Mire nem képes még a mesterséges intelligencia a tudományban?
2025. december 16.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

Hortobágyi Tibor professzor részvételével készült nemzetközi kutatás arra mutat rá, hogy a mesterséges intelligencia jelenleg nem alkalmas arra, hogy tudományos színvonalú kutatási áttekintéseket készítsen önállóan.

Egy nemzetközi kutatói konzorcium tagjaként prof. dr. h.c. Hortobágyi Tibor, a Kineziológia Tanszék kutatóprofesszora nagy érdeklődésre számot tartó tanulmányt publikált. A „Peer-reviewed by human experts: AI failed in key steps to generate a scoping review on the neural mechanisms of cross-education” című cikk azt vizsgálja, hogyan és milyen korlátok között használható a mesterséges intelligencia (MI) a tudományos írásban. A kutatás során a szerzők a Google Gemini 2.5 Pro (03/25 modell, Deep Research Enabled, 2025) segítségével készíttettek egy úgynevezett áttekintő jellegű irodalomfeltérképezést (scoping review), majd az MI által írt áttekintést a szerzők között szereplő szakterületi szakértők bírálták el.

A két legfontosabb üzenet a következő volt:

1) A cikkben használt LLM nem fért hozzá olyan vizsgálatokhoz, amelyek előfizetős szakfolyóiratokban jelentek meg. Ezért számos, fontos tanulmány a bibliográfiából kimaradt. A hivatkozások több mint 80 százaléka Open Access szakfolyóiratban jelent meg. Ezen cikkek említése sokszor plágiumot tartalmazott.

2) A cikkben használt LLM sikeresen reprodukálta a témával kapcsolatos jelenlegi szakirodalmat. A szakértői értékelés szerint azonban az MI nem tudott érdemi újdonsággal szolgálni. Az MI által elkészített áttekintésből hiányzott a struktúra, a narratíva pedig megbízhatatlan volt.

Ezek az eredmények arra utalnak, hogy a cikkben használt LLM nem képes önállóan, tudományos szinten szintetizálni az ismereteket. A hibák kijavítása komoly humánerőforrásokat és tudást igényel.

M. Morrone, T. Hortobágyi, D. Kidgell, J.P., Farthing, F. Deriu, A. Manca – Peer-reviewed by human experts: AI failed in key steps to generate a scoping review on the neural mechanisms of cross-education. European Journal of Applied Physiology, In press, 2026.

2025. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!