Sportmenedzsment Tanszék

1123 Budapest, XII. Alkotás u. 44., Főépület, II. emelet | +36-1-487-9200/61193 | tf.hu/spm

Tanszékvezető:
Dr. habil. Géczi Gábor | 487-9200/61185 | Főépület/II/74. | gabor@tf.hu | CV | MTMT

Egyetemi docens:
Dr. Gősi Zsuzsanna | 487-9200/61390 | Főépület/II/77. | gosi@tf.hu | CV | MTMT
Dr. Chaudhuri Sujit | 487-9200/61168 | Főépület/III/319. | sujit@tf.hu | CV | MTMT

Egyetemi adjunktus:
Dr. Sipos-Onyestyák Nikoletta | 487-9200/61366 | Főépület/II/76. | onestyak@tf.hu | CV | MTMT
Kassay Lili | 487-9200/61366 | Főépület/II/76. | kassay@tf.hu | CV | MTMT

Meghívott előadók:
Dénes Ferenc | ferenc.denes@champions.hu | CV
Széles József | jozsef_szeles@yahoo.com
Rudas Eszter | tfgyakorlat@gmail.com | CV
Szántó Éva | evaszanto@hunrowing.hu

PhD hallgató:
Baráth Kinga | telefon: 487-9200/61133 | szoba: Főépület/II/75.

Oktatásszervező:
Nagy Andrea | telefon: 487-9200/61193 | szoba: Főépület/II/78. | nandrea@tf.hu

A sportszervező, sportmenedzser szak története

Hazánkban az intézményesített, a magyar felsőoktatásban is besorolást nyert sportszakember-képzés 1925-ben a Testnevelési Egyetem jogelőd intézményében – a Magyar Királyi Testnevelési Főiskolán (TF), később Magyar Testnevelési Egyetem – kezdődött, az egyszakos középiskolai testnevelő tanárképzéssel 1925-ben.

A Testnevelési Főiskolán (később Magyar Testnevelési Egyetem) 1960-ban kezdődött meg a sportvezetők képzése, amely az 1969/70-es tanévtől sportszervező képzés címen eleinte három, majd négyéves képzési idővel folytatódott. Az 1980-ban végzett vizsgálat alapján az 1981/82. tanévtől bevezetett tanterv továbbra is levelező tagozaton, változatlanul négy éves tanulmányi időben, de részben megújult tantárgystruktúrával kívánta felkészíteni a leendő sportvezetőket.

Az 1990-es évekig a sportszervező képzésben dominált az a szemlélet, amely a hallgatókat egy alapjában véve igazgatás-centrikus társadalmi-gazdasági irányításban való helytállásra készítette fel. A környezeti változások (a rendszerváltás és ennek következtében a társadalmi-gazdasági-politikai változások) hatására sürgető igénnyel jelentkezett a képzési koncepció felülvizsgálata, a sportszakember-képzés korszerűsítésének meg kellett felelnie a sport fejlődési tendenciáinak és környezeti feltételeinek.

A 90-es években elindult tantervi reform – két kísérleti tanfolyam és a képzés folyamatos alakítása után – az 1993/94 tanévben merőben új tematikát eredményezett. Az új tanterv a testnevelés és a sport funkcióinak és szervezetrendszerének változásával összhangban határozta meg a képzés célját. A hivatalnokképzés helyett a menedzser-szemléletű oktatás került előtérbe a gazdasági, vezetési, kereskedelmi, jogi, pénzügyi és vállalkozói ismeretek dominanciájával. A Testnevelési Egyetemen, levelező tagozaton (a sportszervezői szak utódaként) és három éves képzési idővel az 1993/94-es tanévben megkezdődött a sportmenedzser képzés, amely nemcsak nevében, de szellemében is egy új képzési programot jelentett.

Az időközben megjelent Felsőoktatási törvény értelmében az 1994/95 tanévtől a képzés idejét négy évre kellett emelni. Tekintettel a képzésben megjelenő új tantárgyakra (sportgazdaságtan, pénzügy, számvitel, marketing) elengedhetetlen és sürgősen megoldandó feladat volt a sportmenedzser képzés mögött álló oktatógárda bővítése. Kiemelkedő eredménynek tartjuk, hogy képzési programunkat az Európai Egyetemek Felsőoktatási hálózatának Sportmenedzsment Bizottsága elfogadta. A hálózat tagjai közül néhányan, illetve számos kelet-európai egyetem már konkrét együttműködési szándékát (hallgató- és oktatócsere) is jelezte.

A szakcsoport működési körébe a nappali és levelező tagozatos sportszervező, valamint a nappali és a levelező sportmenedzser szak teljes körű gondozása tartozik. Emellett munkatársai részt vesznek az egyetemi szintű testnevelő tanár, egészségtan tanár és humánkinezológus képzésben, valamint a nappali és levelező tagozaton a szakedzői, tanári kiegészítő szakokon folyó oktatásban is.

A szakcsoport szakmai támogatója és háttérszervezete a Magyar Sportmenedzser Társaság.

A bolognai folyamat keretében az európai felsőoktatási rendszer változásaihoz illeszkedve a hazai felsőfokú képzés is átalakul. A hagyományos duális rendszert, azaz az egyetemi és főiskolai képzésen nyugvó felsőoktatást a 2006/07-es tanévtől kezdve fokozatosan felváltja a többciklusú képzés, melynek egymásra épülő szakaszai a következők: alapszak (A/Bachelor, BSc vagy BA), mesterszak (M, MSc vagy MA), doktori képzés (D, PhD vagy DLA).

Már az 1960-as évektől kezdődően folyt főiskolai szintű sportvezető, sportszervező, sportmenedzser képzés a TF-en, a kezdetektől az akkori Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem kiváló professzorainak közreműködésével. A TF arra törekedett, hogy az alapképzésre járó sportszervező, sportmenedzser szakos hallgatók számára mesterképzésben is kínáljon továbblépési lehetőséget.

A Testnevelési Egyetem (TF) a levelező és nappali sportszervezői szakot (BSc) önállóan működteti. A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Gazdálkodástudományi Karával közös képzésben pedig, Magyarországon legelsőként – nappali és levelező formában – indította el a MAB és az OKM által akkreditált sportmenedzser mesterképzési (MSc) szakát.

A képzés túlnyomórészt a TF létesítményeiben folyik. A gazdálkodástudományi, üzleti ágazathoz kapcsolódó tárgyakat a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Karának kiváló professzorai, míg a sporttudomány testkulturális ágazatához kapcsolódó tárgyakat a TF kiváló tanárai oktatják.

  • Az alapszak megnevezése: sportszervező
  • Végzettségi szint: (bachelor, rövidítve: BSc)
  • A mesterszak megnevezése: sportmenedzser
  • Végzettségi szint: mesterfokozat (magister, master, rövidítve: MSc)
  • Szakképzettség: okleveles sportmenedzser
  • A szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Master of Science in Sport Management