Úszás és Vízi Sportok Tanszék

PhD témák

  • magyar úszóedzők társadalmi státusza, foglalkozási szerepjellegzetességei a rendszerváltás után.
  • A táplálék kiegészítők és a teljesítmény élettani paraméterek kapcsolatának vizsgálata.

TDK témák

  • Azt úszósport fejlődési tendenciáinak vizsgálata specifikus szempontok alapján.
  • Rajtok és fordulók kinematikai elemzése.
  • Az európai úszó ranglisták elemzése, összhasonlító vizsgálata az ifjúsági európabajnoki eredményekkel.

Szakdolgozat témák

Választható témák

  • Hét-kilenc éves úszóversenyzők felkészítésének alapvető szempontjai.
  • a világ és a magyar férfi úszósport fejlődési tendenciáinak összehasonlítása specifikus szempontok alapján.
  • Kisiskolások úszástudásának felmérése, követelmény- és értékelési rendszer felállítása céljából.
  • Az erő és a gyorsaság fejlesztésének lehetőségei az úszásban.

A tanszéken rendelkezésre álló korábban elkészített szakdolgozatok:

  • Jüllich László: A számítástechnika felhasználása az úszásban
  • Varga Emese: Versenyszámelemzés: 200 méteres férfi és női mellúszás elemzése ée összehasonlítása az atlantai és sydney-i olimpián, küönös tekintettel a magyar versenyzőkre
  • Magó Gábor: Egy serdülőkorú 400 méteres fiú vegyesúszó két éves edzéstervének mennyiségi elemzése
  • Karvalics Péter: A 7-9 éves úszóversenyzők felkészítésének alapvető szempontjai
  • Fehérvári Balázs: A 200 és 400 vegyesúszás mezőnyének elemzése az 1998-2000 évi világversenyeken, specifikus szempontok szerint
  • Hauer Krisztián: A világ- és a magyar férfi úszósport fejlődési tendenciáinak összehasonlítása specifikus szempontok alapján
  • Szaniszló András: A 200 méteres férfi mellúszás döntőinek elemzése és összehasonlítása a 8. perthi és a 9. fukuokai Úszó Világbajnokságokon
  • Bán Annamária: Magaslaton és tengerszinten edző úszók pszichológiai és edzéselméleti módszerekkel történő összehasonlítása
  • Csernák Renáta: A világ férfi úszósportjának fejlődési tendenciáinak vizsgálata, az 1998-as perthi és a 2001-es fukuokai világbajnokság eredményei alapján
  • Schulze Renáta: Az úszósport fejlődési tendenciáinak elemzése specifikus szempontok alapján – A magyar Országos Bajnokságok férfi eredményei
  • Kovács László: Ifjúsági Európa Bajnokságok férfi egyéni versenyszámainak elemzése 1996-2000 között
  • Kovács Gábor: Az ifjúsági Európa- bajnokságok női versenyszámainak elemzése 1996-2000
  • Gergely Mariann: A 400 méteres férfi vegyesúszás fejlődési tendenciái 1998-2004 között
  • Cser Zsófia: Gyurta Dániel, Rózsa Norbert, Güttler Károly mellúszó technikájának elemzése, felkészülése és a 200 méteres mellúszás összehasonlító elemzése
  • Friedl Bernadett: Utánpótlás nevelés a Kőbánya S.C.-ben
  • Kismarjai Hajnal: Úszó Európa bajnokságok
  • Csernák Marianna: Az úszószabályok változásai 1896-tól 2005-ig
  • Gyenese Ágnes: Az Ifjúsági Európa- bajnokságok női versenyszámainak elemzése 2001-2005
  • Nagy Péter: A 200 méteres férfi gyorsúszás elemzése a 2000. és a 2004. évi olimpia eredményei alapján
  • Papp Anita: A 400 méteres vegyesúszás bemutatása Cseh László munkájának tükrében
  • Godó Tibor: Szöultól Athénig öt olimpia bajnokság férfi úszóeredményeinek elemzése
  • Virth Balázs: A 2004. évi athéni olimpia 200 m-es férfi mellúszó versenyszámának statisztikai elemzése, különös tekintettel Gyurta Dániel szereplésére

Szigorlati témakörök

III. évfolyamos hallgatók számára

1. Úszás történet:

  • A magyar és a nemzetközi úszósport kiemelkedő versenyzői.
  • Magyar olimpiai- és világbajnokok.
  • Világcsúcsok, világklasszis versenyzők napjainkban.

2. Az úszás versenyszabályai

3. A négy úszásnem technikája:

  • Fizikai, biomechanikai alapfogalmak, törvényszerűségek, ezek hatása az úszómozgásra.
  • Alapvető biomechanikai elvek az úszástechnika felépítésében.
  • A hát-, mell-, a gyors- és a pillangóúszás technikájának elemzése.
  • A négy úszásnem rajtja, fordulója és célbaérkezése.

4. Az úszásoktatás módszertana:

  • Az úszómozgás tanításának sajátossága és a vízhezszoktatás szükségessége, módszertana, gyakorlatcsoportjai.
  • Az úszásoktatás színvonalát befolyásoló tényezők.
  • Mozgástanítás- mozgástanulás.
  • A négy úszásnem technikájának oktatása.
  • A rajtok és fordulók oktatása.

5. Az úszók edzésének alapjai

Kötelező irodalom

  • Tóth Á. (2008): Az úszás tankönyve

Projektek

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!