MA Egészségfejlesztés tanár

1. Képzési idő és a kreditek száma:

  • 3 félév, 90 kredit
  • Szakmai gyakorlat:

A közoktatásban a szakképzésben és a felnőttképzésben az iskolákban végzett tanítási gyakorlat, és az iskolában nem tanórai keretek között végzett szakmai gyakorlat, melynek kreditértéke: 20 kredit. Óra- és vizsgaterv, előtanulmányi rend a 2013-ban kezdők számára:

2. A képzés célja

Olyan pedagógusok képzése, akik képesek az alapképzésben vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, az iskolai egészségfejlesztéssel kapcsolatos oktatási, pedagógiai kutatási,tervezési és fejlesztési feladatok elvégzésére, továbbá felkészítés a tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.

3.  Az oklevélben feltüntetett képzettség megjelölése: okleveles egészségfejlesztés-tanár

4. Az  ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái

A képzési programot alkotó tantárgyak aláírással, gyakorlati jeggyel, kollokviummal és szigorlattal zárulnak.

5. Diplomadolgozat

Az oklevél megszerzéséhez a záróvizsgát megelőzően tudományos módszereket alkalmazó diplomadolgozat, és az annak részét képező portfolió benyújtása szükséges. (A csoportos és az egyéni iskolai tevékenység szakmai-pedagógiai jellegű tényeit a portfolió mutatja be.)

6. Záróvizsga

A szak befejezése záróvizsgával, bizottság előtt történik.

Az egészségfejleszés-tanár szakon a szakterületi és szakmódszertani ismereteket számon kérő záróvizsga az egészségfejlesztés-elmélet és -módszertan ismeretanyagára terjed ki. Az ismeretanyag komplex módon tartalmazza az egészségfejlesztés szakterületi és szakmódszertani ismereteit.

A záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • A végbizonyítvány (abszolotórium) megszerzése;
  • a diplomadolgozat elkészítése  és megvédése;
  • egészségfejlesztés-tanár záróvizsgát − az egyéb általános szabályzatok figyelembevétele mellett − csak az tehet, aki az egészségfejlesztés-tanár szak szakterületi záró-szigorlatát az egészségfejlesztés-elmélet és -módszertan tárgyköréből sikerrel teljesítette, valamint rendelkezik a csoportos tanítási gyakorlat teljesítménye alapján meghatározott érdemjeggyel;
  • az intézménnyel szembeni pénzügyi kötelezettségek teljesítése.

A záróvizsga jellege és típusa: a komplex tanári záróvizsgán a képzési célnak megfelelően, komplex, szóbeli vizsga.

A záróvizsga főbb ismeretkörei:

  • Az egészség, mint érték és cél (multidiszciplináris megközelítés).
  • Egészségfejlesztés, egészségnevelés, egészségmagatartás, betegségmagatartás, magas kockázati csoportok.
  • Életminőség-modell, az egészség-betegség határa, az életminőség szociális és demográfiai meghatározói, a környezet egészséget meghatározó szerepe.
  • Életmód, kultúra, egészségtudatosság, az idő és az egészség.
  • A magyar népesség életminőségének vizsgálatára alkalmazott módszerek: pozitív, illetve negatív magatartásformák, életmód és életminőség, szenvedélybetegségek.
  • A táplálkozás egészséget meghatározó szerepe, testmozgás és egészség.
  • Egészségmegőrzés, családi életre való nevelés, férfi és női szerepek, társas kapcsolatok.
  • Szexualitás, biztonságos szex, a nemi úton terjedő betegségek megelőzése.

Tételsor >>>

7. Nyelvvizsga

A hatályos felsőfokú törvény rendelkezése szerint az oklevél megszerzésének előfeltétele az általános nyelvvizsga megléte. A követelmény teljesítése alól mentesülnek, akik tanulmányaik első évfolyamon történő megkezdésének évében legalább negyvenedik életévüket betöltik. Ez a rendelkezés azoknál alkalmazható utoljára, akik a 2015-16-os tanévben tesznek záróvizsgát.