Képzés neve (angol): Gyógytestnevelő tanár mesterképzési szak (Teaching in Adapted Physical Education MA)
Szakképzettség neve (angol): gyógytestnevelő tanár (Teacher in Adapted Physical Education)
Nyelve: magyar
Helye: Budapest
Képzés hossza: 4 félév
Kreditszáma: 120 kredit
Munkarend: levelező
Finanszírozási forma: támogatott és önköltséges
Önköltség féléves összege: 400 000 Ft
Szakfelelős: Dr. Trájer Emese
Célmeghatározás (a szakról röviden):
A gyógytestnevelés határterület. A gyógytestnevelő tanár munkája sokrétű, több képzési területet érint. A kompetenciahatárok megtartása mellett hidat képez az óvodai és iskolai testnevelés, és az egészségügyi rendszer rehabilitációs és mozgásterápiás tevékenysége között.
A gyógytestnevelő tanár, a testnevelés módszertani és eszközrendszerét ismerve, abba egészségügyi ismereteit integrálva adaptívan tudja alkalmazni szakmai tudását oktató és nevelő munkája során.
A hallgatók egyetemi tanulmányaik elvégzésével képessé válnak:
- az általános és/vagy szakmai képzést nyújtó intézményekben, különböző iskolatípusokban, valamint az iskolarendszeren kívüli képzésben, szakterületi végzettségüknek megfelelően, a testkultúra teljes keresztmetszetében gyógytestnevelő tanári munkát végezni;
- pedagógiai eszköztáruk segítségével a megszerzett, magas szintű pszichomotoros képességüket, mozgáskultúrájukat, valamint elméleti ismereteiket felhasználva a gyakorlatban alkalmazható tudás átadására;
- a mozgásos cselekvések magas szintű oktatására, a sportágak gyógyító adaptációjára, a testkultúra értékeinek közvetítésére olyan tanulók, gyermekek esetében, akiknek egészségügyi, fizikális állapota ezt kiemelten szükségessé teszi;
anatómiai, élettani ismereteiket eredményesen felhasználni a mozgásszervi elváltozások, belgyógyászati és pszichoszomatikus betegségek megelőzésében, kezelésében, mindazok részvételével, akiket az iskolaorvos/gyermekorvos gyógytestnevelésre utalt; - az oktatási intézményekben az elváltozásokkal küzdő, testi képességeikben elmaradott tanulók tantervbe foglalt, differenciált képességfejlesztésére;
támogató emberi tulajdonságaikkal tanítványaik személyiségfejlődésére pozitívan hatni, egészségtudatosságra nevelni őket; - széles látókörük, szociális érzékenységük, empátiájuk révén a sérült, akadályozott gyermekek ellátása esetén integrált foglalkozásokat tartani;
- hatékony kommunikációjuk által eredményesen együttműködni a pedagógiai, egészségügyi és szociális szolgáltatások rendszerében tevékenykedő szakemberekkel;
- az egészségügyi és szociális problémák felismerésére, lehetőség szerinti megoldására, illetve a megfelelő szakemberek ezen feladatok megoldásába történő bevonására;
- egyéneknek, családoknak és közösségeknek egyaránt az egészséges életmódra, s annak megőrzésére vonatkozó ismeretek átadására.
Idegen szaknyelvi követelmények:
Az adott évfolyamra vonatkozó képzési program szerint.
2023-ban és az után kezdők: beépített nyelvi ismeretközvetítés az Egészségfejlesztési intervenciók, népegészségtan tantárgy keretében, a 3. félévben (kollokvium).
Szakmai gyakorlat követelményei:
A szakmai gyakorlat elsősorban iskolákban, egyéb képzőintézményekben, rehabilitációs intézetekben, pedagógiai szakszolgálatok helyszínein végzett, főként gyógytestnevelés tanítási gyakorlatokat, de az iskola életével összefüggő egyéb szakmai gyakorlatokat is jelenti. A szakmai gyakorlat az osztatlan testnevelő tanárképzés képzési időszakához igazított formában történik, és magában foglalja tehát a 20 kredit értékű összefüggő tanítási gyakorlatot.
Felvételi követelmények:
A felvételi követelményekkel kapcsolatos információ itt található.
Mintatantervek:
2025-től >>>
2022-től >>>
Képzéshez kapcsolódó egyéb dokumentumok:
A képzési program és záróvizsga tételsor az e-learning rendszerben érhető el.