Legyünk sportoló nemzet!
2017. április 5.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

Az Országgyűlés Hivatala évente kétszer egyetemistáknak is lehetőséget biztosít arra, hogy a fiatalok betekintést nyerjenek az Országgyűlés működésébe, átéljék a törvényhozók munkáját, egyszersmind testközelből tapasztalják magát a parlamenti demokráciát.

Legyünk sportoló nemzet!

Ez a lehetőség ráadásul kvázi versenyszerűen működik, az egyetemek közös csapattal vagy önállóan indulva törvényjavaslatot terjeszthetnek a Mint-a-Parlament elé. A szituációs feladat-megoldási gyakorlatnak köszönhetően az egyetemisták átélhetik a törvényhozók munkáját, és a gyakorlatban is megismerhetik a törvényhozás menetét. A hallgatók a program során kiegészíthetik már elsajátított elméleti ismereteiket, és kipróbálhatják magukat kvázi képviselői szerepben.

Nos, a Testnevelési Egyetem is nevezett a jogi megméretésre, s a hat, "döntőbe" jutó csapat közül a harmadik helyen végzett 2017. március 28-án, a Vitanapon. A Mint-a-Parlament kétnapos programsorozat egy-egy vitanapból, illetve ülésnapból áll.

A "TE is Értünk, Mi is TE Érted" névre keresztelt frakciónk törvényjavaslatának címe ez volt: A sportoló nemzetté válás feltételeiről. A Testnevelési Egyetem hallgatói csapatának innovatív alapötlete a test műveléséhez, a sporthoz mint a nemzeti alapértékhez kötődően a sportoló nemzetté válás feltételeit megteremthető javaslat versenyeztetése a programsorozat keretében. Az elkészült javaslat értelmező rendelkezései kiterjednek a sport fogalmi meghatározására, a hatályos sportpolitika feladatára, a sport eszközrendszerére, az azzal kapcsolatos általános követelményekre. Kiemelt szerepet kap a sport és az oktatás szerepe, valamint a sporttámogatás finanszírozási feltételrendszerének kibővítése, továbbá a sportban történő rendszerszemlélet megjelenése.

"Tapasztalataim szerint a program során a motiváció jelentős mértékű növekedése figyelhető meg, a tanulás készségének elsajátítása a szakhoz kötődő interdiszciplináris szemléletmód elsajátítását hívhatja életre (esetünkben a sporttal kapcsolatos kötődés megjelenésével). A mi frakciónk is húsz (+plusz két) főből állt, ahogyan a többi – mondta megkeresésünkre Szekeres Dia, egyetemünk óraadója, a TE-frakció tanácsadója, egyetemi adjunktus. – Csapatunk azért választotta ezt a törvényjavaslatot, mert komoly problémának látja, hogy a sport még mindig csekély szerepet játszik a teljes magyar nevelésben és oktatásban, az óvodától az egyetemekig és később a munka világában. Javaslatában hangsúlyozza az amatőr és a profi sport közt jelenleg meglévő óriási különbség csökkentésének szükségességét, ami a profi szövetségekkel együttműködve kivitelezhető."

A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze – mondta anno Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas orvosunk, s ennél találóbb mottót keresve sem találhatott volna magának egyetemünk frakciója, amelynek tagjai tudják, elsőként jogi területen jogot hallgató hallgatóként és nem joghallgatóként versenyeznek.

"Hallgatóink tapasztalatból tudják, minél korábban kezd el sportolni az ember, annál jobban kialakul benne az egészséges életmódra törekvés, s annál egészségesebben éli le az életét – folytatta Szekeres Dia. – Ezért is lenne nagyszerű a sportolás, a sportos életmód szélesebb körű elterjedése hazánkban, valamint az, hogy a magyar oktatásban is jelentős szerepet kapjon a sport. Hiszen azzal a saját életünket tehetjük, tesszük szebbé, jobbá."

Csapatunk egyik oszlopos tagja, Göbölös Dávid így emlékszik vissza az eseményre: "Élveztem a Mint-a-Parlament során a lehetőséget, hogy részt vehessünk egy, a Parlament keretei között zajló ülésnapon, amelyre saját sporttörvény-javaslattal jutottunk be. A nap első felében előadásokat hallhattunk a tisztviselőktől, délután pedig minden csapat vezérszónoka bemutatta saját törvényjavaslatát, illetve utána kérdésekkel bombázták egymást a frakciók, derekasan helytálltunk. Összességében nagyon élvezetes volt, jó hangulatban telt. Nagyon szép volt a helyszín, a kilátás és a Parlamentről is láthattunk, hallhattunk érdekességeket. A Tanárnő (Dr. Szekeres Diána Ph.D., egyetemi adjunktus) célja az volt, hogy közelebb kerüljön hozzánk az általa egyébként is interaktívan tanított jog, és személyes, mester-tanítvány jellegű kapcsolat alakuljon ki. Esetünkben ez a bronzérem mellett is sikerült."

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!