Gyógytestnevelő tanár mesterképzési szak

Képzés neve (angol): Gyógytestnevelő tanár mesterképzési szak (Teaching in Adapted Physical Education MA)

Szakképzettség neve (angol): gyógytestnevelő tanár (Teacher in Adapted Physical Education)

Nyelve: magyar

Helye: Budapest

Képzés hossza: 4 félév

Kreditszáma: 120 kredit

Munkarend: levelező

Finanszírozási forma: támogatott és önköltséges

Önköltség féléves összege: 400 000 Ft

Szakfelelős: Dr. Trájer Emese

Célmeghatározás (a szakról röviden):

A gyógytestnevelés határterület. A gyógytestnevelő tanár munkája sokrétű, több képzési területet érint. A kompetenciahatárok megtartása mellett hidat képez az óvodai és iskolai testnevelés, és az egészségügyi rendszer rehabilitációs és mozgásterápiás tevékenysége között.

A gyógytestnevelő tanár, a testnevelés módszertani és eszközrendszerét ismerve, abba egészségügyi ismereteit integrálva adaptívan tudja alkalmazni szakmai tudását oktató és nevelő munkája során.

A hallgatók egyetemi tanulmányaik elvégzésével képessé válnak:

  • az általános és/vagy szakmai képzést nyújtó intézményekben, különböző iskolatípusokban, valamint az iskolarendszeren kívüli képzésben, szakterületi végzettségüknek megfelelően, a testkultúra teljes keresztmetszetében gyógytestnevelő tanári munkát végezni;
  • pedagógiai eszköztáruk segítségével a megszerzett, magas szintű pszichomotoros képességüket, mozgáskultúrájukat, valamint elméleti ismereteiket felhasználva a gyakorlatban alkalmazható tudás átadására;
  • a mozgásos cselekvések magas szintű oktatására, a sportágak gyógyító adaptációjára, a testkultúra értékeinek közvetítésére olyan tanulók, gyermekek esetében, akiknek egészségügyi, fizikális állapota ezt kiemelten szükségessé teszi;
    anatómiai, élettani ismereteiket eredményesen felhasználni a mozgásszervi elváltozások, belgyógyászati és pszichoszomatikus betegségek megelőzésében, kezelésében, mindazok részvételével, akiket az iskolaorvos/gyermekorvos gyógytestnevelésre utalt;
  • az oktatási intézményekben az elváltozásokkal küzdő, testi képességeikben elmaradott tanulók tantervbe foglalt, differenciált képességfejlesztésére;
    támogató emberi tulajdonságaikkal tanítványaik személyiségfejlődésére pozitívan hatni, egészségtudatosságra nevelni őket;
  • széles látókörük, szociális érzékenységük, empátiájuk révén a sérült, akadályozott gyermekek ellátása esetén integrált foglalkozásokat tartani;
  • hatékony kommunikációjuk által eredményesen együttműködni a pedagógiai, egészségügyi és szociális szolgáltatások rendszerében tevékenykedő szakemberekkel;
  • az egészségügyi és szociális problémák felismerésére, lehetőség szerinti megoldására, illetve a megfelelő szakemberek ezen feladatok megoldásába történő bevonására;
  • egyéneknek, családoknak és közösségeknek egyaránt az egészséges életmódra, s annak megőrzésére vonatkozó ismeretek átadására.

Idegen szaknyelvi követelmények:

Az adott évfolyamra vonatkozó képzési program szerint.

2023-ban és az után kezdők: beépített nyelvi ismeretközvetítés az Egészségfejlesztési intervenciók, népegészségtan tantárgy keretében, a 3. félévben (kollokvium).

Szakmai gyakorlat követelményei:

A szakmai gyakorlat elsősorban iskolákban, egyéb képzőintézményekben, rehabilitációs intézetekben, pedagógiai szakszolgálatok helyszínein végzett, főként gyógytestnevelés tanítási gyakorlatokat, de az iskola életével összefüggő egyéb szakmai gyakorlatokat is jelenti. A szakmai gyakorlat az osztatlan testnevelő tanárképzés képzési időszakához igazított formában történik, és magában foglalja tehát a 20 kredit értékű összefüggő tanítási gyakorlatot.

Felvételi követelmények:

A felvételi követelményekkel kapcsolatos információ itt található.

Mintatantervek:

2025-től >>>

2022-től >>>

Képzéshez kapcsolódó egyéb dokumentumok:

A képzési program és záróvizsga tételsor az e-learning rendszerben érhető el.

2025. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!