A sportsikerekhez hosszútávú befektetés kell
2020. november 20.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

Prof. Dr. Hamar Pál – aki több mint negyven éve tagja a TF-nek – figyelmét a járványügyi helyzetben sem kerülik el az aktuális magyar sportsikerek. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az elmúlt napok-hetek legnagyobb szenzációja a magyar labdarúgó-válogatott Eb-kvalifikációja és a Nemzetek Ligája A-divízióba jutása volt, és erről az egyetem rektorhelyettesének, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete (MTTOE) elnökének is megvan a véleménye.

„A mai napom is úgy kezdődött, mint a többi: reggel megvettem és elolvastam a Nemzeti Sportot. Minden, ami sport, így a labdarúgás is érdekel. Amikor a TF-re jártam, időnként a TF II focicsapatában is rúgtam a bőrt. Ami a válogatott teljesítményét illeti, egy folyamat elején járunk, amelynek még közel sincs vége. Semmilyen területen, így a sportban sem lehet kizárólag rövid távú befektetéssel sikereket elérni. Úgy látom, hogy egy hosszabb távú invesztíció megtérülésének vagyunk tanúi, és nagyon bízom benne, hogy a jövőben további futballsikereknek örülhetünk. Egykori válogatott tornászként megtanultam, kiemelkedő eredményeket kizárólag pontos tervezéssel, kitartó munkával, megfelelő szakemberekkel és adekvát szakmai tartalommal érhetünk el. Amennyiben a felépítményünk stabil lábakon áll – és ebben óriási szerep jut a pedagógiának is – nem lehet gond.”

A sportsikerekhez hosszútávú befektetés kell (Hamar Pál)

A kiváló szakember és pedagógus kitért a járvány okozta kihívásokra, így a mindennapi testmozgás fontosságára is.

„Tudományosan alátámasztott tény, hogy a fizikai aktivitásnak – életkortól függetlenül – rendkívül fontos szerepe van a betegségek megelőzésében, illetve az öregedés folyamatának lassításában. Vitathatatlan, hogy a testmozgás erősíti az immunrendszerünket, a kihívás azonban az, hogyan találjuk meg a megfelelő mértéket és formát. Ebben szerencsére kiváló szakemberek sietnek segítségünkre. A TF és az MTTOE egyaránt nagy hangsúlyt fektet annak kutatására, miként kompenzálhatjuk a mozgásszegény életmódot. A járvány miatt ugyanakkor furcsa helyzet alakult ki, hiszen eddigi erőfeszítéseink arra irányultak, hogy felállítsuk a fiatalokat a televízió és a számítógép elől, most pedig – a távoktatásra átállással – éppen mi tereljük őket a digitális eszközök elé.”

A feladat tehát adott: a lehető leghatékonyabban kell megoldanunk a kialakult helyzetet, amely csöppet sem tűnik egyszerűnek.

„A testnevelő tanároknak most kiváltképpen találékonyaknak kell lenniük, és nem várhatnak arra, hogy megmondják nekik, mit kell tenniük. Nem féltem őket, mert eddig is át tudták hidalni a tárgyi eszközök és az infrastruktúra hiányosságaiból fakadó problémákat. A koronavírus-járvány újszerű helyzetet teremtett: az osztatlan tanárképzésre járó hallgatóink – a járványügyi helyzet ellenére – továbbra is kijárnak a tanítási gyakorlatokra az iskolákba. Jóllehet az első nyolc évfolyamon még hagyományos oktatás folyik, a kilenc-tizenkettedik évfolyamokon, illetve a felsőoktatásban átálltunk az online tanításra. A helyzetet bonyolítja, hogy a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban hibrid oktatás zajlik. Nekem és kollégáimnak most az a legnagyobb kihívás, hogy az elkövetkezendő hetekben és hónapokban eredményesen kezeljük ezt a kettősséget.”

Dr. Hamar Pál kiemelte Takács Zoltán, Varga András és Gábor Áron vezető mentortanárok áldozatos munkáját, akik ezekben a könnyűnek egyáltalán nem nevezhető időkben legjobb tudásuk szerint segítik a testnevelő, gyógytestnevelő és egészségfejlesztő tanár szakra járó hallgatók iskolai gyakorlatának megszervezését.

Van azonban még egy megoldásra váró, nemes feladat.

„Kétezerhúsz szeptember elsején a Tanárképző Intézet szervezeti egységeként kezdte meg munkáját a Távoktatás és e-learning Csoport, amelynek működtetésében központi szerepet tölt be Vass Róbert és Horváth Kinga Kincső. A Csoport tevékenysége nemcsak a járvány alatt, hanem azt követően is nélkülözhetetlen lesz, hiszen a huszonegyedik század felsőoktatásának jövőképét vetíti előre. Munkánk részeként elektronikus tananyagokat töltünk fel az e-learning rendszerbe, egységesítjük a formai és tartalmi követelményeket, amelyeket azután beépítünk a mintakurzusokba. Hosszú távon egyrészt olyan tartalomfejlesztésre van szükségünk, amely összhangban áll a Nemzeti alaptanterv legújabb változatával, amely kidolgozásának én is tevékeny részese voltam. Másrészt a tartalom fejlesztésének folyamatában figyelembe kell vennünk a TF sajátosságait – a sportági és elméleti tantárgyak körét és eltéréseit, illetve a nappali és levelező tagozat különbözőségét –, ezzel is szem előtt tartva a hallgatók és a tanárok érdekeit.” 

A beszélgetést egy időtálló, ekképpen ma is aktuális John Dewey-gondolat szabad tolmácsolásával zárta Hamar Pál. Az amerikai pedagógus tudós – akit a huszadik század egyik legjelentősebb, neveléstudománnyal foglalkozó szakembereként ismert meg a világ – így vélekedett: a ma diákjait nem taníthatjuk úgy, ahogyan tegnap tanítottuk, mert elraboljuk a jövőjüket.

Márványkövi Ferenc

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!