Választható témák
- Az úszóversenyzők aerob kapacitására utaló tényezők.
- Az anaerob kapacitás és a serdülőkori fizikai fejlődés összefüggése úszóversenyzőknél.
- Az úszó válogatott keret munkájának értékelése a ´80-´84-es felkészülés tükrében.
- A videó szerepe az úszóversenyző technikai képzésében és az úszástechnioktatásának sajátos vonásai.
- A 400 m-es vegyesúszás eredményeinek fejlődése, elemzése.
- Az edzéstervezés fiziológiai alapjai.
- Új törekvések az úszók szárazföldi felkészítésében.
- Korszerű törekvések az úszásoktatás módszertanában.
- magyar úszóedzők társadalmi státusza, foglalkozási szerepjellegzetességei a rendszerváltás után.
- A táplálék kiegészítők és a teljesítmény élettani paraméterek kapcsolatának vizsgálata.
- Azt úszósport fejlődési tendenciáinak vizsgálata specifikus szempontok alapján.
- Rajtok és fordulók kinematikai elemzése.
- Az európai úszó ranglisták elemzése, összhasonlító vizsgálata az ifjúsági európabajnoki eredményekkel.
1. A tanszék kutatási téma területei
- Az úszás oktatásmódszertanának vizsgálatai
- Úszásoktatással kapcsolatos pedagógiai vizsgálatok
- Az SNI, ADHD, Autista, BTMN-es egészségügyi állapotú gyermekek úszásoktatásának vizsgálatai
- Különböző országok úszás oktatásmódszertanának vizsgálata
- Úszó Nemzet Program vizsgálatai
- Utánpótláskorú úszók edzésének vizsgálatai
- Magyar Úszó Szövetség hosszútávú sportolófejlesztési stratégiája
- Külföldi országok hosszútávú sportolófejlesztési stratégiájának vizsgálata
- Úszók pszichés jellemzőinek vizsgálata
- Úszók táplálkozásával kapcsolatos felmérések
- Úszók regenerációs folyamatainak vizsgálatai
- A magyar úszósport kitörési lehetőségeinek vizsgálata
- A magyar úszóválogatott videóelemzéseinek vizsgálata
- Magyar Úszó Szövetség világverseny rendezéseinek vizsgálata
- Magyar úszóválogatott felméréseinek vizsgálata
2. Az általánosan alkalmazott eljárások, módszerek, metodikák
- Élettani mérések
- Pszichológiai tesztek
- Dokumentum elemzések
- Versenyszám elemzések
- Kérdőívek
- Interjúk
- Longitudinális és keresztmetszeti vizsgálat
3. A mérésekbe bevonható vizsgálati csoportok, korcsoportok általános jellemzése (18 évnél fiatalabbak, sérültek, rehabilitációba bevont személyek, stb...)
- 18 évnél fiatalabbak
- Felnőttek
- Sérültek
- Rehabilitációba bevont személyek
III. évfolyamos hallgatók számára
1. Úszás történet:
- A magyar és a nemzetközi úszósport kiemelkedő versenyzői.
- Magyar olimpiai- és világbajnokok.
- Világcsúcsok, világklasszis versenyzők napjainkban.
2. Az úszás versenyszabályai
3. A négy úszásnem technikája:
- Fizikai, biomechanikai alapfogalmak, törvényszerűségek, ezek hatása az úszómozgásra.
- Alapvető biomechanikai elvek az úszástechnika felépítésében.
- A hát-, mell-, a gyors- és a pillangóúszás technikájának elemzése.
- A négy úszásnem rajtja, fordulója és célbaérkezése.
4. Az úszásoktatás módszertana:
- Az úszómozgás tanításának sajátossága és a vízhezszoktatás szükségessége, módszertana, gyakorlatcsoportjai.
- Az úszásoktatás színvonalát befolyásoló tényezők.
- Mozgástanítás- mozgástanulás.
- A négy úszásnem technikájának oktatása.
- A rajtok és fordulók oktatása.
5. Az úszók edzésének alapjai
Kötelező irodalom
- Tóth Á. (2008): Az úszás tankönyve