web: tf.hu/szskk
A Szellemi Sportok Kutató Központban folyó oktatás célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a szellemi sportokban rejlő képesség- és tehetségfejlesztő lehetőségeket, ezek gyakorlati módszereit, valamint mélyítsék el tudásukat ezeken a területeken. Az oktatás során a hallgatók elsajátítják sportáguk kutatási módszereit, absztrakciós technikáit.
A szakemberek már régen felismerték a szellemi sportokban rejlő képességfejlesztő lehetőségeket. Jelentősen javul a diákok rendszerfelismerő képessége, valamint a többirányú gondolkodás és a logikus gondolkodás iránti érzékenysége. A sakkozó gyerekek szocializációs képességei is fejlettebbek másokénál.
A szellemi sportok, főként a sakk képességfejlesztő hatásait többen vizsgálták már. A kutatások eredményei alapján egyértelműen megállapítható, hogy a kreativitás, a feladat iránti elkötelezettség (motiváció) valamint az intellektuális képességek fejlődésére kedvező hatással van már a heti 1-2 alkalommal játszott sakk is. A sakk oktatása a gyerekek tanulmányi eredményeire is pozitív hatással van.
A sakkjáték tanulása-gyakorlása kedvező hatást fejt ki az egyén egész intellektuális fejlődésére. A sakk a következmények vállalására, önuralomra, helyzetértékelésre, gyors megítélésre és döntésre, felelősségérzetre, versenyszellemre, a versenytárs tiszteletére, kitartásra, önbizalomra, a kudarcok elviselésére, lényeglátásra, barátságra, rendszeres és pontos munkavégzésre, fegyelmezett viselkedésre, a szabályok, normák és törvények tiszteletben tartására stb. nevel. Fejleszti az analizáló és szintetizáló képességet, emlékezőtehetséget, elvont (absztrakt) és logikus gondolkodást, a megosztott figyelem képességét, produktív képzeletet, összefüggések felismerésének képességét, a gondolkodás divergens (széttartó, több megoldást nyújtó) jellegét, az összpontosítás képességét, kreativitást, elvonatkoztatási és általánosítási képességet, problémaérzékenységet, kombinatív képességet, a módszeres és hatékony gondolkodást, a tanulási képességet stb. Emellett a sakk megtanít arra, hogy az ellenfelet nem szabad lebecsülni, hogy nehéz vagy kritikus helyzetekből is ki lehet jutni, hogy egyes probléma-szituációkra számos megoldást lehet találni, hogy nem szabad a harcot az első sikertelenségnél feladni, hogy a problémamegoldást ismételten újra kell kezdeni, hogy a vereséget is el kell viselni, hogy a szabályokat kötelező módon be kell tartani.
A Szellemi Sportok Kutató Központ hallgatói megismerik azokat a lehetőségeket, melyek kiaknázásával az általuk edzett - és valamely szellemi sportot űző - fiatalokat képességeik legmagasabb fokára juttathatják.
Projekt kód: 101050372
Felhívás: ERASMUS-SPORT-2021-SCP (Partnerségi együttműködések)
A projekt címe: Meter Matters. Javaslat a sport általi inklúzió társfinanszírozásának kritériumaira és modelljére
Projekt vezető: Ljubljanai Egyetem
Projektpartner: Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem (MTSE)
Projekt kezdete: 2022. július 1.
Projekt befejezése: 2024. június 30.
Támogatás összege: EUR 250 000
MTSE támogatási része: EUR 46 505
Projekt rövid leírása és célja
A Meter Matters projekt feltárja a sport általi inklúzió területét azzal a céllal, hogy:
- megfelelő kritériumokat javasoljon olyan sportprogramok társalapítására, amelyek különböző képességű embereket vonnak be a főbb sportszervezetekbe, és
- modellt javasoljanak a sportba való befogadás társfinanszírozására nemzeti szinten.
A sport általi inklúzió terén végzett kutatások és a sikeres Erasmus+ projekt, mint például „A szellemi fogyatékossággal élő személyek társadalmi befogadásának elősegítése a sport révén” alapján néhány fontos tény már ismert, például:
- mely társadalmi csoportok vesznek részt a különböző inkluzív sportprogramokban (értelmi, fogyatékossággal élő emberek, megváltozott teljesítőképességgel élő emberek, volt élsportolók, idős sportolók, stb.),
- milyen típusú inkluzív sportprogramok léteznek (rehabilitációs, rekreációs, versenyszerű) és
- az inkluzív sportprogramok különböző megvalósítási területei (sportklubok, egészségközpontok, vállalati környezet stb.).
Az inkluzív sportprogramok szervezői ismertek, és olyan nemzeti jogszabályokat is találunk, amelyek támogatják a befogadó részvételt. Azt tapasztaljuk azonban, hogy szakadék van a mindennapos gyakorlat és az uniós irányelvek között az inkluzív sportprogramok állami és helyi (önkormányzati) forrásokból történő társfinanszírozás formájában történő tartós támogatása tekintetében. A terület szabályozásában az átláthatóság jelentős hiánya tapasztalható.
Tekintettel arra, hogy (1) releváns programok és (2) inkluzív jogszabályok és szakpolitikák egyaránt léteznek, a hiányzó szabály(zás) oka a sportba való befogadás mérésének kidolgozatlan kritériumaiban tükröződik. A nagy sportprogramokat általában a nézőszám (az érintett sportolók száma) és a teljesítmény (sporteredmények, érmek) alapján finanszírozzák.
A Meter Matters projektben a sportba általi inklúzió társfinanszírozási kritériumait fogjuk keresni. A sportban való befogadás mérésére vonatkozó javaslatok alapján modellt alkotunk az inkluzív sportprogramok országos szintű társfinanszírozására is.
Kulcsszavak: társfinanszírozás kritériumai és modellje, az inkluzív sportprogramok fenntartható támogatása, átláthatóság, a sportba való befogadás mérése
Partnerség:
- Ljubljanai Egyetem (Szlovénia) – projektvezető
- Coimbra Egyetem (Portugália)
- Szlovén Speciális Olimpia Szövetseg (Szlovénia)
- Appda Coimbra-Associacao Portuguesapara As Perturbacoes Desenvolvimento E Autismo (Portugália)
- Magyar Speciális Olimpia Szövetseg
- Testnevelési és Sporttudományi Egyetem (MTSE)
EU-s projektlista >>>
K1 épület, III. emelet, C303 | tf.hu/oktig
Az Oktatási Igazgatóság az oktatási rektorhelyettesnek közvetlenül alárendelt funkcionális és szolgáltató szervezeti egység, amely ellátja az egyetem oktatásigazgatási, képzésfejlesztési, e-learning feladatainak koordinációját, valamint a hallgatói szolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokat.
Az Oktatási Igazgatóság feladatai:
a) oktatásigazgatási, képzésfejlesztési tevékenység körében
- a képzési programhoz kapcsolódó dokumentumok és hatósági döntések nyilvántartása, a szakindítás, szaklétesítés igazgatási koordinációja,
- kapcsolattartás a hivatalos szervekkel (pl. MAB, Oktatási Hivatal) szakindítási, szaklétesítési ügyekben;
b) oktatási jogi támogató tevékenysége körében
- az oktatási kérdésekben jogi szakvélemény, jogi tanácsadás biztosítása,
- a hatáskörébe tartozó egyetemi szabályzatok, szabályzatmódosítások, rektori rendelkezések előkészítése és végrehajtása,
- részvétel azon szenátus által létrehozott bizottságok munkájában (ülések előkészítése, döntések végrehajtása), amelyek tevékenysége oktatási ügyekkel kapcsolatos;
c) a hallgatói szolgáltatások körében támogatja a fogyatékossággal élő hallgatók beilleszkedését és tanulmányi előmenetelét, valamint a lemorzsolódás csökkentésére diákmentor programot működtet;
d) ellátja a távoktatás és e-learning képzésekkel kapcsolatos rendszeradminisztrációs feladatokat és biztosítja a távoktatás működési feltételeit az Informatikai Irodával és a Tanulmányi Hivatallal együttműködésben;
e) szakmailag közreműködik a képzések modernizációjára, tananyagok digitalizációjára irányuló projektekben, együttműködik az ezekért felelős szervezeti egységekkel.
Az Oktatási Igazgatóság munkáját az igazgató irányítja. A szervezeti egység működésére vonatkozó részletszabályokat az ügyrend tartalmazza.