A szakról röviden
A képzés célja sport mentáltrénerek képzése, akik képesek az egészséges felnőttek és gyermekek mentális képességeinek fejlesztésére, valamint a testi-lelki egészség megőrzésének támogatására a fizikai aktivitás és lelki működések összefüggéseinek ismeretében, felkészültek a sport mentális feladatok megtervezésére, ellátására és értékelésére, továbbá arra, hogy iskolai vagy sportszervezet szinten érzékenyítsék a sportkörnyezet résztvevőit, és tovább növeljék a sportvezetők, edzők, szülők és az ifjúság tudatosságát a fizikai aktivitás és a lelki működések valódi teljesítménynövelő és harmonizáló hatásai felé, továbbá akik a felnőtt- és utánpótlás korú élversenyzők és rekreációs szintű sportolók számára az edzés-és versenyfelkészítő munkába olyan alap sportpszichológiai tudást vezetnek be, amely hozzásegíti őket sportbéli magatartásuk megértéséhez és fejlesztéséhez.
Képzési idő: 4 félév (120 kredit)
A képzettség megjelölése: okleveles sport mentáltréner
A képzést nappali és levelező munkarendben hirdetjük meg. Levelező képzés esetében a tanórákat tömbösítve szervezzük. Képzési napok: kéthetente pénteki és szombati napokon.
Bemeneti előfeltételek:
Teljes kreditérték beszámításával:
Meghatározott kreditek teljesítésével:
A további alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok tekintetében, a korábbi tanulmányokból – a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján – legalább 60 kredit szükséges az alábbi területekről:
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató legalább 50 kredittel rendelkezzen.
Amennyiben a jelentkező olyan oklevéllel rendelkezik, amely nem teljes kreditértékkel számítható be, az Egyetem Kreditátviteli Bizottsága előzetes kreditelismerési eljárásban vizsgálja meg, hogy az adott mesterképzési szakra történő belépéshez a jelentkező korábban megszerzett kreditjeiből mennyi szakterületi kredit ismerhető el. Az előzetes kreditelismerési eljárást az Egyetem hivatalból folytatja le, az eljárás a mesterképzési szakra történő jelentkezés benyújtásával indul. Az előzetes kreditelismerési eljárás lefolytatásáért a jelentkező az Egyetem Felvételi Szabályzatában meghatározott térítési díjat fizet.
Felvételi követelmények
A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint
A szakról részletes információ itt érhető el!
Felvételi vizsga leírása
A szakról röviden
A szak célja rekreáció menedzser szakemberek képzése, akik az aktív, egészségorientált szabadidő kultúra kialakításán keresztül képesek a lakosság életmódját pozitív irányba befolyásolni, és ezáltal hatékonyan hozzájárulni a különböző célcsoportok és egyének életminőségének javulásához. Továbbá képesek a vezetői, irányítói, menedzseri és tanácsadói szerepek, feladatkörök betöltésére a sport, kiemelten a szabadidősport, valamint a rekreáció és az egészségfejlesztés területén sportszervezetekben, egészségügyi, szociális, nevelési-oktatási intézményekben, illetve civil szervezetekben
Képzési idő: 4 félév (120 kredit)
A képzettség megjelölése: okleveles rekreáció menedzser
A képzést nappali és levelező munkarendben hirdetjük meg. Levelező képzés esetében a tanórákat tömbösítve szervezzük. Képzési napok: kéthetente pénteki és szombati napokon.
Bemeneti előfeltételek:
Teljes kreditérték beszámításával:
Meghatározott kreditek teljesítésével:
A további alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok tekintetében, a korábbi tanulmányokból – a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján – legalább 60 kredit szükséges az alábbi területekről:
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató legalább 50 kredittel rendelkezzen.
Amennyiben a jelentkező olyan oklevéllel rendelkezik, amely nem teljes kreditértékkel számítható be, az Egyetem Kreditátviteli Bizottsága előzetes kreditelismerési eljárásban vizsgálja meg, hogy az adott mesterképzési szakra történő belépéshez a jelentkező korábban megszerzett kreditjeiből mennyi szakterületi kredit ismerhető el. Az előzetes kreditelismerési eljárást az Egyetem hivatalból folytatja le, az eljárás a mesterképzési szakra történő jelentkezés benyújtásával indul. Az előzetes kreditelismerési eljárás lefolytatásáért a jelentkező az Egyetem Felvételi Szabályzatában meghatározott térítési díjat fizet.
Felvételi követelmények
A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint
A szakról részletes információ itt érhető el!
Felvételi vizsga
Témakörök:
1. A rekreáció, a rekreációs tevékenység helye a kultúra, a tudományok rendszerében.
2. A rekreáció (szabadidő, leisure) fogalmak értelmezése, történeti háttere. Szabadidőtudat.
3. Az életminőség értelmezése, kiemelten kezelt területei, kapcsolata a rekreációval.
4. A rekreáció területei, eszközei, felosztása, kapcsolatrendszere.
5. A rekreáció és a minőségi élet. Boldogság, tökéletes közérzet, totális élmény.
6. Az életminőségünket befolyásoló tényezők. Egészségtudat.
7. Életmódrontó és életminőséget veszélyeztető hibák.
8. Rekreációs (testkulturális) válaszok a civilizációs fejlődés átkainak ellensúlyozására.
9. Az egészség totális értelmezése és az életmód. Az egészség és a civilizációs betegségek.
10. Jellemző magyar és nemzetközi statisztikai mutatók.
11. A rekreációs irányzatok története az őskortól napjainkig (a rekreáció gyökerei, civilizációs fejlődés, „ki a városból”, a város élhetővé tétele, a kényelmesedő élet kihívásai az USA-ban és Európában).
12. Rekreációs irányzatok napjainkban, a rekreáció hazai és nemzetközi szervezetei.
13. A rekreációs tevékenység a különböző életkori szakaszokban (gyermekkor, iskoláskor, ifjúkor, felnőttkor, időskor).
14. A turizmus fogalma, jelentősége és irányzatai napjainkban.
15. Aktív és passzív sportturizmus a 21. században
16. Egészség és aktív turizmus Magyarországon.
17. A társadalmi rétegződésben elfoglalt hely és a szabadidő-eltöltés összefüggései.
18. A társadalmi idő és a szabadidő alakulása a modern társadalmakban. A folyamat tükröződése a rekreáció testkulturális mozgásanyagában.
19. A kereslet-kínálat törvénye a rekreáció területén. Szociológiai vonatkozású jelenségek és gazdasági, üzemeltetési, vállalkozási törvényszerűségek bemutatása.
20. A rekreációs szakember akciólehetőségei.
21. Rekreációs élmény, flow. A sport és a flow összefüggései
22. Az edzettség fejlesztésének elméleti megközelítése, az edzéselvek rendszere.
23. A stresszállapot kialakulási folyamata, kezelési, oldási lehetőségei.
24. A fáradtság és a túledzettség tünetei, csökkentési lehetőségei.
25. Milyen edzettséget fejlesztő edzéseszközök rendszerét venné számításba a jobb közérzet, az egészséges életmód alakítása érdekében?
26. A szív-keringési rendszer jobb működését, az állóképesség fejlesztését szolgáló módszerek és változást alakító hatásaik. (Fittséget vizsgáló eljárások-próbák, fittségi vizsgálat és tanácsadás.)
27. Az erőfejlesztés terhelési elvei, módszerei és szervezetre gyakorolt hatásai.
28. A terhelés, az edzettség és a teljesítmény összetevői, rekreáció szempontú értelmezése.
29. A hazai sportirányítás felépítése (a sportszervezetek típusai és ezek jellemzői, felügyeleti szervek, vezetők).
30. Ember és környezet. Körfolyamatok a természetben. Az ember kiszolgáltatottsága, illetve az emberi tevékenység hatásai. Globális problémák és azok hatása napjaink rekreációjára.
31. A sportolás, mint a természet megismerésének egy módja. Természetvédelem és sport. A természetben végezhető rekreációs tevékenységek, sportok fajtái, jellegzetességeik és hatásuk a környezetre.
32. Az egészséges táplálkozás alapvető kritériumai, táplálkozási szokások Magyarországon.
33. A diéta és a fogyókúra fogalom meghatározása. Néhány példán keresztül mutassa be a különböző divatfogyókúrák hátrányait. A diéta és a fogyókúra célja, összeállításának menete. A diétával szemben támasztott követelmények.
34. A rekreáció és a helyes táplálkozás összefüggései.
35. A táplálékkiegészítők sportági alkalmazása.
36. A táplálékkiegészítők vásárlásának szempontjai.
37. Az antioxidánsok szerepe, jellemzői.
38. Mentális rekreáció. Milyen társadalmi és személyes erőforrást jelentenek a kulturális szabadidő-eltöltés és műélvezet egyes formái?
39. Fogyatékosok rekreációja.
40. Biztonság, elsősegélynyújtás, egészségügyi intézkedések terepen, vízen, havon és levegőben.
41. Az animáció fogalma. Szociokulturális, turisztikai és rendezvényanimáció. A különböző célcsoportok (gyermek-, felnőtt-, időskorúak, speciális igényűek) animációjának jellemzői. Egy célcsoport animációjának részletes bemutatása.
42. A rekreációs programszervezés alapvető lépései (az igényfelmérés módszerei, programterv/ajánlatkészítés jellemzői, forgatókönyv, a turisztikai és rendezvény- animációban használt reklámeszközök, levezetés, utómunkák).
43. A játék fogalma, a fogalom különböző értelmezései, a játékok csoportosítása.
Kötelező és ajánlott irodalom:
Online források:
A szakról röviden
A képzés célja, hogy olyan teljesítményelemző szakemberek dolgozzanak a sporttudományban, akik a saját szakterületükön megalapozott elméleti és gyakorlati ismeretekkel bírnak, egyéni és intézményes formában képesek segítséget nyújtani akár a versenysportban, teljesítménysportban szereplőknek (sportolóknak, szakmai stáboknak, döntéshozóknak), akár a rekreációs területen fejlődésre vágyóknak. A sportteljesítmény elemzés a teljesítményt befolyásoló változók megfigyelésének, rögzítésének és értékelésének összesített módszereit foglalja magába, a fő teljesítményelemek érvényes és következetes számszerűsítése, a hatékony edzéstervezés megvalósítása érdekében. A sportteljesítmény-elemzők által elvégzett feladatok közé tartozik a legmodernebb telemetrikus, mérkőzéselemző, teljesítményértékelő eszközök és szolgáltatások készségszintű kezelése és ismerete, videóelemzés és mozgáselemzés rögzítése, azok szinkronizálása, digitalizálása a teljesítmények szinten tartása és fokozása érdekében. Továbbá feladatai közé tartozik a rögzített adatok statisztikai elemzése, az edzők által megfogalmazott teljesítménnyel kapcsolatos kérdések, adatok interpretálásából származó integratív válaszok megfogalmazása. A képzés fókuszában a sportági teljesítmény egyéni elemzése áll, az egyén teljesítményét vizsgálja, hogy azt később sportági értékek mentén integrálja a képzésbe abból a célból, hogy az egyéni, illetve a csapatszintű teljesítmény egységesen növekedjen. Emellett fontos a stratégiai-taktikai elemzések értelmezése, a csapatsportok vizsgálata, illetve a sportszervezeti, sportági mélyelemzés, valamint a nemzeti és nemzetközi szintű teljesítmény és versenyképesség elemzése.
Képzési idő: 3 félév (90 kredit)
A képzettség megjelölése: okleveles sportteljesítmény elemző
A képzést levelező munkarendben hirdetjük meg. Levelező képzés esetében a tanórákat tömbösítve szervezzük. Képzési napok: kéthetente pénteki és szombati napokon.
Bemeneti előfeltételek:
Teljes kreditérték beszámításával:
Meghatározott kreditek teljesítésével:
A további alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok tekintetében, a korábbi tanulmányokból – a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján – legalább 50 kredit szükséges az alábbi területekről:
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató legalább 40 kredittel rendelkezzen.
Amennyiben a jelentkező olyan oklevéllel rendelkezik, amely nem teljes kreditértékkel számítható be, az Egyetem Kreditátviteli Bizottsága előzetes kreditelismerési eljárásban vizsgálja meg, hogy az adott mesterképzési szakra történő belépéshez a jelentkező korábban megszerzett kreditjeiből mennyi szakterületi kredit ismerhető el. Az előzetes kreditelismerési eljárást az Egyetem hivatalból folytatja le, az eljárás a mesterképzési szakra történő jelentkezés benyújtásával indul. Az előzetes kreditelismerési eljárás
lefolytatásáért a jelentkező az Egyetem Felvételi Szabályzatában meghatározott térítési díjat fizet.
Felvételi követelmények
A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben értékeli az egyetem az alábbiak szerint
A szakról részletes információ itt érhető el!
Felvételi vizsga
Szóbeli felvételi témakörök
Kötelező szakirodalom (könyv):
Chris Anderson, David Sally. Számháború - avagy miért van minden másképp a fociban, mint ahogy gondoltad. (2014) Kanári, Akadémia kiadó.
Kötelező szakirodalom (szakcikk):
Ajánlott szakirodalom:
Online tartalmak és CRM-ek:
https://www.fullfield.info/one-pager - ingyenes hozzáférés igényelhető
https://fivethirtyeight.com/sports/
https://www.kirkgoldsberry.com/
Ajánlott film:
A szakról röviden
A képzésben végzett hallgatók a sporttudomány, a sportmenedzsment és a gazdaságtudomány területén megszerzett ismereteikre támaszkodva képesek a rendelkezésre álló erőforrások tervezésére, a gazdasági, szervezési, vezetési, igazgatási és jogi ismeretek hatékony alkalmazására. Továbbá képessé válnak sportszervezeteknél, önkormányzatoknál, sportlétesítményeknél, egyéni vagy társas vállalkozás keretében sport és rekreációs központoknál ügyintézői, csoport- és osztályvezetői, szakmai vezetői, illetve igazgatói feladatok ellátására.
Képzési idő: 6 félév (180 kredit)
A képzettség megjelölése: Sportszervező
A képzést nappali és levelező munkarendben hirdetjük meg. Levelező képzés esetében a képzési napok: kéthetente pénteki és szombati napokon.
Minimum pontszám: 280 pont
Felvételi követelmények
Lehetőségek:
Az alkalmassági vizsga részei:
Az alkalmassági vizsga sportági gyakorlat része (futás vagy az úszás) kiváltható testnevelés tantárgyból tett, legalább középszintű érettségi vizsgával.
Nem mentesíthető a sportági gyakorlati vizsgarész alól az a vizsgázó, aki az érettségi vizsga gyakorlati vizsgarészét szóbeli vizsgával pótolta, és az érettségi bizonyítványt, illetve a tanúsítványt az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet 37. § (3) bekezdése alapján ennek megfelelően záradékkal látták el.
Szakfelelős: Prof. dr. Géczi Gábor, egyetemi tanár, a Sportmenedzsment Tanszék vezetője
A szakról részletes információ itt érhető el!