Gábor Áron: A győztest nevelő gyógytestnevelő szemlélettel oktató mentorcsapathoz tartozni jó itt a TF-en
2024. október 10.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

A gyógytestnevelés kapcsán ezúttal Gábor Áronnal, a gyógytestnevelés iskolai gyakorlatok vezetőjével beszélgettünk.

Gabor Aron A gyoztest nevelo gyogytestnevelo szemlelettel oktato mentorcsapathoz tartozni jo itt a TF en 2A napokban dr. Trájer Emese, a TF Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszékének egyetemi adjunktusa a vele készített interjúban hangsúlyozta, jelentős igény mutatkozik idehaza a jól képzett gyógytestnevelő tanárokra, s örömteli, hogy nagy az érdeklődés a két év szünet után újraindult négy féléves mesterképzés kapcsán. Nos, a gyógytestnevelővé válás kiemelten fontos állomása az iskolai gyakorlat, amelynek a TF-en Gábor Áron a szakmai vezetője – ezúttal vele beszélgettünk.

A szakmai vezető hangsúlyozta: a gyógytestnevelés tanítási gyakorlat igen fontos állomás a hallgatók képzésében, hiszen mentoruk segítségével itt tudják rendszerezni a már megszerzett tudásukat, amelyet a gyakorlatban is kipróbálnak. Valójába ekkor válnak tanárrá, az ismereteiket valós pedagógiai környezetben gyakorolhatják, az iskolákban és a Pedagógiai Szakszolgálatok helyszínein.

„A gyakorlatok több részből állnak össze. Harmad- és ötödévben hospitálási feladatokat látnak el, míg a hatodik év első félévében összefüggő tanítási gyakorlaton vesznek részt, amelynek során már gyógytestnevelés órákat tartanak gyerekeknek, s a vizsgatanításukkal fejeznek be a hallgatók. Amíg az eddigiekben csupán ötödévben vettek részt a hallgatók gyógytestnevelési foglalkozáson, az idén már harmadévesen is járnak hospitálási gyakorlatokra.  Ezek során különböző iskolatípusokban helyezzük el a tanárjelöltjeinket, más-más korosztályt és mentori mintát ismerhetnek meg. A szakmai munkát óralátogatásokkal, illetve a mentortanároktól kapott visszajelzésekből tudom folyamatosan figyelemmel követni. Próbálunk megújulni és lépést tartani a kor digitális kihívásaival, a hagyományos óravázlatok mellett már digitális óravázlatokat, valamint a tárgy sajátosságából adódóan a diagnózisokra egyéni házi feladat gyakorlatokat készítenek a hallgatók videóanyag formájában. A hallgatók és a mentorok visszajelzései azt mutatják, újszerűnek és érdekesnek tartják ezeket a feladatokat.”

A 2024–25-ös tanévben 233 nappali tagozatos és 28 levelezős hallgató vesz részt a gyakorlatokon.

„Rendkívül fontosnak tartom a mentortanárok szerepét a képzésben. Éppen ezért a rendszeres értekezleteken kívül, amelyeken a gyógytestnevelési tanítási gyakorlatok átbeszélése az egyik fő témánk, próbálunk szakmai továbbképzéseket is szervezni. Ez október 15-én lesz, a következő mentori értekezlet után, amelyen workshopot is tartunk, a téma a konstruktív játék oktatás lesz – folytatta Gábor Áron. – Országosan nyolcvan, Budapesten húsz-huszonöt mentortanárral dolgozunk együtt. Célunk a meglévő hálózat bővítése a már meglévő mentortanárok ajánlásával vagy új mentorok felkérése pályázatok révén. Minél több fiatalt, öt-hatéves szakmai gyakorlattal rendelkező tanárt kérünk fel a feladatok ellátására, mert a megújuló tanítási gyakorlatokba frissességet, új szemléletet tudnak hozni. Természetesen a rutinosakra, az évtizedek óta a szakmában lévőkre is nagy szükség van, mert ők adják a tapasztalatot és a stabilitást akár egy jól felépített csapatnál is. Ehhez a győztest nevelő gyógytestnevelő szemlélettel oktató mentorcsapathoz tartozni márpedig jó itt a TF -en.”

Elkezdődtek a gyógytestnevelő mentortanár képzés előkészületei, és a közeljövőben remélhetőleg el is tudják indítani, ami szintén a leendő mentorok szakmai felkészültségét segíti elő.

„Másik kiemelt feladatunk a minél szorosabb kapcsolat kialakítása a Pedagógiai Szakszolgálatokkal. Ez több szempontból is fontos. Az egyik, hogy a hallgatók nálunk, az egyetemen tanulják a szakma elméleti és részben gyakorlati alapjait, de a másik felét a tanítási gyakorlatok alkalmával a Pedagógiai Szakszolgálatok keretei között dolgozó gyógytestnevelőktől sajátítják el. A másik fontos szempont, hogy az egyetem, mint képzőintézmény, a szakszolgálatok pedig munkáltatókként vesznek részt ebben a rendszerben. Ez az egész akkor tud jól működni, ha együttműködünk és törekszünk az új, konstruktív megoldásokra. Egymás igényeinek kielégítése érdekében közös, hosszú távú stratégia kialakítására van szükség.”

2025. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!