Felvételizők

Szakirányú továbbképzés

A szakirányú továbbképzések indítására minden év szeptemberében, keresztévfolyam esetében februárban kerül sor. Jelentkezési és felvételi információkat májustól találnak az egyes továbbképzések oldalán.

Szakirányú továbbképzések (banner)

Gyógytestnevelő tanár mesterképzési szak

A szakról röviden

A gyógytestnevelés határterület. A gyógytestnevelő tanár munkája sokrétű, több képzési területet érint. A kompetenciahatárok megtartása mellett hidat képez az óvodai és iskolai testnevelés és az egészségügyi rendszer rehabilitációs és mozgásterápiás tevékenysége között.

A gyógytestnevelő tanár, a testnevelés módszertani és eszközrendszerét ismerve, abba egészségügyi ismereteit integrálva, adaptívan tudja alkalmazni szakmai tudását oktató és nevelő munkája során.

Képzési idő: 4 félév (120) kredit)

Önköltséges finanszírozási forma esetén az önköltség összege: 450.000 Ft/félév

Bemeneti előfeltételek:

  • testnevelő tanári szakképzettség

A képzettség megjelölése: okleveles gyógytestnevelő tanár

A képzést levelező munkarendben hirdetjük meg. A képzési napok: kéthetente péntek és szombati napokon.

Felvételi követelmények

A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint

  • gyakorlati felvételi vizsga: 30 pont
  • szóbeli felvételi vizsga: 40 pont
  • az oklevél minősítése: 20 pont
  • többletpontok (többletpontok (esélyegyenlőség, tudományos diákköri tevékenység, sporteredmény, szakmai tevékenység/tudományos publikáció): 10 pont

A szakról részletes információ itt érhető el!

Szakfelelős: Dr. Trájer Emese Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszék egyetemi docens

Felvételi vizsga:

Pontszámítás

gyakorlati felvételi vizsga: 30 pont

szóbeli felvételi vizsga: 40 pont

oklevél minősítése alapján: 20 pont

Felvételi témakörök

Gyakorlati felvételi vizsga

  • Állítson össze és mutasson be 3-4 perces, legalább 15 gyakorlatból álló, dominánsan egy izomcsoport erősítésére vagy nyújtására szolgáló, folyamatos gimnasztikai jellegű gyakorlatsort eszközzel vagy eszköz nélkül, zenére vagy anélkül.
  • Kérjük, hogy a gyakorlatot tanulja meg, vázlatot ne használjon.
  • Zenére történő bemutatás esetén a kiválasztott zenét zenelejátszásra alkalmas eszközzel együtt hozza magával!
  • Gyakorlati felszerelés szükséges. Öltözőt, zuhanyozási lehetőséget biztosítunk. Az esetlegesen szükséges kéziszereket hozza magával!

Szóbeli felvételi vizsga. Témakörei:

  • Közoktatás
  • Testkultúra
  • Testnevelés-sport
  • Egészséges életmód
  • Motiváció

Ajánlott irodalom:

  • Gárdos M., Mónus A. (2006): Gyógytestnevelés. TF, Budapest
  • Nyíri J. (Szerk.) (1975/1979): Iskoláskorú gyermekek gyógytestnevelése. I-II. köt. Tankönyvkiadó, Budapest.
  • 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről >>>
  • évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről >>>
  • A GYÓGYTESTNEVELÉS SZAKSZOLGÁLATI PROTOKOLLJA (Gunda A. - Pataky O. - Pánger A. - Somogyiné Kuti I. – 2015) >>>
  • ÚTMUTATÓ A TESTNEVELÉS TANTÁRGY TANÍTÁSÁHOZ a 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv és kerettantervek alapján (Dr. Hamar Pál, Czirják György, Kövesdi Orsolya) >>>

Testnevelő tanár mesterképzési szak

A szakról röviden

A testnevelő tanárok a testkulturális képzés mellett pedagógusként a gyermekek személyiségének fejlesztésében is aktívan részt vesznek, ezt pedagógia-pszichológiai tanulmányaik készítik elő.  Képzésük alatt elsajátított oktatásmódszertani ismereteikkel képessé válnak a különböző sportágak oktatására.

A képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, az iskolai testnevelés és sport oktatási-nevelési feladatainak ellátására, a szakképzésben, a felsőoktatásban és a felnőttképzésben, emellett a sportszakmai tárgyak oktatási, valamint minden szinten a sportpedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.

Rövid ciklusú testnevelő tanárképzés /2félév/

Képzési idő: 2 félév

Önköltséges finanszírozási forma esetén az önköltség összege: 450.000 Ft/félév

Bemeneti előfeltételek: 

MA Testnevelő tanár (szakmai bemenet)

  • edző alapképzési szak
  • testnevelő edző alapképzési szak
  • szakedző mesterképzési szak  mesterképzésre épülően
  • szakedző mesterképzési szakkal párhuzamosan folytatott képzés

A szakedző mesterképzési szakon érvényes hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatóinknak lehetőségük van belső felvételi eljárás keretében két féléves képzésben testnevelő tanár mesterképzési szakra jelentkezni. A jelentkezésről a felvételi irodában lehet érdeklődni. 

(Belső felvételi eljárásrend letöltése)

MA Testnevelő tanár (főiskolai testnevelő tanári bemenet)

  • főiskolai szintű testnevelő tanári szakképzettség

A képzés két eltérő tanterv alapján valósul meg, a jelentkezők előképzettsége szerint. A képzések csak megfelelő számú jelentkezővel (minimum 10 fő) indulnak el. A minimum létszámot tantervenként kell érteni.

Felvételi követelmény:

A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint:

  • írásbeli felvételi vizsga: 30 pont
  • szóbeli felvételi vizsga: 40 pont
  • az oklevél minősítése: 20 pont
  • többletpontok (többletpontok (esélyegyenlőség, tudományos diákköri tevékenység, sporteredmény, szakmai tevékenység/tudományos publikáció): 10 pont

Rövid ciklusú testnevelő tanárképzés /3félév/

Képzési idő: 3 félév

Önköltséges finanszírozási forma esetén az önköltség összege: 400.000 Ft/félév

Bemeneti előfeltételek: 

MA Testnevelő tanár (szakmai bemenet)

  • rekreáció és életmód alapképzési szak
  • sport és rekreációszervezés-alapképzési szak rekreációszervező és egészségfejlesztő szakirány
  • rekreáció szervezés és egészségfejlesztés alapképzési szak

MA Testnevelő tanár (főiskolai tanári bemenet)

  • bármely tanár szakképzettség

A képzés két eltérő tanterv alapján valósul meg, a jelentkezők előképzettsége szerint. A képzések csak megfelelő számú jelentkezővel (minimum 10 fő) indulnak el. A minimum létszámot tantervenként kell érteni.

Felvételi követelmény:

A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint

  • írásbeli felvételi vizsga: 20 pont
  • gyakorlat felvételi vizsga: 30 pont
  • szóbeli felvételi vizsga: 20 pont
  • az oklevél minősítése: 20 pont
  • többletpontok (többletpontok (esélyegyenlőség, tudományos diákköri tevékenység, sporteredmény, szakmai tevékenység/tudományos publikáció): 10 pont

Rövid ciklusú testnevelő tanárképzés /4 félév/

Képzési idő: 4 félév

Önköltséges finanszírozási forma esetén az önköltség összege: 450.000 Ft/félév

Bemeneti előfeltételek: 

  • tanító oklevél
  • szociálpedagógus szakképzettség

A képzés csak megfelelő számú jelentkezővel (minimum 10 fő) indul el.

Felvételi vizsga

A Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem rövid ciklusú testnevelő tanár képzéseinek felvételi eljárása során a jelentkezőknek írásbeli felvételi vizsgán, valamint személyes felvételi interjún szükséges részt venniük. 

Az írásbeli felvételi vizsgateszt a felvételiző alapvető sporttudományi  jártasságát méri. 

A felvételi interjú célja a jelentkezők előzetes ismereteinek, tudásának, tapasztalatainak és céljainak megismerése, feltárása. A felvételi interjún a kijelölt bizottságok tagjai a jelentkező tanári pályára történő alkalmasságának minimumfeltételeit vizsgálják.

A körülbelül 15 perces felvételi interjú két részből áll:

  • Az első részben a felvételiző személyes motivációiról, céljairól és tapasztalatairól számol be.
  • A második részben egy átfogó témakör bemutatására kerül sor, amelyről az előzetes ismeretei alapján 8 perces időkeretben kell beszámolnia a jelentkezőknek. Ezt követően a bizottság tagjai kérdéseket fogalmazhatnak meg a választott témákkal kapcsolatban, amire a felvételizőnek válaszolnia kell.

Felvételi témakörök:

  1. A testnevelés és diáksport helye, szerepe és céljai a köznevelési rendszerben.
  2. Oktatási módszerek a testnevelésben.
  3. Az egészségtudatos életvezetés és egészségfejlesztés lehetőségei az iskolában.
  4. A személyiségfejlesztés lehetőségei az iskolai testnevelésben.
  5. Egy választott (akár saját példán alapuló) téma: az iskolai testneveléshez kapcsolódó pedagógia vagy pszichológiai jelenség bemutatása és kritikai elemzése.

Ajánlott irodalom:

  • Csányi Tamás, Révész László (2021): A testnevelés és sport oktatásának elmélete és módszertana – Középpontban a tanulás. Magyar Diáksport Szövetség, Bp. >>>
  • Ekler Judit (2015): A hatékony testnevelés módszertani lehetőségei. In. Csányi, T és Révész, L. (szerk.): Tudományos alapok a testnevelés tanításához I. kötet. Magyar Diáksport Szövetség, Bp. (ingyenesen letölthető az mdsz.hu-n, kosárba tevés után)
  • Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2017) Pedagógusok Pszichológiai Kézikönyve I-III. Osiris Kiadó, Budapest. >>>
  • Tóth László (2015). A motiváció, mint folyamat komplex értelmezése az iskolai Testnevelés és sport műveltségi terület keretében In: Révész, László; Csányi, Tamás (szerk.) Tudományos alapok a testnevelés tanításához II. kötet, Magyar Diáksport Szövetség (2015) pp. 105-134. (ingyenesen letölthető az mdsz.hu-n, kosárba tevés után)
  • Jakab György (2019). A testnevelésóra rejtett tanterve. Új Pedagógiai Szemle. 69. évf. 5-6.107-114 >>>
  • Borosán Lívia; Budainé Csepela Yvette ; Cserny Ákos ; Soós István ; Hamar Pál (2022): Fekete pedagógia az iskolai testnevelésben és a sportban. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE 72 : 5-6 pp. 14-34. >>>
  • Makszin Imre (2014): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus, Budapest–Pécs. >>>
  • Hamar Pál (2022): Testnevelés. ELTE Eötvös Kiadó >>>
  • Soós István (2022). Az egészségközpontú fizikai aktivitás és az ülő "SEDENS" életvitel. ELTE Eötvös Kiadó. >>>

A 3 féléves képzés gyakorlati felvételi vizsgájának részletes tájékoztatója itt érhető el!

A szakról részletes információ itt érhető el!

Szakfelelős: Dr. Borosán Lívia Pedagógiai Tanszék tanszékvezető, egyetemi docens

Rövid ciklusú tanárképzések

2025. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!