Az 5-18 éves tanulók fizikai állapotának felmérésére szolgáló próbarendszer
Az oktatási miniszter által létrehozott “Testnevelési Bizottság” feladata az volt, hogy a magyar tanuló ifjúság fizikai állapotának felméréséhez olyan motoros teszt-együttest állítson össze, amely megfelel az alábbi kritériumoknak:
A teszteket nevelési eszköznek tekintjük, amelyek lehetővé teszik a tanulók fejlődése során az alapvető fizikai tulajdonságok mérését. A tesztek nem képezik a tantervek tartalmát, és hogy a mérés célja megvalósuljon nem szabad azokat betanítani és gyakoroltatni. A teszteket a tudományos kutatás eszközeinek is tekintjük a tanulók fizikai állapotának vizsgálatához.
A teszteket két csoportra bontottuk elsősorban az eszközellátottságot figyelembe véve: kötelező és ajánlott tesztek.
A vizsgálatok megszervezése
2) A fizikai állapot mérésére szolgáló tesztek
A mérések általános szempontjai
A motoros tesztek és végzésük ajánlott sorrendje
1. TESZT: EGYENSÚLY TESZT (nem kötelező)
A vizsgált tényező: Általános egyensúly.
A teszt leírása: Egy lábon való egyensúlyozás a megadott méretű gerendán.
Felszerelések:
A tanulóknak adandó utasítások
“Próbálj egyensúlyban maradni amilyen hosszan csak lehetséges úgy, hogy a saját magad által kiválasztott lábon a gerenda hossztengelyének irányában állj. A másik lábad hajlítsd be és fogd meg a lábfejedet az azonos oldali kezeddel. A másik karodat használhatod az egyensúlyozáshoz. Segítségképpen a szabályos helyzet felvételéig a karomba kapaszkodhatsz. A próba akkor kezdődik, amikor elengeded a karomat. Tartsd meg az egyensúlyt ebben a helyzetben egy percig. Minden esetben amikor elveszíted az egyensúlyt. (azaz amikor a kezed elengedi a lábadat), vagy amikor bármelyik testrészed a talajjal érintkezik, a teszt megszakad. Minden ilyen leesés után az előzőekben ismertetett módon újra kezdődik a teszt mindaddig, amíg az egy perc eltelik.”
Útmutatások a mérést vezető személynek
Pontozás
Az egy percnyi egyensúlyban maradásnál az egyensúlyvesztések (nem csak a leesések) száma
Példa: Ha a kísérleti személy 5 alkalommal tesz kísérletet az egy percnyi egyensúlyban maradáshoz, akkor a pontszáma 5.
FIGYELEM: Ha a kísérleti személy az első 30 mp – ben 15 alkalommal veszíti el egyensúlyát, azaz képtelen teljesíteni a tesztet, ezt fel kell tüntetni. Ez gyakran előfordul 7-9 éves gyermekekkel. 7 éves kor alatti gyermekek ne végezzék le ezt a tesztet.
2. TESZT: LAPÉRINTÉS (nem kötelező)
A vizsgált tényező: A végtagmozgás gyorsasága
A teszt leírása: Két lap gyors megérintése, váltakozva az ügyesebbik kézzel
Felszerelések:
A tanulóknak adandó utasítások
“Állj az asztallal szemben, kis terpeszben. Tedd a kevésbé ügyes kezedet a téglalap közepére. Helyezd az ügyesebbik kezedet a választott kézzel ellentétes oldali kör közepére. Mozgasd oda-vissza az ügyesebbik kezedet a két körlap között lehető leggyorsabban a középütt elhelyezett kéz felett. Mindig biztosan érintsd meg a körlapot. Miután elhangzik az “elkészülni-rajt” jelzés, teljesítsd a 25 ciklust olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehet. Állj meg az “állj” jelzésre. Hangosan számolom az érintéseket. Kétszer végzed el a tesztet, a jobbik idő lesz az eredmény.”
Útmutatások a mérést vezető személynek
Pontozás
A jobbik eredményt vesszük figyelembe. A próba értéke az az időtartam, amennyi a mindkét lap 25 alkalommal történő megérintéséhez szükséges, tizedmásodpercben megadva.
3. TESZT: ÜLÉSBEN ELŐRENYÚLÁS (kötelező)
A vizsgált tényező: Hajlékonyság
A teszt leírása: Ülő helyzetben a lehető legtávolabbra nyúlás.
Felszerelések:
A tanulóknak adandó utasítások:
“Ülj le. Támaszd a talpadat a dobozhoz, tedd az ujjad hegyét a felső lap szélére. Döntsd a törzsedet és nyúlj olyan hosszan előre, amennyire lehetséges, miközben a térded végig kinyújtva tartod és lassan, fokozatosan told előrefelé a vonalzót anélkül, hogy meglöknéd és kezed teljesen kifeszítenéd. Tartsd meg azt a legtávolabbi helyzetet, amit elértél. Ne pattanj vissza. A tesztet kétszer elvégezve a jobbik eredményt írjuk be.”
Útmutatások a mérést vezető személynek
Pontozás
A jobbik eredmény értékét vesszük figyelembe, centiméterben megadva ( a doboz tetején lévő beosztáson elért cm érték).
Példa: az a személy, aki a lábujjáig nyúlik ki 15 pontot ér el. Aki 7 cm-rel túlnyúlik ezen, annak pontszáma 22.
4. TESZT: HELYBŐL TÁVOLUGRÁS (kötelező)
A vizsgált tényező: Exploziv erő
A teszt leírása: Álló helyzetből távolugrás
Felszerelések:
A tanulóknak adandó utasítások
“Állj kényelmes terpeszben, a lábujjaid éppen a vonal mögött legyenek, hajlított térdekkel. Erőteljes karlendítés után ugorj a lehető legtávolabbra. Igyekezz mindkét lábbal egyszerre talajt fogni és egyenesen megállni. A két végrehajtásból a jobbik eredmény számít.”
Útmutatások a mérést vezető személynek
Pontozás
A két kísérlet közül a jobbik eredményt rögzítjük. Az eredményt cm-ben adjuk meg.
Példa: Az 1 m 56 cm-e ugrás pontszám 156.
5. TESZT: KÉZI SZORÍTÓERŐ (nem kötelező)
A vizsgált tényező: Statikus erő
Felszerelések
A tanulóknak adandó utasítások
“Fogd az erőmérőt az ügyesebbik kezedbe. Szorítsd össze olyan erősen amennyire tudod úgy, hogy az erőmérőt tartsd el a testedtől. A teszt alatt se érjen hozzád. Szorítsd össze fokozatosan és tartsd ezt meg legalább 2 másodpercig. Végezd el kétszer, s a jobbik eredményt vesszük figyelembe.”
Útmutatások a tesztet vezető személynek
Pontozás
A jobbik eredményt írjuk fel kilogrammban (1 kg pontosságú)
Példa: A 24 kg-os szorítás értéke 24.
6. TESZT: SIT- UP TESZT, FELÜLÉSEK (kötelező)
A vizsgált tényező: A törzs ereje (hasizom erő-állóképesség)
A teszt leírása: A fél perc alatti maximális számú felülés
Felszerelések
A tanulóknak adandó utasítások
“Ülj le a talajra, a hátadat tartsd függőlegesen, a kezeidet kulcsold össze a tarkódon, a térdeket 90 fokos szögben hajlítsd be, a sarkad és a talpad a szőnyegen van. Ezután feküdj a hátadra, a vállad érintse a szőnyeget, majd ülj fel úgy, hogy először a könyököd és a fejed, emelkedik el a talajról, és fokozatosan a többi csigolya egészen addig, amíg a könyököddel megérinted a térdedet. Visszafele ugyanígy gördülve először az ágyéki, háti, majd a nyaki csigolyák, utoljára pedig a fejed érjen vissza a talajra. Tartsd összekulcsolva az ujjaidat a tarkódon egész idő alatt. Amikor azt mondom “kész-rajt”, ismételd ezt a mozgást 30 másodpercig olyan gyorsan, amennyire lehetséges. Folytasd, amíg nem hallod az “állj!”-t. Ezt a tesztet csak egyszer végezd el.”
A teszt végzésekor a lábak rögzítésére semmilyen külső eszköz nem használható!
Útmutatások a tesztet vezető személynek
Pontozás
A 30 mp. alatt tökéletesen végrehajtott felülések száma adja a pontszámot.
Példa: 15 szabályos végrehajtás értéke 15.
7. TESZT: FÜGGÉS HAJLÍTOTT KARRAL
A vizsgált tényező: Funkcionális erő (a kar és a váll izomerő állóképessége)
A teszt leírása: Megtartani a hajlított karú helyzetet rúdon való függés közben.
Felszerelések
A tanulóknak adandó utasítások
“Állj a rúd alá, tedd rá a kezedet vállszélességben, felső madárfogással (ujjaiddal felülről, hüvelykujjaddal alulról). Segítek felemelni, hogy az állad a rúd felett legyen. Tartsd meg ezt a helyzetet amilyen sokáig bírod anélkül, hogy az álladat megpihentetnéd a rúdon. A teszt befejeződik, amikor a szemed a rúd alá süllyed.”
Útmutatások a tesztet vezető személynek
Pontozás
Tizedmásodpercben adjuk meg az időt
Példa: A 17,4 mp pontértéke 174, az 1 perc 3,5 mp pontja 635.
8. TESZT: 10 X 5 MÉTERES INGAFUTÁS (kötelező)
A vizsgált tényező: Futási sebesség, fürgeség
A teszt leírása: A maximális sebességű futás, fordulás tesztje
Felszerelések:
A tanulóknak adandó utasítások
“Állj indulásra készen a vonal mögé. Az egyik lábadat pontosan a vonal mögött helyezd el. Amikor meghallod az indító jelet, fuss olyan gyorsan, amilyen gyorsan tudsz a másik vonalig, majd fordulj vissza a kiindulási vonalhoz, mindkét lábaddal lépj át a vonalakon. Ez egy kör, ezt kell ötször megtenni. Az ötödik körben se lassíts le amikor közeledsz a célhoz, hanem folytasd a futást. Ezt a tesztet egy alkalommal végzed el.”
Útmutatások a tesztet vezető személyeknek
Pontozás
Az öt ciklus teljesítéséhez szükséges tizedmásodpercben mért idő adja a pontértéket
Példa: A 21.6 másodper idő pontszáma 216.
A lábsérülések elkerülése miatt sportcipő használata szükséges.
9. TESZT: ÁLLÓKÉPESSÉGI INGAFUTÁS TESZT
A vizsgált tényező: Kardio-respiratorikus állóképesség.
A teszt leírása: A kardio-respiratorikus fittség vizsgálatára alkalmas teszt gyaloglási tempóban indul, majd gyors, futási sebességgel fejeződik be. A tanuló az egymástól 20 méter távolságra lévő vonalak között halad, a futás irányát változtatva, a hangjelzés diktálta tempóval összhangban, fokozatosan gyorsulva. (Néhány tanuló képes csak követni a tempót és eljutni a teszt végéig.) Az a szint, ahol a próbázó kiesik, jelzi a kardio-respiratorikus (keringési-légzési) állóképességét.
A teszthez szükséges felszerelések
A tanulóknak adandó utasítások:
“Az ingafutás teszt a te maximális aerob kapacitásodnak, állóképességednek mutatója, amelyet a 20 méteres pálya oda-vissza való futása ad meg. A magnetofonszalagra bizonyos időpillanatokban rögzített búgó hang segítségével ellenőrizhető a sebesség. A futásban úgy oszd be az erődet, hogy az egyik hangot a 20 méteres táv végén, míg a következő hangot a táv másik végén halld meg. Egy-két méteren belüli pontosság elfogadható. A távok végén érintsd meg a vonalat az egyik lábaddal, majd fordulj vissza élesen és fuss az ellenkező irányba. Először a sebesség túl lassú, de minden percben fokozatosan és állandóan növekszik. A cél az, hogy követni tudd a kitűzött ritmust amilyen hosszan csak tudod. Tehát akkor állj meg, amikor már tovább nem tudod tartani a ritmust vagy úgy érzed, hogy képtelen vagy teljesíteni az egy perces periódusokat. Jegyezd meg a megálláskor hallott számot, ez a te eredményed, vagy pontszámod. A teszt hossza személyenként változik: minél tovább bírod, annál fittebb vagy. Tehát a teszt könnyű az elején, de nehéz a vége felé. Sok szerencsét!”
Utasítások a vizsgálatot vezető személynek:
Pontozás: Miután a próbázó megállt, az utolsó teljesített fél fokozatot jegyezzük fel (lásd I. táblázat).
(A személyre szóló pontozási lapon lehet a teljesített távok számát feltüntetni. Az értékgörbe fél fokozatokra osztott.)
A tesztet fél fokozatokban vagy inkább megtett távokban lehet mérni, de a táblázatok fél fokozatokra vonatkozóak.
3) Az antropometriai mérések leírása
Testmagasság
A testmagasságot a függőleges falfelület mellett, azt sarkával, tomporával és hátával érintő, álló személyen mérjük. A fejet úgy tartja, hogy a fülnyílás felső határa és a szemzug alsó része egy egyenesbe esik, a sarka a lapon összeér. A vizsgált személy vegyen mély lélegzetet és azt tartsa meg, amíg centiméter pontossággal mérjük.
Testsúly
A minimális ruházatot viselő személy a mérleg közepére áll. A testsúlyt tizedkilogramm pontossággal mérjük.
Bőrredők
Ennél a mérésnél a bőrt és a bőr alatti kötőszövetet a bal kéz hüvelyk-és mutatóujjával fogja meg, majd emelje el az alatta lévő izmoktól. A kaliber szárain lévő vég-lapocskákat helyezze 1 cm-rel a bal kéz ujjai alá és engedje teljesen benyomódni a bőrredő leolvasása előtt. A bőrredők felvehetők a test jobb vagy akár bal oldalán, de mindegyik méretet azonos oldalon kell mérni. A mérést 0,1 mm pontossággal végezzük.
Bőrredő a tricepsen
A méretet a vizsgált személy lazán lógó karjának hátsó oldalán, a vállcsúcsot a könyökkel (acromion-olecranon processus) összekötő vonal képzeletbeli felezőpontjánál vesszük fel.
Bőrredő a bicepsen
A bőrredőt a kar elülső oldalán, közvetlenül a könyökhajlat feletti függőleges vonalon emeljük el, a tricepsen mért bőrredővel egy magasságban.
Bőrredő a lapocka alatt
A lapocka alatti bőrredőhöz a redőt a lapocka belső, ferde vonalánál, lefelé és kifelé 45 fokos szögben emeljük fel.
Bőrredő a csípőn
A redőt az elülső-felső csípőcsúcs (anterior superior iliac spinae) elülső határán a 45 fokban átlósan lefelé és befelé haladó vonalon mérjük.
A tesztek alaposabb, egészséggel összefüggő vizsgálatokban való felhasználása esetén további orvosi adatokra is szükség lehet (pl. vérnyomás, vérlipid tartalom, stb.).
I. táblázat: Állóképességi ingafutás |
||
fokozat (perc) |
sebesség (km/h) |
részidő (mp) |
1 |
8 |
9,000 |
2 |
9 |
8,000 |
3 |
9,5 |
7,579 |
4 |
10 |
7,200 |
5 |
10,5 |
6,858 |
6 |
11 |
6,545 |
7 |
11,5 |
6,261 |
8 |
12 |
6,000 |
9 |
12,5 |
5,760 |
10 |
13 |
5,538 |
11 |
13,5 |
5,333 |
12 |
14 |
5,143 |
13 |
14,5 |
4,966 |
14 |
15 |
4,800 |
15 |
15,5 |
4,645 |
16 |
16 |
4,500 |
17 |
16,5 |
4,364 |
18 |
17 |
4,235 |
19 |
17,5 |
4,114 |
20 |
18 |
4,000 |
21/23 |
18,5 |
3,892 |
A kazetta tartalma
Többlépcsős 20 m-es ingafutás 1 perces fokozatokkal.
A. A tesz előírás (tesztprotokoll) helye a kazettán
“Elősegítendő a kazetta különböző részeinek helymeghatározását visszaszámlálást hall: “három, kettő, egy, nulla”. Nullánál állítsa a magnó számlálóját “nullára”. Elkészülni: “három, kettő, egy, nulla”.
B. A teszt meghatározása
Állóképességi ingafutás
C. A magnetofon sebességének ellenőrzése
“Egyperces standardizált időtartam a kazettás magnó sebességének ellenőrzése. Elkészülni: “három, kettő, egy, rajt (indítsa el a stoppert)-Készüljön fel az óra megállítására: “stop” (állítsa meg az órát.) Ez volt az egy perces standard szakasz vége.”
D. Indítási utasítások
30 másodpercen belül kezdődik a vizsgálat. Állj a rajtvonalhoz. Fuss olyan hosszan, ameddig csak lehet, maradj a saját sávodban. Mindig egyenes vonalban fuss! Ha megállsz, akkor végleg megállsz, nincs pihenő idő. Amint megállsz jegyezd meg az utolsónak bemondott számot – ez a te eredményed, tehát ne felejtsd el! Öt másodperc múlva kezdődik a vizsgálat, amikor megszólal a búgó hang: 5, 4, 3, 2, 1, “dúú”. Kezdődik az első fokozat-dúú-dúú. Második fokozat- (és így tovább a 21. fokozatig). Vége a felvételnek.
A teljes kazetta (6,07Mb).
Dr. Borosán Lívia
Budainé dr. Csepela Yvette
Csordás Makszin Ágnes
Prof. Dr. Soós István
A Pedagógia és Módszertani Tanszék munkatársai szakcsoportokba szerveződve végzik munkájukat.
Pedagógia szakcsoport
Dr. Borosán Lívia
Prof. Dr. Hamar Pál
Budainé Dr. Csepela Yvette
Csordás Makszin Ágnes
Dr. Gombocz János
Prof. Dr. Soós István
Külsős oktatók
Budai Csaba
Czigléné Farkas Katalin
Dr. Sipeki Irén Helén
Dr. Torgyik Judit
Tóthné Dr. Kälbli Katalin
Dr. Borosán Lívia
Budainé Dr. Csepela Yvette
Prof Dr. Hamar Pál
Prof. Dr. Soós István
K1 épület A208 | +36 1 487 9231 | tf.hu/ped
Óraadók:
Budai Csaba
Czirják György
Dr. Kattein-Pornói Rita
Schmitt Pál
Portfólió leadási/feltöltési határidő a 2023/2024-es tanév őszi félévében
A Hallgató eldöntheti, hogy az alábbi három leadási mód közül melyiket választja:
Portfólió bírálatok kiküldése a hallgatók számára e-mailben: 2024. 01. 11. csütörtök 16.00 óráig
A Pedagógia Tanszék az Egyetemi struktúra átszervezését követően 2022 augusztusával jött létre. Jogelődje a Pedagógia és Módszertani Tanszék 2015 szeptembere óta működött a Tanárképző Intézet keretein belül. A Pedagógia Tanszéken folyó oktató-nevelő- és kutatómunka elsődleges célja, hogy integrálja a neveléstudomány különböző részterületeiről szerzett ismereteket, szintetikus egységgé alakítsa a hallgatók pedagógiai tudását, biztosítsa a leendő szakemberek pedagógiai felkészültségét, egyúttal alkalmazhatóvá tegye az elsajátított tudásanyagot az iskolai testnevelésben, valamint a testkultúra és sportmozgalom különböző színtereinek gyakorlatában.
Tájékoztatók, szabályzatok