Egyetem

Papírforma – rólunk, a TF könyvtárról

A könyvtárról

Szellemi Sportok Kutató Központ

 web: tf.hu/szskk

Dr. Duró Zsuzsa
Tudományos munkatárs
+36 20 33 14 703
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

CV HU EN

Pécs Eszter
Oktatási-kutatási referens
K2 II.17.
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A Szellemi Sportok Kutató Központban folyó oktatás célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a szellemi sportokban rejlő képesség- és tehetségfejlesztő lehetőségeket, ezek gyakorlati módszereit, valamint mélyítsék el tudásukat ezeken a területeken. Az oktatás során a hallgatók elsajátítják sportáguk kutatási módszereit, absztrakciós technikáit.

A szakemberek már régen felismerték a szellemi sportokban rejlő képességfejlesztő lehetőségeket. Jelentősen javul a diákok rendszerfelismerő képessége, valamint a többirányú gondolkodás és a logikus gondolkodás iránti érzékenysége. A sakkozó gyerekek szocializációs képességei is fejlettebbek másokénál.

A szellemi sportok, főként a sakk képességfejlesztő hatásait többen vizsgálták már. A kutatások eredményei alapján egyértelműen megállapítható, hogy a kreativitás, a feladat iránti elkötelezettség (motiváció) valamint az intellektuális képességek fejlődésére kedvező hatással van már a heti 1-2 alkalommal játszott sakk is. A sakk oktatása a gyerekek tanulmányi eredményeire is pozitív hatással van.

A sakkjáték tanulása-gyakorlása kedvező hatást fejt ki az egyén egész intellektuális fejlődésére. A sakk a következmények vállalására, önuralomra, helyzetértékelésre, gyors megítélésre és döntésre, felelősségérzetre, versenyszellemre, a versenytárs tiszteletére, kitartásra, önbizalomra, a kudarcok elviselésére, lényeglátásra, barátságra, rendszeres és pontos munkavégzésre, fegyelmezett viselkedésre, a szabályok, normák és törvények tiszteletben tartására stb. nevel. Fejleszti az analizáló és szintetizáló képességet, emlékezőtehetséget, elvont (absztrakt) és logikus gondolkodást, a megosztott figyelem képességét, produktív képzeletet, összefüggések felismerésének képességét, a gondolkodás divergens (széttartó, több megoldást nyújtó) jellegét, az összpontosítás képességét, kreativitást, elvonatkoztatási és általánosítási képességet, problémaérzékenységet, kombinatív képességet, a módszeres és hatékony gondolkodást, a tanulási képességet stb. Emellett a sakk megtanít arra, hogy az ellenfelet nem szabad lebecsülni, hogy nehéz vagy kritikus helyzetekből is ki lehet jutni, hogy egyes probléma-szituációkra számos megoldást lehet találni, hogy nem szabad a harcot az első sikertelenségnél feladni, hogy a problémamegoldást ismételten újra kell kezdeni, hogy a vereséget is el kell viselni, hogy a szabályokat kötelező módon be kell tartani.

A Szellemi Sportok Kutató Központ hallgatói megismerik azokat a lehetőségeket, melyek kiaknázásával az általuk edzett - és valamely szellemi sportot űző - fiatalokat képességeik legmagasabb fokára juttathatják.

Meter Matters Projekt (E+ sport)

Projekt kód: 101050372

Felhívás: ERASMUS-SPORT-2021-SCP (Partnerségi együttműködések)

A projekt címe: Meter Matters. Javaslat a sport általi inklúzió társfinanszírozásának kritériumaira és modelljére

Projekt vezető: Ljubljanai Egyetem

Projektpartner: Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem (MTSE)

Projekt kezdete: 2022. július 1.

Projekt befejezése: 2024. június 30.

Támogatás összege: EUR 250 000

MTSE támogatási része: EUR 46 505

Projekt rövid leírása és célja

A Meter Matters projekt feltárja a sport általi inklúzió területét azzal a céllal, hogy:

  1. megfelelő kritériumokat javasoljon olyan sportprogramok társalapítására, amelyek különböző képességű embereket vonnak be a főbb sportszervezetekbe, és
  2. modellt javasoljanak a sportba való befogadás társfinanszírozására nemzeti szinten.

A sport általi inklúzió terén végzett kutatások és a sikeres Erasmus+ projekt, mint például „A szellemi fogyatékossággal élő személyek társadalmi befogadásának elősegítése a sport révén” alapján néhány fontos tény már ismert, például:

  1. mely társadalmi csoportok vesznek részt a különböző inkluzív sportprogramokban (értelmi, fogyatékossággal élő emberek, megváltozott teljesítőképességgel élő emberek, volt élsportolók, idős sportolók, stb.),
  2. milyen típusú inkluzív sportprogramok léteznek (rehabilitációs, rekreációs, versenyszerű) és
  3. az inkluzív sportprogramok különböző megvalósítási területei (sportklubok, egészségközpontok, vállalati környezet stb.).

Az inkluzív sportprogramok szervezői ismertek, és  olyan nemzeti jogszabályokat is találunk, amelyek támogatják a befogadó részvételt. Azt tapasztaljuk azonban, hogy szakadék van a mindennapos gyakorlat és az uniós irányelvek között az inkluzív sportprogramok állami és helyi (önkormányzati) forrásokból történő társfinanszírozás formájában történő tartós támogatása tekintetében. A terület szabályozásában az átláthatóság jelentős hiánya tapasztalható.

Tekintettel arra, hogy (1) releváns programok és (2) inkluzív jogszabályok és szakpolitikák egyaránt léteznek, a hiányzó szabály(zás) oka a sportba való befogadás mérésének kidolgozatlan kritériumaiban tükröződik. A nagy sportprogramokat általában a nézőszám (az érintett sportolók száma) és a teljesítmény (sporteredmények, érmek) alapján finanszírozzák.

A Meter Matters projektben a sportba általi inklúzió társfinanszírozási kritériumait fogjuk keresni. A sportban való befogadás mérésére vonatkozó javaslatok alapján modellt alkotunk az inkluzív sportprogramok országos szintű társfinanszírozására is.

Kulcsszavak: társfinanszírozás kritériumai és modellje, az inkluzív sportprogramok fenntartható támogatása, átláthatóság, a sportba való befogadás mérése

Partnerség:

  1. Ljubljanai Egyetem (Szlovénia) – projektvezető
  2. Coimbra Egyetem (Portugália)
  3. Szlovén Speciális Olimpia Szövetseg (Szlovénia)
  4. Appda Coimbra-Associacao Portuguesapara As Perturbacoes Desenvolvimento E Autismo (Portugália)
  5. Magyar Speciális Olimpia Szövetseg
  6. Testnevelési és Sporttudományi Egyetem (MTSE)

EU-s projektlista >>>

Oktatási Igazgatóság

K1 épület, III. emelet, C303 | tf.hu/oktig

Az Oktatási Igazgatóság az oktatási rektorhelyettesnek közvetlenül alárendelt funkcionális és szolgáltató szervezeti egység, amely ellátja az egyetem oktatásigazgatási, képzésfejlesztési, e-learning feladatainak koordinációját, valamint a hallgatói szolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokat.

Az Oktatási Igazgatóság feladatai:

a) oktatásigazgatási, képzésfejlesztési tevékenység körében

  • a képzési programhoz kapcsolódó dokumentumok és hatósági döntések nyilvántartása, a szakindítás, szaklétesítés igazgatási koordinációja,
  • kapcsolattartás a hivatalos szervekkel (pl. MAB, Oktatási Hivatal) szakindítási, szaklétesítési ügyekben;

b) oktatási jogi támogató tevékenysége körében

  • az oktatási kérdésekben jogi szakvélemény, jogi tanácsadás biztosítása, 
  • a hatáskörébe tartozó egyetemi szabályzatok, szabályzatmódosítások, rektori rendelkezések előkészítése és végrehajtása,
  • részvétel azon szenátus által létrehozott bizottságok munkájában (ülések előkészítése, döntések végrehajtása), amelyek tevékenysége oktatási ügyekkel kapcsolatos;

c)  a hallgatói szolgáltatások körében támogatja a fogyatékossággal élő hallgatók beilleszkedését és tanulmányi előmenetelét, valamint a lemorzsolódás csökkentésére diákmentor programot működtet;

d) ellátja a távoktatás és e-learning képzésekkel kapcsolatos rendszeradminisztrációs feladatokat és biztosítja a távoktatás működési feltételeit az Informatikai Irodával és a Tanulmányi Hivatallal együttműködésben;

e) szakmailag közreműködik a képzések modernizációjára, tananyagok digitalizációjára irányuló projektekben, együttműködik az ezekért felelős szervezeti egységekkel. 

Az Oktatási Igazgatóság munkáját az igazgató irányítja.  A szervezeti egység működésére vonatkozó részletszabályokat az ügyrend tartalmazza.

Csekei László
Oktatási igazgató
K1, C100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Dr. Pázsit Brigitta
Jogász (ügyvivő szakértő)
K1, A310
+36 1 487 9269
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Sőtér Orsolya
Oktatásigazgatási referens
K1, A310
+36 30 422 3668
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ozsvári Krisztián
Ügyintéző, távoktatási és e-learning rendszeradminisztrátor
K1, A127
+36 30 633 8057
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Jónás Bianka
Oktatásigazgatási referens
K1, C303
+36 30 583 9814
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Sinka Róbert
Digitalizációs szakértő
K1, A127
+36 30 422 3721
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Kissné Vass Lívia Lilla
Oktatásigazgatási referens
K1, C303
+36 30 120 6714
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Kissné Fajcsák Dorina
Digitalizációs szakértő
K1, A127
+36 30 120 6736
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

2025. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!