A gyógytestnevelés kapcsán ezúttal Gábor Áronnal, a gyógytestnevelés iskolai gyakorlatok vezetőjével beszélgettünk.
A napokban dr. Trájer Emese, a TF Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszékének egyetemi adjunktusa a vele készített interjúban hangsúlyozta, jelentős igény mutatkozik idehaza a jól képzett gyógytestnevelő tanárokra, s örömteli, hogy nagy az érdeklődés a két év szünet után újraindult négy féléves mesterképzés kapcsán. Nos, a gyógytestnevelővé válás kiemelten fontos állomása az iskolai gyakorlat, amelynek a TF-en Gábor Áron a szakmai vezetője – ezúttal vele beszélgettünk.
A szakmai vezető hangsúlyozta: a gyógytestnevelés tanítási gyakorlat igen fontos állomás a hallgatók képzésében, hiszen mentoruk segítségével itt tudják rendszerezni a már megszerzett tudásukat, amelyet a gyakorlatban is kipróbálnak. Valójába ekkor válnak tanárrá, az ismereteiket valós pedagógiai környezetben gyakorolhatják, az iskolákban és a Pedagógiai Szakszolgálatok helyszínein.
„A gyakorlatok több részből állnak össze. Harmad- és ötödévben hospitálási feladatokat látnak el, míg a hatodik év első félévében összefüggő tanítási gyakorlaton vesznek részt, amelynek során már gyógytestnevelés órákat tartanak gyerekeknek, s a vizsgatanításukkal fejeznek be a hallgatók. Amíg az eddigiekben csupán ötödévben vettek részt a hallgatók gyógytestnevelési foglalkozáson, az idén már harmadévesen is járnak hospitálási gyakorlatokra. Ezek során különböző iskolatípusokban helyezzük el a tanárjelöltjeinket, más-más korosztályt és mentori mintát ismerhetnek meg. A szakmai munkát óralátogatásokkal, illetve a mentortanároktól kapott visszajelzésekből tudom folyamatosan figyelemmel követni. Próbálunk megújulni és lépést tartani a kor digitális kihívásaival, a hagyományos óravázlatok mellett már digitális óravázlatokat, valamint a tárgy sajátosságából adódóan a diagnózisokra egyéni házi feladat gyakorlatokat készítenek a hallgatók videóanyag formájában. A hallgatók és a mentorok visszajelzései azt mutatják, újszerűnek és érdekesnek tartják ezeket a feladatokat.”
A 2024–25-ös tanévben 233 nappali tagozatos és 28 levelezős hallgató vesz részt a gyakorlatokon.
„Rendkívül fontosnak tartom a mentortanárok szerepét a képzésben. Éppen ezért a rendszeres értekezleteken kívül, amelyeken a gyógytestnevelési tanítási gyakorlatok átbeszélése az egyik fő témánk, próbálunk szakmai továbbképzéseket is szervezni. Ez október 15-én lesz, a következő mentori értekezlet után, amelyen workshopot is tartunk, a téma a konstruktív játék oktatás lesz – folytatta Gábor Áron. – Országosan nyolcvan, Budapesten húsz-huszonöt mentortanárral dolgozunk együtt. Célunk a meglévő hálózat bővítése a már meglévő mentortanárok ajánlásával vagy új mentorok felkérése pályázatok révén. Minél több fiatalt, öt-hatéves szakmai gyakorlattal rendelkező tanárt kérünk fel a feladatok ellátására, mert a megújuló tanítási gyakorlatokba frissességet, új szemléletet tudnak hozni. Természetesen a rutinosakra, az évtizedek óta a szakmában lévőkre is nagy szükség van, mert ők adják a tapasztalatot és a stabilitást akár egy jól felépített csapatnál is. Ehhez a győztest nevelő gyógytestnevelő szemlélettel oktató mentorcsapathoz tartozni márpedig jó itt a TF -en.”
Elkezdődtek a gyógytestnevelő mentortanár képzés előkészületei, és a közeljövőben remélhetőleg el is tudják indítani, ami szintén a leendő mentorok szakmai felkészültségét segíti elő.
„Másik kiemelt feladatunk a minél szorosabb kapcsolat kialakítása a Pedagógiai Szakszolgálatokkal. Ez több szempontból is fontos. Az egyik, hogy a hallgatók nálunk, az egyetemen tanulják a szakma elméleti és részben gyakorlati alapjait, de a másik felét a tanítási gyakorlatok alkalmával a Pedagógiai Szakszolgálatok keretei között dolgozó gyógytestnevelőktől sajátítják el. A másik fontos szempont, hogy az egyetem, mint képzőintézmény, a szakszolgálatok pedig munkáltatókként vesznek részt ebben a rendszerben. Ez az egész akkor tud jól működni, ha együttműködünk és törekszünk az új, konstruktív megoldásokra. Egymás igényeinek kielégítése érdekében közös, hosszú távú stratégia kialakítására van szükség.”
- Hírek
- Büszkeségeink
- Hallgatói hírek
- Tudományos hírek
- TDK hírek
- Pályázati hírek
- TFSE hírek
- Archívum
- Eseménynaptár
Archívum
-
2025
-
2024
-
2023
-
2022
-
2021
-
2020
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
2014
-
2013
-
2012
-
2011
-
2010
-
2009
-
2008
-
2007
-
2006
-
2005
-
2004
-
2003
-
2002
-
2001