Hírek

Levél a hallgatóknak

Milyen kedvező és negatív tapasztalatokkal gazdagodunk, gazdagodtunk a koronavírus-járvány idején? Hogyan lehet megoldani a felvetődő problémákat? A különféle tudást hogyan hasznosíthatjuk a közeljövőben? Ezeket részletezte a hallgatóknak írt levelében Dosek Ágoston környezetkultúra tantárgyfelelős.

Nem gondoltam volna, hogy a koronavírus okozta kényszerhelyzet ennyire megnöveli a hallgatók együttgondolkodó, együttműködő készségét a fenntarthatóság témájában. A környezetkultúra tantárgy órarendben szereplő osztálytermi foglalkozásként eleve csak úgy hasznos a jövő sportszakemberei számára, ha terepi gyakorlatok is vannak a hátterében. Ezt a funkciót eredetileg a táborok jelentik, ahol az outdoor képzéseink alkalmával szembesülnek a hallgatók a környezettudatos terephasználattal, a táborozások megoldandó feladatai leképezik a Föld problémáit is.

A táborok közös együttlétet feltételeznek, amelyekre a koronavírus miatt nem lehet sort kerítenünk. A fenntarthatóságot szem előtt tartó (környezetkultúra tantárgyi) képzési tartalmak könnyen átadhatók az e-learning segítségével, de a valós cselekedetek és a megfelelő attitűd kizárólag élőben értékelhető. Az együttes foglalkozások modern pedagógiai módszereit (vitakultúra-fejlesztés, gondolattérkép, ellenérdekeltek grafikus ábrázolása) azonban ilyen keretekben még nem próbálhattam ki. A hallgatók figyelme a koronavírus miatt a környezeti kérdésekre is fókuszál, kézenfekvő volt aktuális problémákon keresztül kapcsolódni a „tananyaghoz”, vagy másként a felelős gondolkodáshoz.  

Levél a hallgatóknak

Két példát említek, amelyek nem kötelező feladatként fogalmazódtak meg bennem, de számos pozitív reflexiót kaptam, sőt még dolgozatokat is írtak egyesek.

Kedves Hallgatók! Kérem, nézzétek meg „a vírus üzenetét”! Gondolkozzatok rajta, milyen elvárható változtatásokat indít el a mostani helyzet. Lehetséges, hogy a fenntarthatóság irányába tereli az emberiség cselekedeteit? Ha nem értesz egyet, érvelj ellene! És majd cselekedj lelkiismereted szerint. Köszönöm! Dosek Ágoston környezetkultúra tantárgyfelelős

Nem hittem volna, hogy valaha elérjük a természetben űzött sportok skandináv államokban tapasztalt népszerűségét.

Tisztelt levelező hallgatók!

A 3. K-heti témákhoz (e-learning anyagok)  szólok hozzá, egyben jelzem az aktuális trendeket. A koronavírus miatti rendeletek egyelőre meghagyják az erdőt a rekreációs és edzési egészségfejlesztésnek. Helyenként (mint ahogy az a nemzeti parkok általános ismeretei között szerepel) kénytelenek az üzemeltetők korlátokat szabni. Először a Normafát árasztották el a tömegek. (A fagylalt visszanyal tipikus esete! Évekkel ezelőtt vita indult a Normafa fejlesztése kapcsán, ami az ellenérdekelt – vagy csak másként gondolkodó – felek miatt gyakran fellángolt.   Anno kifejtettem, hogy ha valóban a Normafa tehermentesítése lesz a fő cél, akkor nem a Normafát, hanem annak távolabbi környékét kell fejleszteni, amely elszívó hatással bírna.) Most az a helyzet, hogy nem csupán a Normafa, hanem az összes sportolásra, kirándulásra alkalmas vonzó természeti környezet zsúfolt lett. Hovatovább veszélyes az egyébként is életveszélyes hónapjainkra.

A Grand Canyont is lezárták, mi meg Tihany körzetét – és ki tudja, még meddig jutunk el.

A „sport-rekreáció és turizmus” témakörében a világörökségi helyszínek ellehetetlenüléséről tettem említést. (Thaiföld, Maya Beach, KoPhi Phi; A Part című film Leonardo DiCaprióval hasonló sorsra jutott.) Húsvétra Szentendre, Hollókő, Tihany, a Római-part, a Margitsziget, stb. területi felelős önkormányzata jelentett be korlátozást, méghozzá indokoltan. Az emberek most a korábbi attitűdöt feladva, a „féltünk az erdőbe menni” helyett észrevették annak jelen helyzetben biztonságos elkülönítést adó kínálatát, és a bezártság, a városi lét elkerülésének lehetőségét. Szinte úgy érzem magam, mint 40 éve Finnországban, ahol példás sportélet zajlott az általam látogatott helyszíneken, télen-nyáron (a sífutás, a biatlon és a tájfutás kapcsán láttam ezekre rá). Adja a sors a szemlélet megmaradását, és hogy az outdoor világ megbecsülése és fenntartható használata pozitív hozadéka legyen a most elátkozott koronavírus-eseményeknek!

Kedves hallgatók, ehhez a ti szemléletformáló munkátok is segíthet a jövőben, ha a táborok idején megismert pozitív értékekkel és élményekkel felvértezve ebbe az irányba terelitek a vendégeket a rátok bízott feladat alkalmával.

Üdvözlettel, Dosek Ágoston környezetkultúra tantárgyfelelős

koronavírus,tábor,TE,rekreáció,Testevelési Egyetem,Dosek Ágoston,fenntarthatóság,környezetkultúra