Az e-sport térnyerése az elmúlt évtizedben nemcsak a szórakoztatóiparban, hanem az oktatásban és a sporttudományban is új kérdéseket vetett fel. Dr. Szabella Olivér előadása arra kereste a választ, hogy az e-sport vajon valódi sporttevékenységnek tekinthető-e, és milyen szerepet játszik benne a fizikai aktivitás.
Sport-e az e-sport?
A leggyakoribb kritika az e-sporttal szemben, hogy nem jár klasszikus értelemben vett fizikai megterheléssel – „nem izzadnak, tehát nem sport”. Dr. Szabella ezzel szemben rámutatott, hogy az e-sportban ugyanúgy jelen van a versenyhelyzet, a nyomás, a strukturált edzésmódszertan, a taktikai és stratégiai gondolkodás, valamint a csapatmunka és kommunikáció. Ezek a tényezők a hagyományos sportokban is alapvetőek, így az e-sportot is sportként kell értelmezni.
Fizikai aktivitás az e-sportban
Bár az e-sport első látásra ülőtevékenységnek tűnik, a fizikai aktivitás mégis kulcsszerepet játszik a versenyzők teljesítményében. Dr. Szabella kutatásai szerint azok az e-sportolók, akik rendszeresen mozognak, jobb szintre jutnak el, mentálisan és fizikailag is kiegyensúlyozottabbak, és hosszú távon fenntarthatóbb teljesítményt nyújtanak. A fizikai felkészülés tehát nemcsak lehetséges, hanem szükséges is az e-sportban.
Oktatás és nemzetközi elismerés
Az Egyesült Államokban már 2017 óta léteznek e-sportsportösztöndíjak azegyetemeken, és Magyarországon is egyre több felsőoktatási intézmény foglalkozik a témával. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) már elismeri az e-sportot, és 2027-ben a NOB szervezésében megrendezték az első e-sport olimpiát. Ez jelentős lépés az e-sport társadalmi elfogadottsága felé.
Kutatási eredmények
Dr. Szabella doktori kutatásában négy fázison keresztül vizsgálta, hogyan lehet fenntartható módon beépíteni a fizikai aktivitást az e-sportolók életébe. A kutatás során megállapította, hogy a rendszeres testmozgás:
- javítja a koncentrációt és reakcióidőt,
- növeli az állóképességet és stressztűrést,
- hozzájárul a mentális egészséghez,
- segít megelőzni a kiégést.
A kutatás eredményei szerint azok az e-sportolók, akik fizikai aktivitást is végeznek, nemcsak jobban teljesítenek, hanem hosszú távon egészségesebbek is.
Társadalmi elfogadottság és jövőkép
Az előadás során számos kérdés érkezett a hallgatóktól, különösen a pszichológiai aspektusok, az olimpiai értékrendbe illeszkedés, valamint a korhatáros videójátékok kapcsán. A válaszokból kiderült, hogy az e-sport összetett és sokrétű tevékenység, amely egyre inkább integrálódik a sport és az oktatás világába.
Ahhoz, hogy az e-sport teljes körű társadalmi elfogadottságot nyerjen, szemléletváltásra, tudományos megalapozottságra és intézményi támogatásra van szükség. Dr. Szabella munkája és előadása ebben kulcsszerepet játszik, hiszen hidat képez a hagyományos sporttudomány és az új digitális versenysport között.
Beszámolót készítette: Széles Nóra
szakkollégiumi hallgató