2021. március 27.
Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
- Fitnesz-aerobik
- Gimnasztika >
- Jazztánc
- Klasszikus balett
- Kondicionálás >
- Műkorcsolya >
- Néptánc
- Ritmikus gimnasztika (RG): alapképzés, szakképzés és szakedzői képzés
- Sportakrobatika >
- Társastánc
- Torna >
- Versenyaerobik
Gimnasztika
A hallgatók a tantárgy által megismerkedhetnek a gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszerével, alkalmazási területeivel, mozgásrendszerével, a gimnasztika-gyakorlatok alapformáival, terminológiájával, a gyakorlatábrázolással, a rajzírással, a gimnasztika-gyakorlatok oktatásával, technikai végrehajtásával és a szervezetre kifejtett hatásaival. Jártasságot szereznek az általános bemelegítés tervezése és levezetése, továbbá a kondícionális képességek, koordinációs képességek és az izületi mozgékonyság gimnasztika mozgásanyagával történő fejlesztése terén.
Tantárgyfelelős: Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus
A tantárgy oktatója:
- Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus
- Dr. Derzsy Béla egyetemi adjunktus
- Gyulai Gergely egyetemi tanársegéd
- Rezács Péter egyetemi tanársegéd
Edzői szak nappali tagozat
Témakörök:
- A gimnasztika tárgya, története, gimnasztika alkalmazási területei.
- A gimnasztika célja, feladatai, eszközrendszere, mozgás- és gyakorlatrendszere, gyakorlatok tartalma, szerkezete, alapfogalmak.
- Erőkifejtési módok főcsoportjai, erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások megjelenési formái és definíciói.
- A gimnasztika gyakorlatok szaknyelve, rajzírása,
- Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, kéziszer gyakorlatok.
- Gyakorlatok technikája, Izolációs gyakorlatok.
- Motoros képességfejleszto gyakorlatok tervezésének alapismeretei.
- Természetes és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok variálásának és kombinálásának szempontjai
- Gyakorlatelemzés, a gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
- Variálás és kombinálás összefüggései a motoros képességek megalapozásával és fejlesztésével.
- Szabad- és természetes gyakorlatvariációk és kombinációk térbeli-, idobeli-, dinamikai és terhelési összetevőkkel.
- Sokoldalúan és speciálisan képzo szabad-, társas-, kéziszer-, egyéb szer- gyakorlatok mozgásanyaga és oktatás-módszertani kérdései.
- Általános bemelegítés célja, mozgásanyaga, funkcionális szerkezeti felépítése, tervezési szempontjai, a speciális bemelegítéssel való összefüggései,
- A bemelegítési terhelés tervezése, szabályozása, ellenőrzése és optimalizálása.
- Szabadgyakorlat-lánc tervezési szempontjai zenére.
- Zene kiválasztásának szempontjai, tempó meghatározása, gyakorlatlánc szerkezetének és domináns hatások tervezése.
- Gyakorlatvezetési, oktatási gyakoroltatási módszerek és technikák.
- Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Maximális erő (abszolút, relatív, dinamikus, statikus) gyorserő és erő-állóképesség fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása.
- Egyénre szabott köredzés tervezésének szempontjai, mozgásanyaga, szervezési, levezetési feladatai.
- Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-idő-test(rész)-szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok fajtái, tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei. Koordinációs képességek fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
- Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
- Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
- A terhelés tervezése, ellenőrzésének és módjai, az állóképesség fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
- Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása. Versenyszituációra épülő gyakoroltatás módszerei. A gyorsaság fejlődésének gyakorlati mérési módszerei
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.
Humánkineziológia szak levelező tagozat
Témakörök:
- A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere.
- A gimnasztika cél- feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei.
- A gimnasztika mozgásrendszere, funkcionális és formális gyakorlatrendszere.
- A gimnasztika terminológiája.
- Az óra, edzés, foglalkozásvázlat készítéséhez szükséges gyakorlat-ábrázolás szabályai.
- A gimnasztika gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
- A gimnasztika gyakorlatokban megnyilvánuló erőkifejtési módok rendszere.
- Gyakorlatok tervezése zenére,
- Motoros képességfejlesztő gyakorlatok tervezésének alapismeretei.
- A gimnasztika gyakorlatok elemzése, erősítő-, nyújtó- és ernyesztő hatások szempontjából.
- Az alapformák, szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, gyakorlatsorok és természetes gyakorlatok variálásának, kombinálásának szempontjai,
- az izmokra és keringési rendszerre kifejtett hatásváltoztatás (fokozás, csökkentés) módjai, a terhelés terjedelmével és intenzitásával, az energiaszolgáltató rendszerek edzésével, valamint a motoros képességek fejlesztésével való összefüggései.
- Az általános bemelegítés célja, mozgásanyaga, funkcionális szerkezete, tervezésének szempontjai, a terhelés tervezése, szabályozása és ellenőrzése,
- A bemelegítő gyakorlatok vezetésének módszerei,
- Levezető, ernyesztő gyakorlatok jelentősége, célja, mozgásanyaga, vezetésének módszerei.
Humánkineziológiai szak nappali tagozat
Témakörök
- A gimnasztika tárgya, története, gimnasztika alkalmazási területei.
- A gimnasztika célja, feladatai, eszközrendszere, mozgás- és gyakorlatrendszere, gyakorlatok tartalma, szerkezete, alapfogalmak.
- Erőkifejtési módok főcsoportjai, erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások megjelenési formái és definíciói.
- A gimnasztika gyakorlatok szaknyelve, rajzírása,
- Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, kéziszer gyakorlatok.
- Gyakorlatok technikája, Izolációs gyakorlatok.
- Motoros képességfejleszto gyakorlatok tervezésének alapismeretei.
- Természetes és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok variálásának és kombinálásának szempontjai.
- Gyakorlatelemzés, a gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
- Variálás és kombinálás összefüggései a motoros képességek megalapozásával és fejlesztésével.
- Szabad- és természetes gyakorlatvariációk és kombinációk térbeli-, idobeli-, dinamikai és terhelési összetevőkkel.
- Sokoldalúan és speciálisan képzo szabad-, társas-, kéziszer-, egyéb szer- gyakorlatok mozgásanyaga és oktatás-módszertani kérdései.
Rekreáció szak levelező tagozat
Témakörök:
- A gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
- A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
- A gimnasztika gyakorlatok szerkezete (térbeli, időbeli, dinamikai összetevők)
- A gimnasztika gyakorlatok erősítő, nyújtóhatású és ernyesztő hatású alapformái, egyszerűsített izomtérkép.
- A gimnasztika gyakorlatok terminológiája, statikus és dinamikus gyakorlatelemek szakkifejezései, gyakorlatok rajzírása
- Alapformák és egyszerű kombinációk
- Gimnasztika gyakorlatok variálásának és kombinálásának módszerei.
- A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, felépítése, mozgásanyaga a terhelés szabályozása.
- Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyságot fejlesztő izomnyújtási technikák (PNF stretching).
Rekreáció szak levelező tagozat, másoddiplomás képzés nem testkulturális végzettségűek számára
Témakörök:
- A gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
- A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
- A gimnasztika gyakorlatok szerkezete (térbeli, időbeli, dinamikai összetevők)
- A gimnasztika gyakorlatok erősítő, nyújtóhatású és ernyesztő hatású alapformái, egyszerűsített izomtérkép.
- A gimnasztika gyakorlatok terminológiája, statikus és dinamikus gyakorlatelemek szakkifejezései, gyakorlatok rajzírása
- Alapformák és egyszerű kombinációk
- Gimnasztika gyakorlatok variálásának és kombinálásának módszerei.
- A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, felépítése, mozgásanyaga a terhelés szabályozása.
- Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyságot fejlesztő izomnyújtási technikák (PNF stretching).
Rekreáció-menedzser szak levelező tagozat
Témakörök:
- A gimnasztika cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
- A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
- A gimnasztika gyakorlatok szerkezete (térbeli, időbeli, dinamikai összetevők)
- A gimnasztika gyakorlatok erősítő, nyújtóhatású és ernyesztő hatású alapformái, egyszerűsített izomtérkép.
- A gimnasztika gyakorlatok terminológiája, statikus és dinamikus gyakorlatelemek szakkifejezései, gyakorlatok rajzírása
- Alapformák és egyszerű kombinációk
- Gimnasztika gyakorlatok variálásának és kombinálásának módszerei.
- A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, felépítése, mozgásanyaga a terhelés szabályozása.
- Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyságot fejlesztő izomnyújtási technikák (PNF stretching).
Szakedző-rekreáció szak nappali tagozat
Az oktatás célja, hogy a szakedzők és rekreátorok képesek legyenek:
- Készség szinten használni és alkalmazni a gimnasztika szaknyelvét;
- Alkalmazni a rajzírást;
- Technikailag helyesen végrehajtani a gimnasztikai alapformákat;
- Elemezni a gimnasztika szervezetre kifejtett hatását.
Témakörök
- A gimnasztika története cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
- A gimnasztikai gyakorlatok rajzírása;
- Mozgásrendszere, gyakorlatrendszere, a gyakorlatok szerkezete.
- Szabadgyakorlatok és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok;
- Eszközzel és eszköz nélkül végzett természetes gyakorlatok.
- Motoros képességfejlesztő gyakorlatok tervezésének alapismeretei
- Az alapformák és gyakorlatok izmokra kifejtett hatásváltoztatásának (fokozás, csökkentés) módjai, variálás, kombinálás szempontjai, a terhelés terjedelmével és intenzitásával való összefüggései.
- Szabadgyakorlati alapformájú páros és társas valamint kéziszergyakorlatok (kézisúlyzó, tömöttlabda, ugrókötél, gumikötél, pad-, bordásfal, body-roll, létra, zsámoly, KTK, svédszekrény és egyéb szergyakorlatok).
- A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, szerkezeti felépítése, mozgásanyaga.
- A bemelegítés terhelésének optimalizálása, bemelegítő gyakorlatok vezetési módszerei.
- A gyakorlatok ismertetése és vezetése, különböző módozatai, gyakorlatvezetési technikák vizuális és verbális valamint vegyes módszerek alkalmazása.
- Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei (folyamatos gyakorlatvezetési módszerek). Aerobic típusú gyakorlatlánc variációk.
- Maximális erő (abszolút, relatív, dinamikus, statikus). Gyorserő és erő-állóképesség fejlesztő gyakorlatok tervezése, a terhelési összetevők meghatározása. (Köredzés).
- Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Mozdulat-, helyzet- és helyváltoztató mozgásgyorsaság-fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása.
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztő aktív, passzív, dinamikus és statikus (egyéni és társas) és kombinált gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana
- Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-idő-test(rész)-szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei.
Szakedzői szak levelező tagozat
Témakörök:
- Gimnasztika tárgya, cél-, feladat- és eszközrendszere, alkalmazási területei
- A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere.
- A gimnasztika gyakorlatok szerkezete alapformái.
- A gimnasztika gyakorlatokban megnyilvánuló erőkifejtési módok rendszere.
- A gimnasztika gyakorlatok elemzése, szervezetre kifejtett hatásai.
- A gimnasztika gyakorlatok a nagy izomcsoportokra kifejtett hatások szempontjából.
- Az alapformák és gyakorlatok variálási, kombinálási szempontjai, a terheléssel való összefüggései.
- A gimnasztika terminológiája, rajzírása.
- Bemelegítés jelentősége, célja, az általános bemelegítő gyakorlatsorozat mozgásanyaga, tervezési szempontjai, a terhelés optimalizálása.
- a gimnasztika elméleti és gyakorlati ismereteinek alkalmazására az edzői gyakorlatban;
- a gimnasztika mozgásanyagának az edzéscélok szerinti kiválasztására, tervezésére, a korosztálynak felkészültségnek és a sportági követelményeknek megfelelő alkalmazására a versenysportban, különös tekintettel a bemelegítésre, a kondicionális- és koordinációs képességek, valamint az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztésére;
- Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával.Fejlesztő programok összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
- Állóképesség fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Fejlesztő programok tervezésének, összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
- Gyorsaság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával.
- Izületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Stretching technikák. /P.N.F.; Sretch-relax/ gyakorlatai, alkalmazásuk és vezetésük módszertana.
- Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Fejlesztő gyakorlat programok tervezésének, összeállításának és vezetésének módszertana.
- Sportágspecifikus célgimnasztika gyakorlatok tervezési szempontjai.
- Gyakorlatok vezetési, gyakoroltatási, oktatási módszerei.
Szakedzői végzettségre épülő testnevelő tanári szak levelező tagozat
Témakörök:
- A gimnasztika mozgásrendszere, gyakorlatrendszere.
- Motoros képességfejlesztő gyakorlatok alapjai, tervezésének alapismeretei.
- A gimnasztikagyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai
- A gimnasztikagyakorlatokban megnyilvánuló erőkifejtési módok rendszere.
- Gyakorlatik elemzése az erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások szempontjából.
- Gimnasztika gyakorlatok variálása, kombinálása a terhelés terjedelmével és intenzitásával való összefüggései.
- Gyakorlat-oktatási, vezetési módszerek.
- Általános bemelegítés tervezési összeállítási szempontjai, a bemelegítés terhelés ellenőrzése, szabályozása, bemelegítő gyakorlatok vezetési technikája, módszerei.
- Levezető, ernyesztő gyakorlatok jelentősége, célja, mozgásanyaga, vezetésének módszerei.
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. A különböző stretchingtechnikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.
- Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával.
- Aerób, és anaerób állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával.
- Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával.
- Sportágspecifikus célgimnasztika-gyakorlatok tervezési és összeállítási szempontjai.
- Gyakorlatvezetési módszerek alkalmazása a bemelegítésben.
részletes hallgatói tájékoztató
Tanári szak nappali tagozat
Témakörök:
- A gimnasztika tárgya, története, gimnasztika alkalmazási területei.
- A gimnasztika célja, feladatai, eszközrendszere, mozgás- és gyakorlatrendszere, gyakorlatok tartalma, szerkezete, alapfogalmak.
- Erőkifejtési módok főcsoportjai, erősítő, nyújtó és ernyesztő hatások megjelenési formái és definíciói.
- A gimnasztika gyakorlatok szaknyelve, rajzírása,
- Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok, kéziszer gyakorlatok.
- Gyakorlatok technikája, Izolációs gyakorlatok.
- Motoros képességfejleszto gyakorlatok tervezésének alapismeretei
- Természetes és szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok variálásának és kombinálásának szempontjai.
- Gyakorlatelemzés, a gyakorlatok szervezetre kifejtett hatásai.
- Variálás és kombinálás összefüggései a motoros képességek megalapozásával és fejlesztésével.
- Szabad- és természetes gyakorlatvariációk és kombinációk térbeli-, idobeli-, dinamikai és terhelési összetevőkkel.
- Sokoldalúan és speciálisan képzo szabad-, társas-, kéziszer-, egyéb szer- gyakorlatok mozgásanyaga és oktatás-módszertani kérdései.
- Általános bemelegítés célja, mozgásanyaga, funkcionális szerkezeti felépítése, tervezési szempontjai, a speciális bemelegítéssel való összefüggései,
- A bemelegítési terhelés tervezése, szabályozása, ellenőrzése és optimalizálása.
- Szabadgyakorlat-lánc tervezési szempontjai zenére.
- Zene kiválasztásának szempontjai, tempó meghatározása, gyakorlatlánc szerkezetének és domináns hatások tervezése.
- Gyakorlatvezetési, oktatási gyakoroltatási módszerek és technikák.
- Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Maximális erő (abszolút, relatív, dinamikus, statikus) gyorserő és erő-állóképesség fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása.
- Egyénre szabott köredzés tervezésének szempontjai, mozgásanyaga, szervezési, levezetési feladatai.
- Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-idő-test(rész)-szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok fajtái, tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei. Koordinációs képességek fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
- Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
- Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei.
- A terhelés tervezése, ellenőrzésének és módjai, az állóképesség fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
- Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása. Versenyszituációra épülő gyakoroltatás módszerei. A gyorsaság fejlődésének gyakorlati mérési módszerei
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.
Testnevelő tanár szak kiegészítő (levelező) tagozat
A gimnasztika tantárgy oktatásának célja a főiskolai szintű testnevelő tanári, az edzői, a rekreáció és a kineziológia végzettséggel rendelkező hallgatókat megismertetni a gimnasztikában rejlő testkulturális értékekkel, és hozzájárulni a testnevelők, edzők, rekreátorok, kineziológusok kiegészítő képzéséhez.
Témakörök:
- A gimnasztika funkcionális mozgásrendszere, gyakorlatrendszere
- A gimnasztika gyakorlatok szerkezeti összetevői, mint a gyakorlatelemzés és gyakorlatvariálás eszközei.
- A gimnasztika gyakorlatokban megnyilvánuló statikus és dinamikus erőkifejtési (legyőző, fékező) erőkifejtési módok rendszere.
- Gimnasztika gyakorlatok izomrendszerre, izületi idegrendszerre, keringési és energiaszolgáltató rendszerre kifejtett hatásai.
- Gyakorlatok elemzése izomcsoportokra kifejtett lokális hatás, összhatás, és domináns hatások megállapítása szempontjából.
- Az alapformák, gyakorlatok, gyakorlat sorozatok variálásának, kombinálásának módozatai.
- Különböző tartalmú és célú gyakorlat-láncok tervezési szempontjai zenére.
- A bemelegítés jelentősége, célja, az általánosan bemelegítő gyakorlatsorozat összeállításának szempontjai, szerkezeti felépítése, mozgásanyaga. A bemelegítésben alkalmazott terhelés optimalizálása. A bemelegítés tervezés és alkalmazása különböző korosztályok számára.
- A gimnasztika gyakorlatok oktatási, vezetési módszerei, gyakorlatvezetési technikák. Módszerkiválasztás szempontjai, szerepe a terhelés szabályozásában
- Állóképesség fejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával
- Aerob és anaerob állóképességet fejlesztő gyakorlatok mozgásanyaga, tervezésének és összeállításának szempontjai, vezetési módszerei (folyamatos gyakorlatvezetési módszerek).
- Terhelési zónák megállapítása, a terhelés ellenőrzésének és önellenőrzésének módjai, az állóképesség fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
- Erőfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával,
- A terhelési összetevők meghatározása. Csoportra és egyénre szabott köredzés tervezésének szempontjai, mozgásanyaga, szervezési, levezetési feladatai.
- Gyorsaságfejlesztés a gimnasztika mozgásanyagával. Mozdulat-, helyzet- és helyváltoztató mozgásgyorsaság-fejlesztő gyakorlatok tervezési szempontjai, mozgásanyaga, a terhelési összetevők meghatározása. Versenyszituációra épülő gyakoroltatás módszerei. A gyorsaság fejlődésének gyakorlati mérési módszerei
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztő aktív, passzív, dinamikus, statikus (egyéni és társas) és kombinált (PNF) stretching gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, a terhelési összetevők meghatározása. A különböző stretching technikák alkalmazásának módszertana. Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlődésének mérési módszerei.
- Koordinációs képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával. Statikus és dinamikus egyensúlyérzéket, ritmusérzéket, az erőadagolást szabályozó, a kinesztetikus differenciáló képességet, a tér-, idő-, test(rész)-, szer koordinációját fejlesztő gyakorlatok tervezési, összeállítási szempontjai, oktatási módszerei. Koordinációs képességek fejlődésének gyakorlati mérési módszerei.
- Levezető, ernyesztő gyakorlatok jelentősége, célja, mozgásanyaga, vezetési módszerei.
Testnevelő-edző, levelező tagozat
részletes hallgatói tájékoztató
Kondicionálás
Tantárgyfelelős: Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus
A tantárgy oktatója: Dr. Metzing Miklós egyetemi adjunktus
Sportmenedzser szak levelező tagozat
Témakörök:
- A motoros aktivitás pozitív, az inaktivitás negatív hatásai. Kondicionális képességek és a tökéletes közérzet. A motoros képességfejlesztő gyakorlatok rendszere. Kondicionális képességeket fejlesztő programok összeállításához és végrehajtásához szükséges alapismeretek.
- A bemelegítés gyakorlatanyaga, tervezési végrehajtási szempontjai.
- A kondicionáló programok fajtái, felépítése. A testgyakorlatok szív- és keringési rendszerre, aktív és passzív mozgatórendszerre kifejtett hatásai.
- Keringést fokozó mozgások, keringési állóképességet fejlesztő gyakorlatok, aerob gyakorlatok, erősítő hatású mozgások, erőfejlesztő gyakorlatok, nyújtó hatású gyakorlatok, ízületi mozgékonyságot és hajlékonyságot fejlesztő gyakorlatok, ernyesztő hatású mozgások, levezető, regenerálódást elősegítő gyakorlatok.
- A bemelegítés célja, bemelegítő gyakorlatsorozat szerkezeti felépítése, mozgásanyaga. Egyéni bemelegítés a különböző kondicionális programokhoz.
- Ízületi mozgékonyság, hajlékonyság megőrzése, fokozása. Különböző stretching technikák alkalmazásának módszertani kérdései. (Javasolt és nem javasolt módszerek.)
- A nagy izomcsoportok erejét fejlesztő gyakorlatok. Erősítő módszerek az egészségmegőrző programokban.
Műkorcsolya
A tantárgy által megismerkedhetnek a hallgatók a sportág történetével, szabályainak változásaival, a sportági mozgásanyag elméletével, gyakorlati oktatásával, valamint a kiegészítő edzések sportági alkalmazásával. A sportágra jellemző fizikai képességek fejlesztésével megismerik a sportág edzésrendszerét, edzésmódszertanát, edzéstervezést. A műkorcsolya értékelési rendjében történt változásokat.
Tantárgyvezető: Dr. Bartháné Jurek Eszter
Tantárgy oktatója: Dr. Bartháné Jurek Eszter
Szakedzői szak, sportági szakképzés
Témakörök:
Elméleti:
- A sport története, hazai és nemzetközi úttörők szerepe. Az első világversenyek.
- A sportág szabályainak változása és hatása a sportági technika fejlődése.
- Kiválasztás. Sportági alkalmasság. Szakosodás.
- A gimnasztika szerepe az oktatás kezdeti szakaszában.
- Speciális sportági képesség fejlesztési módszerek.
- A mozgástanulás szakaszai jégen.
- Iskolagyakorlatok szerepe a szabadkorcsolya oktatásában.
- Technikai elemek elméleti oktatása.
- A sportágelemek biomechanikája.
- Edzésterv készítés és értékelés.
- Vizsgálatok módszerei, eredményei. Tesztek.
- Tanfolyam szervezése. Kezdők oktatása.
Gyakorlati:
- Technikai elemek gyakorlati oktatása.
- Műkorcsolyázók fizikai képességeinek fejlesztése.
- Speciális sportági képesség fejlesztési módszerek.
- Kiegészítő edzések szerepe a felkészítésben.
- Koreográfia készítése
Szakedzői szak, sportági szakképzés, edzésvezetési gyakorlat
Témakörök:
- Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
- Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
- Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
- Mozgásképzés (klasszikus balett, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
- Forgások, lépések, improvizáció
- Szimpla ugrások tanítása, a ráfutó és érkező ívek gyakorlása.
- Segítségnyújtás a duplaugrásokhoz és légpörgéshez.
- Rávezető gyakorlatok és segédeszközök használata a centírozott fordulatok tanításához ill. a beugrós fordulatok kialakításához
- Koreográfia összeállítás
- Adott csoport felkészítés tervéből részfeladatok megtanítása.
Sportakrobatika
A tantárgy felvételével a hallgatók megismerhetik a sportakrobatika történetét, mozgásanyagának rendszerét, biomechanikáját, edzéselméletét, a statikus és dinamikus gyakorlatok technikáját, oktatását, a versenyprogramok és a felkészítés tervezését, a versenyzés kérdéseit, a sportakrobatika szaknyelvét, rajzírását, versenyszabályzatát, oktatásmódszertanát és a sportakrobatikához tartozó egyéb specifikus feladatok megoldását.
Tantárgyvezető: Aradiné Deák Katalin
Tantárgy oktatója: Aradiné Deák Katalin
Szakedzői szak levelező tagozat, sportági szakképzés
Az oktatás célja a sportakrobatika sportágban olyan általános alapműveltséggel, sajátos sportági ismeretekkel rendelkező szakemberek képzése, akik:
- széles körű szakmai és általános műveltségük birtokában eredményes sportedzői tevékenység végzésére alkalmasak a kezdő szinttől az élsport szintjéig;
- hivatástudattal rendelkezve, felelősséget éreznek tanítványaik testi épségért és személyiségük fejlődésért;
- ismerik a fejlődő gyermek és a felnőtt emberi szervezet struktúráját és működésének alapvető törvényeit;
- ismerik a személyiség alakulásában és alakításában közrejátszó pszichológiai és pedagógiai folyamatok alapvető törvényszerűségeit;
- rendelkeznek olyan pszichomotoros képességekkel, készségekkel és mozgásismeretekkel, amelyek lehetővé teszik a megszerzett tudás alkotó és eredményes alkalmazását.
- Ismerje a gimnasztika, ritmikus sportgimnasztika, balett és jazz-balett sportakrobatikában felhasználható mozgásformáit, oktatási módszereit, és legyen képes azok alkalmazására az edzéstevékenysége során.
- Ismerje a sportakrobatika elemek tanulásához, gyakorlásához szükséges “segítségadás” különböző módozatait és készség szinten alkalmazza azokat.
- Legyen képes elemkapcsolatok, kombinációk, gyakorlatok, illetve oktatásukhoz szükséges “előkészítő” mozgásfeladatok tervezésére.
- Ismerje az egyes korcsoportok, minősítési osztályok követelményeit.
- Ismerje a sportakrobatika szabályait, illetve a versenyrendezéssel és lebonyolítással kapcsolatos tudnivalókat.
Témakörök:
Elméleti ismeretek:
- A sportakrobatika hazai és nemzetközi története.
- A sportág mozgásanyagának rendszere.
- A sportakrobatika biomechanikája.
- A sportakrobatika edzéselmélete
- kiválasztás és szűrés
- speciális motoros képességfejlesztés,
- technikai képzés,
- felkészítés tervezése,
- versenyzés, és versenyeztetés stratégiája
- terhelés tervezése és mérése
- A sportakrobatika szaknyelve és rajzírása.
- A sportakrobatika értékelési előírásai.
- Zeneelméleti ismeretek.
Gyakorlati képzés:
- Motoros képességfejlesztés.
- Technikai felkészítés (végrehajtás módja, oktatásmódszertan, segítségadás.
- Felkészítés tervezésre, edzéstervek készítése.
- “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés, koreográfia készítés.
- Edzés- és versenylátogatás.
- Edzéstervezés
Szakedzői szak, sportági szakképzés, edzésvezetési gyakorlat
Témakörök:
- Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
- Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
- Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
- Talaj akrobatika, talaj koreográfia
- Statikus és dinamikus erő és egyensúlyelemek elemek
- Dobások
- Emelések
- Adott csoport felkészítési tervéből edzésvezetési gyakorlat
- “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
Torna
A tantárgy a női, illetve a férfi hallgatóknak külön és együttesen nyújt lehetőséget a női, illetve férfi szertornaelemek technikájának, oktatásának, a segítségnyújtásnak és a kiegészítő képességfejlesztő gyakorlatainak megismerésére ill. a gyakorlatban történő alkalmazására. A hallgató áttekintést kapnak a torna történetének, a versenyszabályainak ismeretéből. Megismerik az iskoláskor előtti ill. a diáksportköri tornafoglalkozások szervezésének, levezetésének technikáját.
Tantárgyfelelős: Dr. Hamza István egyetemi docens, Kalmár Zsuzsa egyetemi tanársegéd
A tantárgy oktatói:
- Dr. Hamza István egyetemi docens
- Dr. Karácsony István egyetemi docens
- Dr. Vigh László egyetemi adjunktus
- Dr. Derzsy Béla egyetemi adjunktus
- Gyulai Gergely egyetemi tanársegéd
- Rezács Péter egyetemi tanársegéd
- Kalmár Zsuzsa egyetemi tanársegéd
- Machalikné dr. Hlavács Irén egyetemi adjunktus
- Dr. Hamar Pál egyetemi docens
Sportmenedzser szak levelező tagozat
Az oktatás célja a torna, mint az egészséges, harmonikus személyiségfejlesztés egyik eszközének bemutatása.
Témakörök:
- Eseményszervezés, versenyrendezés,
- Az iskolai versenyrendszer
- A MATSZ felépítése
- Versenynaptár
- Tornashow szervezés
Szakedzői szak, sportági szakképzés
Elméleti ismeretek:
- A hazai és nemzetközi torna története és a fejlődési tendenciák
- A biomechanikai törvényszerűségek érvényesülése a torna elemek technikai végrehajtása során.
- Kiválasztás és szűrés általános szabályai és magyarországi lehetőségei
- Speciális motoros képességfejlesztés (kondicionális, koordinációs, izületi mozgékonyság) a női és férfi tornában
- Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
- Talaj akrobatika, talaj koreográfia, lóugrás (férfi és női szerek és specialitások)
- Lólengés, gyűrű, korlát, nyújtó (férfi szerek)
- Felemáskorlát, gerenda (női szerek)
- Kiegészítő szerek (pl. gumiasztal) alkalmazása a torna sportágban
- A felkészítés tervezése, felkészítési időszakok,
- Edzésterhelés különböző életkorokban, az edzésterhelés mérése
- Felkészítés a versenyekre, a versenyzés, a versenyzés problémái
- A tornaedzés és versenyzés pedagógiai, pszichológiai és szociológiai kérdései
- Torna versenyszabályok ismerete, alkalmazása. Az edző és a versenybíró egymáshoz való viszonya. A bírói etika szabályai.
- Torna szaknyelv és rajzírás szabályai és alkalmazása
- Zenei alapismeretek. A zene felhasználása az edzéseken (bemelegítés, koreogrráfia)
Gyakorlati képzés:
- Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
- Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
- Adott korosztályos csoport felkészítési tervének elkészítése.
- Éves edzéstervek készítése
- “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
- Video filmek elkészítése
- Edzés és versenylátogatás. Edzésvezetés.
Szakedzői szak, sportági szakképzés, edzésvezetési gyakorlat
Az oktatás célja a torna sportágban általános alapműveltséggel, sajátos sportági ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek képzése:
- széles körű szakmai és általános műveltségük birtokában eredményes sportedzői tevékenység végzésére alkalmasak a kezdő szinttől az élsport szintjéig;
- hivatástudattal rendelkezve, felelősséget éreznek tanítványaik testi épségért és személyiségük fejlődésért;
- ismerik a fejlődő gyermek és a felnőtt emberi szervezet struktúráját és működésének alapvető törvényeit;
- ismerik a személyiség alakulásában és alakításában közrejátszó pszichológiai és pedagógiai folyamatok alapvető törvényszerűségeit;
- rendelkeznek olyan pszichomotoros képességekkel, készségekkel és mozgásismeretekkel, amelyek lehetővé teszik a megszerzett tudás alkotó és eredményes alkalmazását.
Témakörök:
- Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
- Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
- Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
- Talaj akrobatika, talaj koreográfia, lóugrás (férfi és női szerek és specialitások)
- Lólengés, gyűrű, korlát, nyújtó (férfi szerek)
- Felemáskorlát, gerenda (női szerek)
- Adott csoport felkészítés tervéből részfeladatok megtanítása.
- “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
Szakedzői szak, sportszakmai gyakorlat
Elméleti ismeretek:
- A hazai és nemzetközi torna története és a fejlődési tendenciák
- A biomechanikai törvényszerűségek érvényesülése a torna elemek technikai végrehajtása során.
- Kiválasztás és szűrés általános szabályai és magyarországi lehetőségei
- Speciális motoros képességfejlesztés (kondicionális, koordinációs, izületi mozgékonyság) a női és férfi tornában
- Technikai képzés, oktatásmódszertan, segítségadás:
- Talaj akrobatika, talaj koreográfia, lóugrás (férfi és női szerek és specialitások)
- Lólengés, gyűrű, korlát, nyújtó (férfi szerek)
- Felemáskorlát, gerenda (női szerek)
- Kiegészítő szerek (pl. gumiasztal) alkalmazása a torna sportágban
- A felkészítés tervezése, felkészítési időszakok,
- Edzésterhelés különböző életkorokban, az edzésterhelés mérése
- Felkészítés a versenyekre, a versenyzés, a versenyzés problémái
- A tornaedzés és versenyzés pedagógiai, pszichológiai és szociológiai kérdései
- Torna versenyszabályok ismerete, alkalmazása. Az edző és a versenybíró egymáshoz való viszonya. A bírói etika szabályai.
- Torna szaknyelv és rajzírás szabályai és alkalmazása
- Zenei alapismeretek. A zene felhasználása az edzéseken (bemelegítés, koreogrráfia)
Gyakorlati képzés:
- Motoros képességfejlesztés gyakorlatban
- Technikai felkészítés (technikai végrehajtás, előkészítés, oktatásmódszertan, segítségadás)
- Adott korosztályos csoport felkészítési tervének elkészítése.
- Éves edzéstervek készítése
- “Mozgásképzés” (klasszikus balett, RSG, jazz-balett stb.), gyakorlatszerkesztés
- Video filmek elkészítése
- Edzés és versenylátogatás. Edzésvezetés.
Szakedzői végzettségre épülő testnevelő tanár szak levelező tagozat
Az oktatás célja a női torna tantárgy oktatási tartalmával képzési és követelményrendszerével olyan felkészültség biztosítása, amely képessé teszi a jelöltet
- különböző iskolatípusokban a torna mozgásanyag oktatására – annak fejlesztő hatásai érvényesítésére
- a torna mozgásanyagnak az iskolai nevelési rendszerbe való integrálása
Témakörök:
- Torna szaknyelvi ismeretek
- Nemzetközi és hazai tornatörténet
- Alapfokú oktatási intézmények tantervi torna mozgásanyagának szakmódszertani és testneveléselméleti ismeretei
- A tornaversenyek szervezésével, rendezésével lebonyolításával kapcsolatos alapismeretek
- A torna versenyszabályai, bíráskodás szabályai
- Középfokú oktatási intézmények tantervi torna mozgásanyagának szakmódszertani és testneveléselméleti ismeretei
Testnevelő tanár szak kiegészítő (levelező) tagozat
Az oktatás célja a tantárgy oktatási tartalmával, képzési és követelményrendszerével olyan felkészültség biztosítása, amely képessé teszi a tanárjelölteket a magas szintű oktatásra a 3-7 éves korosztálynál.
Témakörök:
- Az iskoláskor előtti testnevelés története.
- A tanítás és tanulás módszertani alapelvei.
- A tanult mozgásformák végrehajtási módjának és oktatási módszerének, változatos használata, valamint az órák szervezésének és tervezésének ismerete.
- Játékelméletek
- A tanulási zavarok megelőzése
- A vesztibulum edzése
- Az órák tervezése, szervezése
Testnevelő tanári szak nappali tagozat
Az oktatás célja az iskolai torna mozgásanyagának oktatásmódszertanának átadása. A nemzetközi és hazai torna történetének ismertetése. Az iskolai tornaversenyek lebonyolításához szükséges ismeretek oktatása.
Témakörök:
- A nemzetközi és hazai torna történet.
- Tartásos és mozgásos elemek szakkifejezései.
- A tornaversenyek rendezésének szabályai
- A tanítás, tanulás, testnevelés-elméleti és módszertani kérdései
- A tanult elemek oktatásmódszertana