MTTOE hírek

Hírek

A választmányi ülést a TF Továbbképző Intézet és az MTTOE közös szervezésében a KÁRPÁT-MEDENCEI TESTNEVELŐ TANÁROK SZAKMAI KONFERENCIÁJA keretében tartották meg. A konferenciát dr. Hamar Pál a TF dékánhelyettese köszöntötte és dr. Tamás István TFTI tanácsosa nyitotta meg. A konferencia nyitó előadását dr. Istvánfi Csaba MTTOE elnöke tartotta a hazai testnevelés helyzetéről.

Résztvevők: a jelenléti ív szerint.

Napirend

1.) Tájékoztató a Nemzeti Sporttanács részére az MTTOE munkájáról.

A tájékoztató az NST szeptember 25-i ülésén kerül napirendre. Az anyagot előzetesen a tagszervezetek elektronikus úton megkapták és véleményezték. Istvánfi Csaba elnök szóbeli tájékoztatását egyetértő hozzászólások követték, majd a választmány illetve az elnökség egyhangúlag elfogadta a tájékoztatót.

2.) A tagszervezetek 2007. közgyűlésének előkészítése

A közgyűlések lebonyolításához ajánlásul egy “minta programot” adtunk a tagszervezeteknek. Állásfoglalás született arról, hogy a közgyűlés időpontja előtt minimum egy hónappal értesíteni kell a titkárságot a közgyűlés időpontjáról és pontos helyszínéről. A kitüntetések, elismerések átadása a közgyűlésen történik. A tagszervezetek taglétszámuktól függően előzetesen 1-3 “arany plakettet kaptak”. Javasolt helyi és területi kitüntetések, elismerések létesítése is (elismerő elnöki levél, oklevél, könyv, sportfelszerelések, sportszerek stb.). Németh Karola a 215 taggal rendelkező Baranya-Pécs szervezet elnöke 4 arany plakettet kért, amit a választmány egyhangúlag megszavazott.

A kitüntetett személyekkel kapcsolatos döntés a területi szervezet elnökségének a hatásköre. A felterjesztés tájékoztatásra szolgál és lehetővé teszi, hogy a kitüntettetek számára az okleveleket központilag készítsük el és küldjük vissza a tagszervezeteknek. (Pontos, olvasható neveket kérünk!)

3.) Tagkártya csere, tagnyilvántartás, tagdíjfizetés

A tagszervezetek létszámuknak  megfelelő számú tagkártyát és bélyeget kaptak. A tagkártya cserét a közgyűlésig kell lebonyolítani. A közgyűlésen tagkártyával jelenjenek meg a tagok, azzal is szavazzanak. Javaslat született arra vonatkozóan is, hogy a tagkártya biztosítson bizonyos előnyöket is a tagok számára. Erre már több tagszervezetnél van példa (pl. Jászság uszoda használat). Ez a javaslat sajnos központilag nem megoldható. A helyi lehetőségeket kell kihasználni, illetve megszervezni. Az egyesületi tagnak alapszabály szerinti kötelessége a tagdíj fizetés. A tagdíj összegének megállapítása a területi szervezet elnökségének a hatásköre. Itt jelzem, hogy a kiadott Tájékoztatóban a tagdíjra utalás hibás. Az “év” helyett a “hó” a helyes megjelölés (1. oldal). Azok a tagszervezetek, amelyek a tagnyilvántartásukat még nem küldték meg haladéktalanul pótolják azt (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

tagszervezetek képviselőinek a szervezet és az elnök nevével feltüntetett címtáblát adtunk abból a célból, hogy jelezze a szervezet létét és segítse elő működését. Kérjük kifüggeszteni!

4.) Pályázatok

A beérkezett 62. pályázat 30-40 ezer forint változó összegű támogatásban részesült. A pályázók megkapták a visszaigazolást az elszámoláshoz szükséges dokumentumokat. Sajnálattal kell megállapítani, hogy néhány tagszervezetünk folyamatosan nem veszi igénybe a lehetőséget.

5.) A Magyar Diáksport Szövetség fennállásának 20. évfordulójára alkalmából

jubileumi közgyűlés keretében (Miskolc, 2007. június 20.) a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületét az iskolai testnevelés és diáksport érdekében kifejtett színvonalas tevékenysége elismeréseként díszoklevélben részesítette. A díszoklevelet az MTTOE Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szervezet elnöke, Gyűlvészi István a  választmányi ülés keretében adta át dr. Istvánfi Csaba elnöknek.

6.) A Kárpát-medencei és hazai testnevelő tanárok baráti találkozója

A délutáni programban Ónodi Szabolcs és Varga András alelnökök vezetésével a kollegák kicserélték szakmai tapasztalataikat. Feltételes megállapodás született arra vonatkozóan, hogy Ónodi Szabolcs és Varga András kárpát-medencei tanulókat fogad teljes ellátással Bonyhádon, illetve Budapesten.

A délutáni program 18:00 órakor gulyás-partival zárult.

Végezetül az elnök arra kérte a tagszervezetek képviselőit, hogy a folyamatos munka érdekében erősítsék meg az elnökséget és az elnökségi ülések rendszeresek legyenek.

Kérdések, hozzászólások és válaszok után az elnök bezárta a választmányi ülést.

Az emlékeztető hiteléül:

Dr. Reigl Mariann az MTTOE Fővárosi Szervezet elnöke

Dr. Vittek Lajosné az MTTOE főmunkatársa

Olvassa el Tibor Tamás cikkét a Népszabadság Online archívumában!
Címkék: ajánló

Schmitt Pál alelnök kezdeményezésére, az EP Kulturális és oktatási bizottsága közmeghallgatást rendezett az iskolai testnevelés és sport helyzetéről. A hasonló címmel készülő jelentést a Parlament még ebben az évben elfogadja.

A konferenciára meghívott előadók összeállításában igyekeztünk figyelembe venni a kontinens régiói között fennálló különbségeket, amelyek a létesítmények, a felszerelések, a rendelkezésre álló képzett testnevelők, illetve ezek erkölcsi és anyagi megbecsülésében fennállnak - mondta Schmitt.

Az előadók között volt Ken Hardman professzor, a University of Worcester kutatója, Dr. Franz Karner, az osztrák sport és testnevelési intézet alelnöke, Istvánfi Csaba, a Magyar Testnevelők Országos Szövetségének elnöke, Tapio Korjus, a finn Kuortane sportintézet képviselője, Brigitte Degen, az Esélyegyenlőség Európai Éve 2007 programért felelős igazgató az Európai Bizottság részéről, valamint Ján Figel, kultúráért, képzésért, ifjúsági- és sportpolitikáért felelős európai biztos.

Az előadók mindannyian egyetértettek abban, hogy az iskolai testnevelésnek óriási szerepe van a fiatalok egészségesebb, mozgásban gazdag életmódra történő nevelésében, azonban ehhez szorosabb együttműködésre van szükség a kormányok, az iskolák és szülők között. Korjus rámutatott, hogy a fiatalok általános fizikai állapota rendkívüli mértékben romlott az elmúlt 20 évben, és körükben egyre gyakoribbak az olyan betegségek, mint a túlsúly, az elhízás, a cukorbetegség vagy a gerincpanaszok.

Sportnap az EU Parlamentben (2)Istvánfi professzor megerősítette e tendencia terjedését, és hangsúlyozta a magyar populáció európai összevetésben is sajnálatosan leromlott fizikai állapotát. Magyarországon a felnőttek csupán 12%-a végez legalább heti egy alkalommal testmozgást, és a fiatalabbaknál sem sokkal jobb a helyzet. Istvánfi szerint az általános iskola alsó tagozatán ismét kötelezővé kellene tenni a napi testnevelést, ezzel hozzá lehetne szoktatni a fiatalokat a rendszeres testmozgáshoz. A professzor kiemelten fontos területnek jelölte meg a testnevelő-képzést, véleménye szerint a kisiskolások testneveléséért is kizárólag a speciálisan képzett testnevelőket szabadna alkalmazni.

Franz Karner az Ausztriában kidolgozott és bevezetett iskolai testmozgásra ösztönző programokat ismertette részletesen, amellyel mobilizálták a 6-12 éves korosztályt, de a középiskolákban is 20.000 diák fittségi állapotát mérték fel. Karner beszámolt továbbá egy ausztriai mozgalomról, amely az elhízott gyermekek számára nem gyógyszereket, hanem mozgást ír fel.

Degen asszony elmondta, hogy a 2007-es európai esélyegyenlőségi évben a sport nagy hangsúlyt kap a fogyatékosok vagy kisebbségi csoportok beilleszkedésének elősegítésében. A sport a fiatalok számára a szocializáció helye, ennek nagy jelentősége van a diszkrimináció leküzdésében - mondta Degen. A 2007-es programokra 15 millió euró áll rendelkezésre, amelyet 30 ország között osztanak szét - hangzott el.

Ján Figel biztos részletesen ismertette a sport Fehér Könyvének előkészületeit, amely jelenleg konzultációs fázisban van. Figel szerint a sportot szinte minden európai politika befolyásolja, így a versenypolitika vagy a belső piaci szabályok is. Az év júniusában megjelenő Fehér Könyv foglalkozik majd a sport gazdasági, társadalmi, kulturális és oktatási funkcióival, és célja a jogbiztonság növelése annak érdekében, hogy annak speciális, értékközvetítő szerepe megmaradjon. Figel elmondta, hogy a Fehér Könyv kialakítása során figyelembe veszik az "Oktatás a sporton keresztül európai éve 2004" nevű program tapasztalatait, illetve számítanak a szakmai szervezetek, sportszövetségek hozzájárulására is a http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch internetes oldalon.

Sportnap az EU Parlamentben

Dr. Istvánfi Csaba professzor emeritus, az MTTOE elnöke, felkérésre, az Európai Parlament Kulturális Bizottságának a szervezésében a Role of Sport in Education szakmai konferencia keretében előadást tartott.

Az angol nyelvű program

9:00 - opening - Pal SCHMITT / Nikolaos SIFUNAKIS

9:10 - key note speech: The situation of physical education in Europe - findings of the study commissioned by the EP - Prof. Ken HARDMAN

9:25 - the health situation of school children and physical education in school - challenges and opportunities

  • the health situation of school children and ways to improve their physical condition - Mr KARNER
  • physical education in schools - practical experiences and recommendations - Prof Csaba ISTVANNFY
  • private initiatives in the area of teacher education: future challenges and opportunities - Mr Tapio KORJUS
10:00 - debate

10:30 social inclusion: the added value of sport

  • the situation of minorities in school sport - Prof. Ken HARDMAN
  • overview on European activities on social integration through sport in the context of the 2007 European Year of Equal Opportunities for All - Brigitte DEGEN, DG EMPL
  • projects for the integration of children through sport - Mr Jean-Claude MBVOUMIN
11:00 - debate

11:30 - The Commission White Paper on Sport: the European approach to sport in education

  • The Commission White Paper and its approach to physical education - Commissioner Jan FIGEL
11:40 - debate

12:15 - conclusions - Pal SCHMITT

Az előadás

Az MTTOE szakmai programajánlata az “Egészség Évtizede Népegészségügyi Program” sikeres megvalósításáért, valamint a testnevelő tanárok egészségorientált tevékenységstruktúrájának kialakításáért

Az egészségfejlesztő higiéniai szokások kialakítása és prevenciós módszerek

1. A testnevelési óra keretében:

  • A tanórai testnevelés élettani terhelésének és pozitív emocionális hatásainak összehangolása.
  • Jó hangulatú órák vezetése. A tananyag folyamatos korszerűsítése.
  • A keringési és légzési rendszer fejlesztésére tartós terhelés (pl. futás) minden órán.
  • Speciális tartásjavító gyakorlatok alkalmazása minden testnevelési órán.
  • A tanulók optimális testsúly – testmagasság arányának megállapítás.
  • A reggeli torna gyakorlatainak megtanítása és rendszeres alkalmazása.
  • Fizikai próbák, felmérések elvégzése, beépítése a testnevelési órák anyagába.
  • A testnevelési órák higiéniájának biztosítása (A tornaterembe utcai cipővel belépni tilos!).
  • Tiszta, olcsó, egységes tornafelszerelés előírása és lehetőség szerinti megvalósítása.
  • Nevelő hatású öltözőrend kialakítása.
  • Testnevelési órák utáni tisztálkodás feltételeinek biztosítása.
  • Az egyéni higiéné, elsősorban a tisztaság figyelemmel kísérése, a szükséges korrekciók tapintatos elvégeztetése, higiénés szokások kialakítása.
  • Egészségügyileg és/vagy etnikailag hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának elősegítése (könnyített testnevelés, egyéni foglalkozás stb.).
  • A tanulók osztályozásának megállapítása képességeik és fejlődésük szerint.
2. A tanórához kapcsolódó nevelés keretében:
  • Az időjárásnak megfelelő öltözködés kialakítása.
  • A tanulók étkezési szokásainak és rendszerességének felmérése, szabályozása.
  • Az étkezés előtti egészségvédő kézmosás szigorú szokássá alakítása.
  • Törekvés az egészséges, főleg vitamin tartalmú táplálkozásra. A napi egy alma program.
  • Fogmosási szokások felmérése. Tájékoztatás a megfelelő módszerek és eszközök használatáról. Ezek beszerzésének az elősegítése.
  • A tanulók alvási, pihenési lehetőségeinek a felmérése, optimalizálása.
  • A reggeli tisztálkodás, a néhány perces torna és a reggelizés időkeretének kialakítása.
  • A tanuló otthoni tanulási körülményeinek a megismerése (íróasztal, lámpa, természetes világítás, szobahőmérséklet) és lehetőség szerinti optimalizálása.
  • A dohányzás és alkoholos italok fogyasztási szokásainak regisztrálása. Csökkentésükre irányuló nevelői példamutatás és meggyőző nevelői módszerek, hatások alkalmazása.
  • Az iskolai testnevelés és sport környezetének (tornaterem, öltöző, sportudvar, WC) higiénés állapotának ellenőrzése, javítása, korszerűsítése. Friss meszelés!
3. A tanórán kívüli szabadidő keretében:
  • Tanórán kívüli sportfoglalkozások szorgalmazása, szervezése. (Házi versenyek).
  • A tartós futásnak, mint a legkönnyebben végrehajtható sporttevékenység feltételeinek megteremtése. Szokássá válásának elősegítése.
  • Egészségfejlesztő céllal meghirdetett gyalog- és kerékpártúrák szervezése.
  • A mindennapos egészségfejlesztő foglalkozás anyagának, módszereinek kidolgozása és ajánlása (WHO ajánlás). Az életmódsportok népszerűsítése.
  • Konzultáció a tantestülettel és a szülőkkel a tanulók egészségi állapotáról, edzettségi szintjéről és teljesítményének változásáról (adatok, egyéni pozitív példák).
  • Családlátogatások. A családon belüli gyermekeket ért erőszakos hatások regisztrálása és ellenintézkedések kezdeményezése (pl. testi bántalmazás, verés).
  • Az iskolafenntartó önkormányzatok tájékoztatása az egészségfejlesztés érdekében kifejtett tevékenységről, eredményekről.
  • “Művészeti és sportnapok az egészségért” megrendezése, amelyen minden tanuló mozog, az egész tantestület is részt vesz.
  • “Sportol a család!” Egészségfejlesztő hétvége a szülők és barátok bevonásával.
  • “Óvd a természetet!” Környezetvédő és ismeretterjesztő gyalogtúrák.
  • “Szép a tábori élet!” Természetjáró- és vízi vándortáborok szervezése.

Projektek

2023. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!