Gördülősportok, kerékpáros tábor

Gördülősportok, kerékpáros táborRekreáció Tanszék, 2017. március 06.

Időpont: 2017. március 27-31. A program csak a kijelölt csoportban teljesíthető! Csoportbeosztás >>>
Részletek
Kerékpártúra

KerékpártúraRekreáció Tanszék, 2017. február 03.

Időpont: 2017. április 22-23. (szombat, vasárnap), helyszín: Káli-medence.
Részletek
Gyalogos túranapok (Bakony)

Gyalogos túranapok (Bakony)Rekreáció Tanszék, 2017. január 26.

Választható gyalogos túranapok: „Utak a Bakony szívében” időpontja: 2017. május 13-14. (szombat, vasárnap). A tábor minden BSc, MSc és MA szakon, minden évfolyamon felvehető a tavaszi félévben, nappali és levelező tagozaton is. Azok a hallgatók, akik a túrát a korábbi félévi...
Részletek
Tavaszi kenutúra (Bodrog)

Tavaszi kenutúra (Bodrog)Rekreáció Tanszék, 2017. január 26.

Időpont: 2017. május 6-7 (szombat, vasárnap)
Részletek
Szabadidősportok tábor, vízi blokk (nappali)

Szabadidősportok tábor, vízi blokk (nappali)Rekreáció Tanszék, 2017. január 26.

Időpont: 2017. május 5. péntek. Helyszín: TF Római-parti vízitelep, 1039 Budapest, Királyok útja 65-67. Vezető oktató: Dr. Irmai István. Találkozó a TF Római-parti vízitelepén 9 órakor, a program 13 óráig tart.
Részletek
Szabadidősportok tábor, természetjárás (nappali)

Szabadidősportok tábor, természetjárás (nappali)Rekreáció Tanszék, 2017. január 26.

Tájékoztató a Sportszervező BSc alapképzés III. éves nappalis hallgatóinak a „Szabadidősportok” tantárgy „természetjárás” blokkjának teljesítéséről. Ideje: 2017. április 7. péntek Túravezető tanárok: Dosek Ágoston egyetemi docens és Várhegyi Attila oktató.
Részletek
Szabadidősportok tábor (levelező)

Szabadidősportok tábor (levelező)Rekreáció Tanszék, 2017. január 26.

Kedves Hallgatók! A harmadéves tanulmányi kötelezettségeitek között szereplő tantárgyat egy nap alatt kell teljesíteni, 2 kredit jár az aktív részvételért. A részvételt szigorúan ellenőrizzük, pótlásra egy év múltán kerülhet csak sor. Felmentést a négy gyakorlóhely egyikéről...
Részletek

Legfrissebb híreink

Gördülősportok, kerékpáros tábor
Kerékpártúra
Gyalogos túranapok (Bakony)
Tavaszi kenutúra (Bodrog)
Szabadidősportok tábor, vízi blokk (nappali)
Szabadidősportok tábor, természetjárás (nappali)
Szabadidősportok tábor (levelező)

Doktori Iskola

Testnevelési Egyetem Sporttudományok Doktori Iskola

  • Az Egyetemi Doktori Tanács elnöke: Dr. Tihanyi József egyetemi tanár, az MTA doktora
  • A Sporttudományok Doktori Iskola vezetője: Dr. Radák Zsolt egyetemi tanár, az MTA doktora
  • Titkár: Rab Tímea | rab@tf.hu | 487-9200/61004

A Doktori Titkárság az Új épület III. emelet 321-es irodájába költözött!

Ügyélfogadási idő

  • hétfő: zárva
  • kedd: 9.00 – 12.00
  • szerda: 13.00 – 15.30
  • csütörtök: 9.00 – 12.00
  • péntek: 9.00 – 12.00

Programok

  • 5/1. Edzés és adaptáció (programvezető: Dr. Pavlik Gábor professzor emeritus)
  • 5/2. Testedzés, szabályozás, anyagcsere (programvezető: Dr. Radák Zsolt egyetemi tanár)
  • 5/3. Sport, nevelés- és társadalomtudomány (programvezető: Földesiné Dr. Szabó Gyöngyi professzor emerita)

Bemutatkozás

A Sporttudományok Doktori Iskola a Testnevelési Egyetemen működik, az egyetlen sporttudomány területén működő doktori iskola hazánkban. Az iskolában folyó doktori kurzusok lefedik a sporttudomány egész területét. Természetesen az oktatók orientációját és a laboratóriumok technikai felszereltségét tükrözik a speciális kurzusok. Az iskolában a doktori képzés két természettudományi és egy társadalomtudományi program keretében zajlik, amelyek megfelelnek egyrészt a sportpedagógia, sportszociológia, sportpszichológia, sportmanagement, másrészt a sportbiológia, sportélettan, sportegészségtan, sportorvostan igényeinek. A MAB plénuma a 2004/10/IV.2. sz. határozatával a tudományági elnevezése Sporttudományok lett a Nevelés- és Sporttudományok helyett. A Doktori Tanács 2014-ben a Semmelweis Egyetemről történt leválás után alakul újjá. Tagjai a programvezetők,  törzstagok, témavezetők, valamint 1 fő DÖK képviselő.

A doktori iskola tudományágának interdiszciplináris jellege miatt mindazon infrastrukturális feltételekre szükség van, amelyek mind a természettudományokat, mind a társadalomtudományokat jellemezik. A TF alapvetően rendelkezik azokkal a feltételekkel, amelyek lehetővé teszik a doktori iskola munkáját. A Sporttudományi Kutatóintézet megalakítása jelentősen javította az infrastrukturális feltételeket, és így bizonyos területeken világszínvonalú kutatási feltételekkel rendelkezünk. A természettudományi témák kutatásához az alábbi laboratóriumokkal rendelkezünk: Terhelésélettani laboratórium, Sporttudományi Kutatóintézet, Biomechanika laboratórium, Pszichofiziológiai laboratórium. A hallgatók kutatásának zöme az említett laboratóriumokban folyik, de lehetőségünk van a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kara laboratóriumainak kapacitását is kihasználni. Kiterjedt kapcsolataink révén más hazai és külföldi egyetemekkel kollaborálva igyekszünk tovább növelni az elérhető kutatási módszerek tárházát. Több külföldi témavezetője is van a doktori iskolának, ami az Erasmus program keretei között nyíló lehetőségekkel együtt a képzés minőségének a javítását célozza.

Az alábbiakban felsorolt kutatási tematikák jól példázzák a különböző programokban folyó szakmai munka sokszínűségét és interdiszciplináris jellegét.

1. Természettudományi ág:

  • A gyermekkori rendszeres edzés szerepe a szív fejlődésében
  • A mozgás és a táplálkozási tényezők hatása a stresszválasz neurobiológiai szerveződésére különböző életkorokban
  • Táplálkozás és fizikai aktivitás
  • 7-18 éves iskolai tanulók szomatikus fejlődése
  • A szív-vérkeringési rendszer non-invazív vizsgálatának jelentősége a teljesítőképesség megítélésében
  • Az edzésadaptáció mozgásvégrehajtásban megnyilvánuló, a versenyteljesítményt befolyásoló biomechanikai jellemzői
  • Túlterheléses sportsérülések, térdízületi sportsérülések, izomsérülések
  • Végtagok mozgásának számítógépes szimulációja és idegi vezérlésének matematikai modellezése
  • A mozgás és a táplálkozás hatása az agy normális és kóros öregedésének sejtélettani folyamataira
  • A testmozgás és a glukóz-, valamint a lipid anyagcsere kapcsolata, a diabetes és az elhízás mozgásterápiája
  • Oxidatív stressz és adaptáció fizikai terhelés alatt különböző életkorban

2. Társadalomtudományi ág:

  • A sport szerepe a szocializációban, a sport pedagógiai aspektusai
  • A pedagógiai kutatás módszerei, didaktika, a tanári tevékenység elemzése, pedagógusképzés
  • A tanulási és viselkedészavarok (hiperaktivitás) organikus hátterének feltárása neuropszichológiai megközelítésben
  • A sport a jelenkori társadalomban
  • A testnevelési tantervek elméleti és módszertani alapjai
  • Az életminőség tudományának alapjai (rekreáció)
  • Az ókori és újkori olimpizmus történelmi szerepe és társadalmi háttere
  • Ifjúság és Szocializáció
  • Mozgásszabályozás, mozgástanulás
  • Sport, szakemberképzés és továbbképzés tartalmi, szervezeti korszerűsítése az EU integráció és jogharmonizáció figyelembevételével
  • Az autogén tréning alkalmazása a sportban/iskolában
  • Sporttörténet és sportpolitika

Témavezetők és témák (programonként)

Edzés és adaptáció

  • Pavlik Gábor: A szív-vérkeringési rendszer non-invazív vizsgálatának jelentősége a teljesítőképesség megítélésében

Testedzés, szabályozás, anyagcsere

  • Lacza Zsombor: Őssejt átültetés terápiás lehetőségei a támasztó és mozgató szervrendszerben
  • Radák Zsolt: Oxidatív stress és adaptáció fizikai terhelés alatt különböző életkorban

Sport, nevelés- és társadalomtudomány

  • Bognár József: Pedagógusok pályaválasztása, presztízse és pályaelhagyása
  • Fodorné Földi Rita: Fejlődés neuropszichológia
  • Nemes András: A hazai sportszakember képzés és továbbképzés tartalmi szervezeti korszerűsítése az eu integráció és jogharmonizáció figyelembevételével
  • Sipos Kornél: A szorongás-, a stresszel való megküzdés, és az én-hatékonyság pszichometriai vizsgálata
  • Szikora Katalin: Társadalom, testnevelés és sport összefüggései az ókortól napjainkig- társadalomtörténeti tanulságok
  • Tibori Tímea: Az értékek, a kultúra hatása az életmódra
  • Vermes Katalin: Testértelmezés és testtudat
  • Vingender István: Sport és társadalmi integráció kérdései, a sport és a deviáns magatartásformák összefüggései

Egyebek