Egyetem

Diplomamunka (szakdolgozat) és TDK témák

Dr. habil. Csányi Tamás

  • Nemlineáris pedagógia, elmélet és módszertan
  • Az alapvető mozgáskészségek fejlesztési programja
  • Mozgásoktatási modellek alkalmazása a testnevelésben és sportban
  • Összehasonlító tantervelméleti kutatás hazai és nemzetközi példák alapján
  • A testnevelésórák, sportedzések időmérleg elemzése a megvalósult interakciók tükrében
  • Digitális lehetőségek a testnevelés oktatásában
  • Értékelési módszerek, szokások a testnevelésben
  • Motivációs klíma a testnevelésben és sportban
  • Autonómiatámogatás és differenciálás a testnevelésben és sportban
  • A fizikai aktivitás és fizikai fittség mérése és értékelése
  • A mozgásterápiák és mozgásfejlesztés tudományos alapjai
  • Neuromítoszok az oktatásban és sportban

Csordás-Makszin Ágnes

  • Átfogó elemzés a (minőségi) testnevelésről, nemzetközi vizsgálat alapján - Elsősorban európai testnevelési rendszerek, tantervek bemutatása.
  • Európai tantervek elemzése és összehasonlítása megadott szempontok szerint. Interneten elérhető testnevelési tantervek összehasonlítása.
  • A minőségi testnevelés mutatóinak alakulása az EU-ban. Egy választott európai országban a testnevelés bemutatása, fókuszálva a minőségi testnevelés mutatóira.
  • A posztmodern társadalom és a testnevelés viszonyrendszere Magyarországon - A családi háttér és a testnevelés szeretete közötti kapcsolat vizsgálata (A testnevelésben megtanult értékek fontossága a különböző társadalmi osztályokban)
  • Értékszemlélet a kerettantervekben - A sportiskolai és a nem sportiskolai kerettantervek célkitűzéseinek összehasonlítása
  • Motoros tesztek - A NETFIT mérések által kapott eredmények alapján meghatározott korcsoportok összehasonlítása.
  • Egyedi, hallgatói kérés, ötlet alapján egy téma kidolgozása. Fontos, hogy a téma az iskolai testneveléshez kapcsolódjon.

Dr. Berki Tamás

  • A fizikai aktivitás, sport szerepe a tanulmányi teljesítményben és tanulási motivációban
  • A testnevelés szerepe az iskolai énképben
  • A pedagógus-diák kapcsolata a közoktatásban
  • Testnevelés szerepe az egészséges életmódra való nevelésben
  • A sportmotiváció megjelenése a testnevelésben és sportedzésben

Boronyai Zoltán

  • Személyiségfejlesztési dimenziók a testnevelés és sportoktatásban
  • A kosárlabdázás oktatásmódszertani kérdései utánpótláskorban és az iskola keretei között
  • Inváziós sportjátékok alapvető taktikai összetevőinek módszertana és feldolgozása az iskolai testnevelés oktatásában

Szántó Szilárd

  • Pedagógiai tervezés és értékelés kérdései, különös tekintettel a fejlesztő értékelésre
  • Gamifikáció a tanulásértékelésben
  • Oktatási programok fejlesztése a testnevelésben
  • A fittségoktatás pedagógiai folyamata
  • Digitális szemléltetés a testnevelésben

Oktatók és tantárgyak

Óraadó oktatók

  • Mezei Katalin, Honti László – Bridzs választható tantárgy
  • Tölgyesi Renátó – Go választható tantárgy
  • Horváth József – Sakk – Sportági elmélet és gyakorlat órák

Tantárgyak

  • Szellemi sportrekreáció
  • Választható tárgyak:
  • Szellemi sportok és képességfejlesztés I., II.
  • Bridzs
  • Go

A központ története

A Testnevelési Egyetemen 2020-ban a Sportági Intézeten belül létrejött a Szellemi Sportok Kutató Központ, mely tanszéki szintű szervezetként működik. Ezzel tudományos szinten is elismerést nyert, hogy a szellemi sportok (jelen esetben elsősorban a sakk, bridzs, go) hatalmas értéket képviselnek.

A Kutató Központ tevékenységei közé tartozik elsősorban a különböző szellemi sportok képesség- és személyiségfejlesztési hatásainak vizsgálata. Emellett másik kiemelkedő tevékenysége az edzőképzés megújítása. Több pedagógusbarát, különböző időtartamú és mélységű lehetőség meghonosítása a képzésben, valamint a létszám növelése is fontos cél. Ezen új kutatások, kezdeményezések hiánypótló jellegűek. Mivel az érdeklődést a Kutató Központ munkája iránt már a kezdetekkor érzékeltük, nagy figyelmet fordítunk a PR, illetve marketing tevékenységekre, valamint konferenciákon, publikációk által történő tájékoztatásra is.

Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a szellemi sportok fontosságára!

Prof. Dr. Sárközy Tamás emlékére

A Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem tanszékalapító rektori tanácsadója és a Magyar Jogász Egylet egykori elnöke Prof. Dr. Sárközy Tamás előtt tisztelgünk, akinek tevékenysége, szellemisége döntően határozta meg számos jogásznemzedék gondolkodását, jogról alkotott elképzelését.

A jeles jogászprofesszor, egyetemi tanár, volt miniszterhelyettes, kiemelkedő vállalati jogi szakíró, nemzetközileg is elismert tudós, több állami kitüntetés és a Prima Primissima-közönségdíj birtokosa   a magyar jogtudomány kiemelkedő alakjaként több, mint kétszáz tudományos szakcikket, száz szakkönyvet, valamint több, mint száz könyvrészletet írt.

Közismert, hogy kutatómunkáját az innovatív gondolkodás és látásmód, a jogi problémákat komplex módon, a gazdaság egyes kihívásaira és igényeire is figyelmet fordító szemlélet jellemezte.

Tekintélyt parancsoló, mégis közvetlen megjelenésével mindenkit lenyűgözött.

A sportot mindig is civil tevékenységnek tekintette, a sport világáról vallotta, hogy a vetélkedés, a másik tiszteletét, megbecsülését jelenti.

Tudományos szabatossága, közérthetősége és egyértelmű fogalmazásmódja, életműve nem csupán a jogtudomány művelői számára jelentősek, a közönség minden szegmense is szívesen fogadta azokat.

És mind-e mellett Sárközy professzor úrnak köszönhető, hogy hazánkban egyedül itt a TF-en működik Sportjogi Tanszék, amelynek „alapkövét” professzor úr rakta le.

Tehát nélkülözhetetlen munkája volt intézményünk Sportjogi Tanszékének megalakításában, amellyel jelentős mértékben hozzá is járult az Egyetem további fejlődéséhez.

Egyéni, legendás előadásai, kiváló érvelései óriási hatást gyakoroltak minden hallgatójára,  szakemberre.

Sárközy Tamás a sportjog minden területét átfogóan vizsgálta és érintette.

Neki köszönhető, hogy Magyarországon a sportjog az elmúlt esztendők ideje alatt folyamatosan fejlődött és kialakult, sőt megszilárdult, amit az azóta elfogadott eddigi  sporttörvények  is jeleznek.

Ő általa lett a sportjog önálló jogág/önálló szakjog!

A  sportolók, a sportegyesületek, a sportvállalkozások és a sportszövetségek jogállása, a sport kereskedelmi szerződései, a sportesemények szervezése, a sportlétesítmények tulajdoni helyzete, valamint a sporteseményeken résztvevő nézők jogai  és kötelezettségei mellett részletesen foglalkozott a sportolók, sportszakemberek és sportszervezetek fegyelmi, valamint kártérítési felelősségével is.

,,A magyar sport jogi szabályozása” című könyvével az első magyar sportjogi egyetemi tankönyvet dolgozta ki, amely elsősorban a Testnevelési Egyetemen mind az alap-, mind a mesterszakos hallgatók számára szolgál tananyagként. 

Sárközy tanár úr azt vallotta, hogy a sportjog oktatásának kiterjesztése fontos cél a Testnevelési Egyetem valamennyi hallgatója számára, az első magyar sportjogi egyetemi tankönyvben pedig azt hangoztatta, hogy a sporttársadalomban létfontosságú szerepe van a jogi tanulmányok magas szintű elsajátításának.

Személyéről, munkásságáról és fölbecsülhetetlen szakmai hagyatékáról megemlékezve életműve, díjai, kitüntetései fényében tehát igen nagy feladat hárul a jelen és a jövő sportjogászaira, mivel a jövőt tekintve nekik kell majd folytatniuk azt, amit Professzor úr elkezdett, hovatovább fel kell érniük munkáságához, amit örökségként ránk hagyott.

Dr. Szabó Tünde

2025. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!