Menjetek és tornázzatok a szabadban!
2020. március 25.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

Nemzetközi összehasonlításban is sok az elhízott gyerek hazánkban, ezért kiemelt fontosságú, hogy az online iskola se jelentsen egyet az egész napos számítógép előtti görnyedéssel - írja Csókás Adrienn a Magyar Nemzetben. Most jöhetnek az otthoni és a szabadtéri gyakorlatok!

Különösen nehéz a digitális munkarendre történő átállás azoknál a tantárgyaknál, ahol a tananyag nagyarányú gyakorlati feldolgozást kíván, elsősorban ilyen tantárgy a testnevelés. A szaktanárokra új kihívás vár, rohamtempóban igyekeznek feltárni azokat az újszerű lehetőségeket, amelyek a kialakult rendkívüli helyzetben is krea­tívan felhasználhatók a gyermekek motoros képességeinek fejlesztése és egészségmegőrzése érdekében.

Sportszakemberek szerint azonban probléma lehet, hogy az egyébként is mozgásszegény életmódú tinédzserek a következő hetek-hónapok során a korábbinál is több időt töltenek majd a számítógép előtt. – Egy ülő életmódú világban különösen nagy kihívás rávenni tanulóinkat a testmozgásra, pláne úgy, hogy mostantól csak virtuá­lis kapcsolatot létesíthetünk velük – mutatott rá Hamar Pál professzor, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete (MTTOE) elnöke, a Testnevelési Egyetem rektorhelyettese.

Mint ismert, a Magyar Diáksportszövetség által minden tanévben elvégzett iskolai fittségi felmérés szerint riasz­tóan sok az elhízott gyerek hazánkban: noha a mindennapos testnevelés bevezetésének köszönhetően már javult a tanulók állóképessége, összességében az iskolások negyede elhízott, amivel sajnos európai szinten is élen járunk. Sokaknak ráadásul a testnevelésóra jelenti az egyetlen mozgást az életében.

Menjetek és tornázzatok a szabadban!

Hamar Pál a Magyar Nemzetnek elmondta, számos olyan mozgásforma van, ami eddig a tanórák fontos részét képezte, mostantól viszont személyes kontaktus hiányában nem vagy csak egyedül végezhető. Ilyenek például a labdajátékok vagy a küzdősportok. Ráadásul a gyerekek a járvány miatti korlátozások miatt már uszodába és sportközpontokba sem tudnak elmenni. Lehetőség azért így is akad elegendő, felértékelődik a szabadban végzett testedzés, amire a rendkívüli helyzetben főleg a reggeli órák alkalmasak. Otthon is végezhető például a gimnasztika, a tartásjavító gyakorlatok, de lehet jógázni vagy akár egy szivacslabda is kiválóan alkalmas lehet célba dobásra. Az elnök szerint a szakmai háttér, a pedagógiai tartalom alapvetően adott ahhoz, hogy virtuálisan is hatékony testnevelésórákat lehessen tartani. De nagyon fontos, hogy a tanulók semmiképp ne töltsék az egész napjukat a gép előtt.

Az MTTOE segíti az online tanulás megszervezésében a pedagógusokat és a diákokat, különösen az érettségi előtt állókat. A szervezet saját honlapján is kínál különböző gyakorlatsorokat, és elérhetővé tették például a Magyar Edzők Társasága által kidolgozott e-learning platformot is, amelyen számos sportszakmai, elméleti tartalom mellett egy gyakorlattár is helyet kapott. Ebben jelenleg 161, képpel, szöveges leírással és videóval bemutatott, többnyire eszköz nélkül, kis területen elvégezhető mozgásos feladat található. Hamar Pál felhívta a figyelmet arra is, hogy a virtuális együttlét jó lehetőséget kínál a testnevelés elméleti részének tanulmányozására, a diákok a következő hetekben bővíthetik az élettannal, edzéselmélettel, olimpiatörténettel vagy a sportági szabályismerettel kapcsolatos ismereteiket.

Szöveg: Magyar Nemzet | Fotó: builder.hu

 

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!