1. A képzés célja
Olyan pedagógusok képzése, akik képesek az alapképzésben vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, az iskolai egészségfejlesztéssel kapcsolatos oktatási, pedagógiai kutatási,tervezési és fejlesztési feladatok elvégzésére, továbbá felkészítés a tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
2. Az oklevélben feltüntetett képzettség megjelölése: okleveles egészségfejlesztés-tanár
3. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái
A képzési programot alkotó tantárgyak aláírással, gyakorlati jeggyel, kollokviummal és szigorlattal zárulnak.
4. Diplomadolgozat
Az oklevél megszerzéséhez a záróvizsgát megelőzően tudományos módszereket alkalmazó diplomadolgozat, és az annak részét képező portfolió benyújtása szükséges. (A csoportos és az egyéni iskolai tevékenység szakmai-pedagógiai jellegű tényeit a portfolió mutatja be.)
5. Záróvizsga
A szak befejezése záróvizsgával, bizottság előtt történik.
Az egészségfejleszés-tanár szakon a szakterületi és szakmódszertani ismereteket számon kérő záróvizsga az egészségfejlesztés-elmélet és -módszertan ismeretanyagára terjed ki. Az ismeretanyag komplex módon tartalmazza az egészségfejlesztés szakterületi és szakmódszertani ismereteit.
A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- A végbizonyítvány (abszolotórium) megszerzése;
- a diplomadolgozat elkészítése és megvédése;
- egészségfejlesztés-tanár záróvizsgát − az egyéb általános szabályzatok figyelembevétele mellett − csak az tehet, aki az egészségfejlesztés-tanár szak szakterületi záró-szigorlatát az egészségfejlesztés-elmélet és -módszertan tárgyköréből sikerrel teljesítette, valamint rendelkezik a csoportos tanítási gyakorlat teljesítménye alapján meghatározott érdemjeggyel;
- az intézménnyel szembeni pénzügyi kötelezettségek teljesítése.
A záróvizsga jellege és típusa: a komplex tanári záróvizsgán a képzési célnak megfelelően, komplex, szóbeli vizsga.
A záróvizsga főbb ismeretkörei:
- Az egészség, mint érték és cél (multidiszciplináris megközelítés).
- Egészségfejlesztés, egészségnevelés, egészségmagatartás, betegségmagatartás, magas kockázati csoportok.
- Életminőség-modell, az egészség-betegség határa, az életminőség szociális és demográfiai meghatározói, a környezet egészséget meghatározó szerepe.
- Életmód, kultúra, egészségtudatosság, az idő és az egészség.
- A magyar népesség életminőségének vizsgálatára alkalmazott módszerek: pozitív, illetve negatív magatartásformák, életmód és életminőség, szenvedélybetegségek.
- A táplálkozás egészséget meghatározó szerepe, testmozgás és egészség.
- Egészségmegőrzés, családi életre való nevelés, férfi és női szerepek, társas kapcsolatok.
- Szexualitás, biztonságos szex, a nemi úton terjedő betegségek megelőzése.