Bűnmegelőzés helye és szerepe a sportfoglalkozásokon
2018. június 19.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

A Testnevelési Egyetem és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács együttműködésének eredményeként a Pedagógia és Módszertani Tanszék szervezésében a Tanács Titkárságának két kollégája, Diószegi Judit és dr. Molnár István Jenő főosztályvezető-helyettes 2018. június 15-én, pénteken a Bűnmegelőzés helye és szerepe a sportfoglalkozásokon címmel workshopot tartott a Testnevelési Egyetem oktatói számára.

Bűnmegelőzés helye és szerepe a sportfoglalkozásokon

A két szakember a bűnmegelőzés fogalmát, prioritásait, ifjúsággal kapcsolatos kutatási eredményeit mutatta be először, majd a fiatalokat érintő aktuális bűncselekményekről esett röviden szó. Ezt követően bepillantást nyerhettünk a bűnmegelőzés eszköztárába, valamint a tantárgyban alkalmazott gyakorlatokba.

A „testnevelők” példaképként, mentorként és modellként is szolgálhatnak a fiatalok számára, és a mozgás, a sport segítségével képesek azokat a szociális kompetenciákat fejleszteni, attitűdváltozásokat elérni, amelyek a bűnmegelőzésben is oly fontosak, mint például a problémamegoldás, a szabálykövetés, a hasznos részvétel a csapatmunkában, az agresszió-levezetés, az erőszakmentes konfliktusmegoldás, a tisztelet, az elismerés, a korrektség, a megszerzett tudás alkalmazása és az öröm. Mindehhez azonban nem elég csupán a tanagyag átadása, hanem az egyes sportfeladatokat kerettörténettel felruházva értékes beszélgetéseket is vezethet az oktató, átgondolva a fejlesztendő területeket, valamint azt, mire van szüksége az adott csoportnak. Így, egy kis „fűszerezéssel” tudatosítani lehet azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével határozottabban, felelősségteljesebben hoz döntéseket a fiatal, a játékosság becsempészésével élményeket adhat az óra, az edzés, továbbá közös emlékek is születnek, amelyekhez visszanyúlhat tanár, edző, diák egyaránt.

A tantárgy célja többek között az, hogy rávilágítson a sport és a sporton kívüli élethelyzetek összefüggéseire, illetve azok felhasználásával a személyiségfejlesztés lehetőségeire, amelynek alapja az egyén és az egyének alkotta közösség. 

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!