • Ismerje a sportakrobatika elemek tanulásához, gyakorlásához szükséges “segítségadás” különböző módozatait és készség szinten alkalmazza azokat.
  • Legyen képes elemkapcsolatok, kombinációk, gyakorlatok, illetve oktatásukhoz szükséges “előkészítő” mozgásfeladatok tervezésére.
  • Ismerje az egyes korcsoportok, minősítési osztályok követelményeit.
  • Ismerje a sportakrobatika szabályait, illetve a versenyrendezéssel és lebonyolítással kapcsolatos tudnivalókat.

Témakörök:

Elméleti ismeretek:

  • A sportakrobatika hazai és nemzetközi története.
  • A sportág mozgásanyagának rendszere.
  • A sportakrobatika biomechanikája.
  • A sportakrobatika edzéselmélete
  • kiválasztás és szűrés
  • speciális motoros képességfejlesztés,
  • technikai képzés,
  • felkészítés tervezése,
  • versenyzés, és versenyeztetés stratégiája
  • terhelés tervezése és mérése
  • A sportakrobatika szaknyelve és rajzírása.
  • A sportakrobatika értékelési előírásai.
  • Zeneelméleti ismeretek.

Gyakorlati képzés:

  • Motoros képességfejlesztés.
  • Technikai felkészítés (végrehajtás módja, oktatásmódszertan, segítségadás.
  • Felkészítés tervezésre, edzéstervek készítése.
  • “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés, koreográfia készítés.
  • Edzés- és versenylátogatás.
  • Edzéstervezés

Szakedzői szak, sportági szakképzés, edzésvezetési gyakorlat

Témakörök:

  • Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
  • Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
  • Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
  • Talaj akrobatika, talaj koreográfia
  • Statikus és dinamikus erő és egyensúlyelemek elemek
  • Dobások
  • Emelések
  • Adott csoport felkészítési tervéből edzésvezetési gyakorlat
  • “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés

Torna

A tantárgy a női, illetve a férfi hallgatóknak külön és együttesen nyújt lehetőséget a női, illetve férfi szertornaelemek technikájának, oktatásának, a segítségnyújtásnak és a kiegészítő képességfejlesztő gyakorlatainak megismerésére ill. a gyakorlatban történő alkalmazására. A hallgató áttekintést kapnak a torna történetének, a versenyszabályainak ismeretéből. Megismerik az iskoláskor előtti ill. a diáksportköri tornafoglalkozások szervezésének, levezetésének technikáját.

Tantárgyfelelős: Dr. Hamza István egyetemi docens, Kalmár Zsuzsa egyetemi tanársegéd
A tantárgy oktatói:

  • Dr. Hamza István egyetemi docens
  • Dr. Karácsony István egyetemi docens
  • Dr. Vigh László egyetemi adjunktus
  • Dr. Derzsy Béla egyetemi adjunktus
  • Gyulai Gergely egyetemi tanársegéd
  • Rezács Péter egyetemi tanársegéd
  • Kalmár Zsuzsa egyetemi tanársegéd
  • Machalikné dr. Hlavács Irén egyetemi adjunktus
  • Dr. Hamar Pál egyetemi docens

Sportmenedzser szak levelező tagozat

Az oktatás célja a torna, mint az egészséges, harmonikus személyiségfejlesztés egyik eszközének bemutatása.

Témakörök:

  • Eseményszervezés, versenyrendezés,
  • Az iskolai versenyrendszer
  • A MATSZ felépítése
  • Versenynaptár
  • Tornashow szervezés

Szakedzői szak, sportági szakképzés

Elméleti ismeretek:

  • A hazai és nemzetközi torna története és a fejlődési tendenciák
  • A biomechanikai törvényszerűségek érvényesülése a torna elemek technikai végrehajtása során.
  • Kiválasztás és szűrés általános szabályai és magyarországi lehetőségei
  • Speciális motoros képességfejlesztés (kondicionális, koordinációs, izületi mozgékonyság) a női és férfi tornában
  • Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
  • Talaj akrobatika, talaj koreográfia, lóugrás (férfi és női szerek és specialitások)
  • Lólengés, gyűrű, korlát, nyújtó (férfi szerek)
  • Felemáskorlát, gerenda (női szerek)
  • Kiegészítő szerek (pl. gumiasztal) alkalmazása a torna sportágban
  • A felkészítés tervezése, felkészítési időszakok,
  • Edzésterhelés különböző életkorokban, az edzésterhelés mérése
  • Felkészítés a versenyekre, a versenyzés, a versenyzés problémái
  • A tornaedzés és versenyzés pedagógiai, pszichológiai és szociológiai kérdései
  • Torna versenyszabályok ismerete, alkalmazása. Az edző és a versenybíró egymáshoz való viszonya. A bírói etika szabályai.
  • Torna szaknyelv és rajzírás szabályai és alkalmazása
  • Zenei alapismeretek. A zene felhasználása az edzéseken (bemelegítés, koreogrráfia)

Gyakorlati képzés:

  • Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
  • Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
  • Adott korosztályos csoport felkészítési tervének elkészítése.
  • Éves edzéstervek készítése
  • “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
  • Video filmek elkészítése
  • Edzés és versenylátogatás. Edzésvezetés.

Szakedzői szak, sportági szakképzés, edzésvezetési gyakorlat

Az oktatás célja a torna sportágban általános alapműveltséggel, sajátos sportági ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek képzése:

  • széles körű szakmai és általános műveltségük birtokában eredményes sportedzői tevékenység végzésére alkalmasak a kezdő szinttől az élsport szintjéig;
  • hivatástudattal rendelkezve, felelősséget éreznek tanítványaik testi épségért és személyiségük fejlődésért;
  • ismerik a fejlődő gyermek és a felnőtt emberi szervezet struktúráját és működésének alapvető törvényeit;
  • ismerik a személyiség alakulásában és alakításában közrejátszó pszichológiai és pedagógiai folyamatok alapvető törvényszerűségeit;
  • rendelkeznek olyan pszichomotoros képességekkel, készségekkel és mozgásismeretekkel, amelyek lehetővé teszik a megszerzett tudás alkotó és eredményes alkalmazását.

Témakörök:

  • Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
  • Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
  • Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
  • Talaj akrobatika, talaj koreográfia, lóugrás (férfi és női szerek és specialitások)
  • Lólengés, gyűrű, korlát, nyújtó (férfi szerek)
  • Felemáskorlát, gerenda (női szerek)
  • Adott csoport felkészítés tervéből részfeladatok megtanítása.
  • “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés

Szakedzői szak, sportszakmai gyakorlat

Elméleti ismeretek:

  • A hazai és nemzetközi torna története és a fejlődési tendenciák
  • A biomechanikai törvényszerűségek érvényesülése a torna elemek technikai végrehajtása során.
  • Kiválasztás és szűrés általános szabályai és magyarországi lehetőségei
  • Speciális motoros képességfejlesztés (kondicionális, koordinációs, izületi mozgékonyság) a női és férfi tornában
  • Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
  • Talaj akrobatika, talaj koreográfia, lóugrás (férfi és női szerek és specialitások)
  • Lólengés, gyűrű, korlát, nyújtó (férfi szerek)
  • Felemáskorlát, gerenda (női szerek)
  • Kiegészítő szerek (pl. gumiasztal) alkalmazása a torna sportágban
  • A felkészítés tervezése, felkészítési időszakok,
  • Edzésterhelés különböző életkorokban, az edzésterhelés mérése
  • Felkészítés a versenyekre, a versenyzés, a versenyzés problémái
  • A tornaedzés és versenyzés pedagógiai, pszichológiai és szociológiai kérdései
  • Torna versenyszabályok ismerete, alkalmazása. Az edző és a versenybíró egymáshoz való viszonya. A bírói etika szabályai.
  • Torna szaknyelv és rajzírás szabályai és alkalmazása
  • Zenei alapismeretek. A zene felhasználása az edzéseken (bemelegítés, koreogrráfia)

Gyakorlati képzés:

  • Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
  • Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
  • Adott korosztályos csoport felkészítési tervének elkészítése.
  • Éves edzéstervek készítése
  • “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
  • Video filmek elkészítése
  • Edzés és versenylátogatás. Edzésvezetés.

Szakedzői végzettségre épülő testnevelő tanár szak levelező tagozat

Az oktatás célja a női torna tantárgy oktatási tartalmával képzési és követelményrendszerével olyan felkészültség biztosítása, amely képessé teszi a jelöltet

  • különböző iskolatípusokban a torna mozgásanyag oktatására – annak fejlesztő hatásai érvényesítésére
  • a torna mozgásanyagnak az iskolai nevelési rendszerbe való integrálása

Témakörök:

  • Torna szaknyelvi ismeretek
  • Nemzetközi és hazai tornatörténet
  • Alapfokú oktatási intézmények tantervi torna mozgásanyagának szakmódszertani és testneveléselméleti ismeretei
  • A tornaversenyek szervezésével, rendezésével lebonyolításával kapcsolatos alapismeretek
  • A torna versenyszabályai, bíráskodás szabályai
  • Középfokú oktatási intézmények tantervi torna mozgásanyagának szakmódszertani és testneveléselméleti ismeretei

Testnevelő tanár szak kiegészítő (levelező) tagozat

Az oktatás célja a tantárgy oktatási tartalmával, képzési és követelményrendszerével olyan felkészültség biztosítása, amely képessé teszi a tanárjelölteket a magas szintű oktatásra a 3-7 éves korosztálynál.

Témakörök:

  • Az iskoláskor előtti testnevelés története.
  • A tanítás és tanulás módszertani alapelvei.
  • A tanult mozgásformák végrehajtási módjának és oktatási módszerének, változatos használata, valamint az órák szervezésének és tervezésének ismerete.
  • Játékelméletek
  • A tanulási zavarok megelőzése
  • A vesztibulum edzése
  • Az órák tervezése, szervezése

Testnevelő tanári szak nappali tagozat

Az oktatás célja az iskolai torna mozgásanyagának oktatásmódszertanának átadása. A nemzetközi és hazai torna történetének ismertetése. Az iskolai tornaversenyek lebonyolításához szükséges ismeretek oktatása.

Témakörök:

  • A nemzetközi és hazai torna történet.
  • Tartásos és mozgásos elemek szakkifejezései.
  • A tornaversenyek rendezésének szabályai
  • A tanítás, tanulás, testnevelés-elméleti és módszertani kérdései
  • A tanult elemek oktatásmódszertana
Utolsó módosítás: 2023. január 31. 5:46
nyomtatás

Projektek

2023. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!