MSc Szakedző

SZAKEDZŐ

MESTERKÉPZÉSI SZAK (MSc)

FELVÉTELI VIZSGAANYAG

 

 

FELVÉTELI PONTSZÁMOK

Sportági elmélet 40 pont
Sportági gyakorlat 30 pont
Diploma eredmény 20 pont
Többletpontok 10 pont
Összesen 100 pont

Általános szabály

Bármely tudásterületen elért „0” pontszám kizárja a sikeres felvételit, így a képzésre való bekerülés lehetőségét.

Mind az elméleti, mind a gyakorlati felvételi vizsga alól felmentést (maximális pontszámot) kapnak azon jelentkezők, akik edzőként Olimpián, felnőtt VB-n, EB-n sportágukban 1-3. helyezést értek el.

Gyakorlati felvételi vizsga alól felmentést (maximális pontszámot) kapnak azon jelentkezők, akik Olimpián, felnőtt VB-n, EB-n sportágukban versenyzőként 1-6. helyezést értek el, valamint azok, akik edzőként Olimpián, felnőtt VB-n, EB-n sportágukban 4-6. helyezést értek el.

Az edzői és sporteredményeket az adott országos sportági szakszövetség által kiállított hivatalos dokumentum igazolja.

 

KOSÁRLABDA

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A kosárlabda sportág kialakulásának körülményei, nemzetközi és hazai története
  2. A kosárlabdázás játékszabályai
  3. Eltérő szintű és korú csapatok versenyrendszereinek összehasonlítása
  4. A koordinációs képességek fejlesztésének lehetőségei a kosárlabdázók felkészítésében
  5. A kondicionális képességek fejlesztésének lehetőségei a kosárlabdázók felkészítésében
  6. A kosárlabda támadójáték technikai elemeinek leírása és alkalmazása
  7. A kosárlabda támadójáték taktikai felépítése az utánpótlás korosztályoknál
  8. A kosárlabda védekezés technikája és taktikájának felépítése az utánpótlás korosztályoknál
  9. A felnőtt és az utánpótláskorú játékosok felkészítésében jelentkező eltérések
  10. A kosárlabda sportág gyakorlatában előforduló szituációk pedagógiai és pszichológiai megoldásának lehetőségei

Irodalom

FIBA-MKOSZ (megjelenés alatt). Fiatal kosárlabdázók fejlesztése. Budapest.

MKOSZ (2015). Magyar kosárlabda versenyszabályok 2015. Letöltve: 2017.02.17-én:

http://asp01.ex-lh.hu:1801/webclient/DeliveryManager?application=DIGITOOL-3&owner=resourcediscovery&custom_att_2=simple_viewer&pid=14400

Ránky M. (1999). Játék a kosárlabda, a kosárlabda játék. Celldömölk: Pauz-Westermann Könyvkiadó Kft.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: Adott technikai elem oktatása és hibajavítása a bemutató játékosokkal.
  2. gyakorlat: Adott taktikai elem gyakoroltatása bemutató csapattal.
  3. gyakorlat: Adott mérkőzés jelenet videó elemzése.


KÉZILABDA

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A kézilabda sportág kialakulásának körülményei, nemzetközi és hazai története
  2. A kézilabdázás játékszabályai
  3. Eltérő szintű és korú csapatok versenyrendszereinek összehasonlítása
  4. A koordinációs képességek fejlesztésének lehetőségei a kézilabdázók felkészítésében
  5. A kondicionális képességek fejlesztésének lehetőségei a kézilabdázók felkészítésében
  6. A kézilabda játék labda nélküli mozgásanyagának rendszerezése, technikai elemeinek leírása
  7. A kézilabda játék labdás mozgásanyagának rendszerezése, technikai elemeinek leírása
  8. A kézilabda játék taktikájának felosztása, rendszerezése az irányultság és a létszámok szempontjából
  9. A felnőtt és az utánpótlás korú játékosok felkészítésében jelentkező eltérések
  10. A kézilabda sportág gyakorlatában előforduló szituációk pedagógiai és pszichológiai megoldásának lehetőségei

Irodalom

MKSZ (2016). A kézilabdázás játékszabályai.

Fekete B. (2007). A kézilabdázás technikája. Budapest: TF.

Fekete B. (2008). A kézilabdázás taktikája. Budapest: TF.

Marczinka Z. (2014). Kézilabdázás. Nyíregyháza: Kék Európa Kiadó.

Szerzői kollektíva (2014). 704 kézilabda játék és gyakorlat. Budapest: Dialóg Campus Kiadó.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: Adott technikai elem oktatása és hibajavítása a bemutató játékosokkal.
  2. gyakorlat: Adott taktikai elem gyakoroltatása bemutató csapattal.
  3. gyakorlat: Adott mérkőzés jelenet videó elemzése.


FÉRFI ÉS NŐI TORNA

FÉRFI TORNA

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. Nemzetközi tornatörténet, kiemelten a szerfejlődés állomásainak ismertetésével
  2. A hazai tornatörténet ismertetése, kiemelten az olimpiai bajnokaink, érmeseink tükrében
  3. A tornasport szerkezeti, szervezeti felépítésének ismertetése a nemzetközi és hazai vonatkozásban
  4. A hazai versenyrendezési módok részletes ismertetése
  5. A kiválasztás és szűrés általános szabályai és magyarországi lehetőségei
  6. Kiegészítő szerek alkalmazása a tornasportban. Gyakorlati példák ismertetése.
  7. A tornaedzés és versenyzés pedagógiai kérdései
  8. A tornaedzés és versenyzés pszichológiai kérdései
  9. Motoros képességek a tornasportban, a sportág-specifikus fejlesztésük
  10. Az örökletes és szerzett tulajdonságok szerepe a tornásszá válás folyamatában. Tornászmodell.

Irodalom

Karácsony, I. (1989). Képességfejlesztés a férfi tornában. Budapest: TF Közlemények.

Karácsony I., Hamza I., Keleti J. (1998). Torna A-tól Z-ig. Budapest: Hamza István.

Karácsony I. (2002). A magyar tornasport krónikája. Budapest: Gulliver Kiadó.

Radák Zs. (2016). Edzésélettan. Budapest: Magyar Olimpiai Bizottság.

Tóth E. (1985). A női versenytorna. Budapest: Sportpropaganda Vállalat.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: 10 perces sportág-specifikus bemelegítés összeállítása bázis akrobatikus elemek előkészítéséhez.
  2. gyakorlat: egy adott mozgáselem gyakoroltatása a gyermek korosztály (kezdő, haladó) gyakorlatanyagából. Hibajavítás, előkészítő és rávezető gyakorlatok alkalmazása, segítségnyújtás.
  3. gyakorlat: egy adott gyakorlat szaknyelvi videó-elemzése (ifjúsági, felnőtt korosztályból: talaj, ló gyűrű, ugrás, korlát, nyújtó gyakorlatok közül).


NŐI TORNA

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. Nemzetközi tornatörténet, kiemelten a szerfejlődés állomásainak ismertetésével
  2. A hazai tornatörténet ismertetése, kiemelten az olimpiai bajnokaink, érmeseink tükrében
  3. A tornasport szerkezeti, szervezeti felépítésének ismertetése a nemzetközi és hazai vonatkozásban
  4. A hazai versenyrendezési módok részletes ismertetése
  5. A kiválasztás és szűrés általános szabályai és magyarországi lehetőségei
  6. Kiegészítő szerek alkalmazása a tornasportban. Gyakorlati példák ismertetése.
  7. A tornaedzés és versenyzés pedagógiai kérdései
  8. A tornaedzés és versenyzés pszichológiai kérdései
  9. Motoros képességek a tornasportban, a sportág-specifikus fejlesztésük
  10. Az örökletes és szerzett tulajdonságok szerepe a tornásszá válás folyamatában. Tornászmodell.

Irodalom

Karácsony, I. (1989). Képességfejlesztés a férfi tornában. Budapest: TF Közlemények.

Karácsony I., Hamza I., Keleti J. (1998). Torna A-tól Z-ig. Budapest: Hamza István.

Karácsony I. (2002). A magyar tornasport krónikája. Budapest: Gulliver Kiadó.

Radák Zs. (2016). Edzésélettan. Budapest: Magyar Olimpiai Bizottság.

Tóth E. (1985). A női versenytorna. Budapest: Sportpropaganda Vállalat.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: 10 perces sportág-specifikus bemelegítés összeállítása bázis akrobatikus elemek előkészítéséhez.
  2. gyakorlat: egy adott mozgáselem gyakoroltatása a gyermek korosztály (kezdő, haladó) gyakorlatanyagából. Hibajavítás, előkészítő és rávezető gyakorlatok alkalmazása, segítségnyújtás.
  3. gyakorlat: egy adott gyakorlat szaknyelvi videó-elemzése (ifjúsági, felnőtt korosztályból: ugrás, felemáskorlát, gerenda, talaj gyakorlatok közül).


SÚLYEMELÉS

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A súlyemelés sportág kialakulásának körülményei, nemzetközi és hazai története
  2. A súlyemelés versenyszabályai
  3. Eltérő szintű és korú versenyzők felkészítésének összehasonlítása
  4. A koordinációs képességek fejlesztésének lehetőségei a súlyemelők felkészítésében
  5. A kondicionális képességek fejlesztésének lehetőségei a súlyemelők felkészítésében
  6. A lökés a szakítás technikájának elemzése
  7. A súlyemelő versenyek taktikai elemei, lehetőségei
  8. A súlyemelés edzéselmélete az utánpótlás korosztályok szempontjából
  9. A felnőtt és az utánpótláskorú versenyzők felkészítésében jelentkező eltérések
  10. A súlyemelés sportág gyakorlatában előforduló szituációk pedagógiai és pszichológiai megoldásának lehetőségei

Irodalom

Aján T. és Baroga L.(1988). Weightlifting Fitness for all sports. Budapest: Medicina Kiadó.

Hanzlik J. (1981). Súlyemelés. Budapest: TFTI.

Sokolov, L. N. (1971: 111 – 118.). A gyorsaság jelentősége a súlyemelésben, és fokozásának módszerei. Moscow: Tyazhelaya Atletika. Sbornik Statei. Fizkultura i Sport.

Vorobjev,A.N. (1968). A súlyemelés korszerű edzése. Budapest: Sport Kiadó.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: Adott technikai elem oktatása és hibajavítása bemutató versenyzővel.
  2. gyakorlat: Adott technikai elem gyakoroltatása fiatalkorú súlyemelővel.
  3. gyakorlat: Adott technikai elem összehasonlító videó elemzése.


KAJAK-KENU

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A kajak-kenu sportág kialakulásának körülményei, nemzetközi és hazai története
  2. A kajak-kenu sport versenyszabályai
  3. A kajak-kenu sport versenyrendszerei
  4. A koordinációs képességek fejlesztésének lehetőségei a kajak-kenu sportági felkészítésben
  5. A kondicionális képességek fejlesztésének lehetőségei a kajak-kenu sportági felkészítésben
  6. A kajakozás és kenuzás technikai elemeinek leírása és alkalmazása
  7. A felnőtt és az utánpótláskorú versenyzők felkészítésében jelentkező eltérések
  8. Csapathajók összeállításának szempontjai
  9. Vízitúra-vezetői ismeretek
  10. Korcsoportok meghatározása, jellemzése, sajátosságai a kajak-kenu sportban

Irodalom

57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet a víziközlekedés rendjéről. Hajózási Szabályzat. Letöltve: 2017.02.17-én:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100057.NFM

Pereházy P.A., Balázs L.(2014). Kézikönyv vízitúrák levezetéséhez. Szombathely: Mauz Bt. Letöltve: 2017.02.17-én:

https://issuu.com/vizenjarok/docs/kezikonyv_viziturak_levezetesehez

Szántó Cs. (2005). Canoe sprint Coaching manual (level 2-3). ICF Coaches Education Programme.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: Kajak-kenu technika oktatása és hibajavítása vízen vagy ergométeren bemutató versenyzővel
  2. gyakorlat: Vízitúrázási gyakorlatok ismertetése bemutató versenyző segítségével túrakajakban, túrakenuban (hajók hordmódja, beállítása, irányítási technikák)
  3. gyakorlat: Különböző korosztályok mozgásanyagának elemzése, hibajavítása gyakorlatok megadásával (videó elemzés)


GYORSKORCSOLYA

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A gyorskorcsolya és a short track sportág kialakulásának körülményei, nemzetközi és hazai története
  2. A gyorskorcsolya és a short track versenyszabályai
  3. Eltérő korcsoportú versenyzők versenyrendszereinek összehasonlítása
  4. A koordinációs képességek fejlesztésének lehetőségei a gyorskorcsolya és short track sportági felkészítésben
  5. A kondicionális képességek fejlesztésének lehetőségei a gyorskorcsolya és short track sportági felkészítésben
  6. A gyorskorcsolya és short track versenyzők felkészítésének azonosságai és különbözőségei
  7. A gyorskorcsolya és short track sportág taktikai felépítése az utánpótlás korosztályoknál
  8. Azonosságok és különbségek a gyorskorcsolya és short track sportág technikájában
  9. A felnőtt és az utánpótláskorú versenyzők felkészítésében jelentkező eltérések a Korcsolyasport Hosszú távú Fejlesztési Programja (KHFP) és az LTAD alapján
  10. A gyorskorcsolya/short track sportág gyakorlatában előforduló szituációk pedagógiai és pszichológiai megoldásának lehetőségei

Irodalom

Magyar Olimpiai Bizottság (2016.) Hosszú távú sportolófejlesztési program.

Canadian Sport for Life-LTAD 2.0. Letöltve: 2017.02.17-én:

http://canadiansportforlife.ca/sites/default/files/user_files/files/CS4L%202_0%20EN_April16_webpdf.pdf

MOKSZ (megjelenés alatt). A hosszú távú korcsolya fejlesztési program.

Speed Skating. Canada’s Long-Term Athlete Development Plan. Letöltve: 2017.02.17-én:

http://www.speedskating.ca/about/skater-development/the-ltpad-model

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: Adott technikai elem oktatása és hibajavítása a bemutató versenyzőkkel.
  2. gyakorlat: Adott taktikai elem gyakoroltatása bemutató versenyzőkkel.
  3. gyakorlat: Adott verseny jelenet videó elemzése.

ÖTTUSA

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. Az úszóedzés felépítése, a gyorsúszás technikája (kijelölt korosztálynak)
  2. A futóedzés felépítése, a helyes futótechnika ismertetése (kijelölt korosztálynak)
  3. A lövőedzés felépítése, alapképzése, a lövés technikája (kijelölt korosztálynak)
  4. A vívóedzés felépítése, a technikai és taktikai képzés bemutatása (kijelölt korosztálynak)
  5. A lovasedzés felépítése kezdőtől a haladóig
  6. Versenyeztetés a vívó versenyszámban
  7. Rövid-, közép- és hosszú távú edzéstervezés szempontjai
  8. Az ötszámos edző feladatai
  9. A társtudományok jelentősége a felkészítés folyamatában (pszichológia, élettan, sportorvoslás, terheléselmélet)
  10. Edzőtáborok szervezése, versenyeztetési szempontok

Irodalom

Dávid S. (1983). Korszerű öttusázás. Budapest: Sport Kiadó.

Mészáros I. (2007). Az öttusa története. Magyar Öttusa Szövetség.

Szabó S. (é.n.) Öttusa. Budapest: TF jegyzet.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: lovaglás - a „B” szintű lovasképesítő vizsga elméleti és gyakorlati követelményeinek teljesítése
  2. gyakorlat: vívás - vívóedzés vezetése, szabad vívás előírt feladatainak ismertetése, oktatása, korrigálása bemutató versenyzőkkel
  3. gyakorlat:lövészet - kombinált edzésprogram vezetése junior korú versenyzői csoportnak


TRIATLON

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A gyorsúszás technikája, hibajavítás gyakorlatok ismertetésével
  2. A kerékpározás technikája
  3. A futás technikája
  4. Edzéstervezés különböző korosztályokban
  5. A magaslati edzés elmélete és gyakorlata
  6. Versenyelemzés
  7. Az életkori sajátosságok jelentősége a triatlon sportágban
  8. Taktika a triatlonban
  9. Sportági tesztek a triatlonban
  10.  Az edzés és versenyzés pedagógiai, pszichológiai háttere

Irodalom

Friel,J., Vance J. (2013). Triathlon Science. Human Kinetics.

Neumann, G.,  Pfützner, A., Hottenrott K. (2004). Das grosse Buch vom Triathlon. Mayer & Mayer Verlag.

Szakály Zs. (2014). Sportedzés. Szerzői kiadás.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: Úszás technikajavítás mélyvízben (10 perc)
  2. gyakorlat: Futóiskolai feladatok tanítása (10 perc)
  3. gyakorlat: Edzésvezetés versenyzői csoportnak (10 perc)


JÉGKORONG

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A jégkorongozás hazai és nemzetközi története
  2. A jégkorong játékszabályai
  3. A korcsolyázás (előre és hátra) technikájának ismertetése
  4. A lövésfajták technikájának ismertetése
  5. A kapusok védési technikáinak ismertetése
  6. Az ütközések technikájának ismertetése
  7. Az átváltási (transition) sebesség növelésének megoldási lehetőségei
  8. A védekező rendszerek elemzése
  9. A támadó rendszerek elemzése
  10. Edzői filozófiák

Irodalom

Géczi G. (2006). Hokimágia 1-12. DVD sorozat. Budapest: Magyar Jégkorong Szövetség - Nemzeti Utánpótlás-Nevelési Intézet.

Géczi G., Sándor Zs. (2010). Jégkorong. In: Veress István (szerk.). Pannon Enciklopédia: Magyarország sportja. Budapest: Urbis Könyvkiadó.

Géczi G. (2011). A korcsolyázás története Magyarországon. In: Pavliš Z. (2011). Jégkorongozás. Budapest: Cser Kiadó.

Géczi G. (2012). A jégkorongozás alapjai. Budapest: Magyar Jégkorong Szövetség.

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: Adott technikai elem analízise 
  2. gyakorlat: Adott játékos technikai képesség összetevőinek azonosítása videóról 
  3. gyakorlat: Edzésrészlet vagy mérkőzésrészlet elemzése adott szempontok szerint


KORCSOLYA

(Műkorcsolya, Jégtánc, Szinkronkorcsolya)

A sportági elméleti vizsga (40 pont) témakörei

  1. A korcsolya sportág hazai és nemzetközi története, kialakulása
  2. A műkorcsolya (egyéni/páros) főbb szabályai
  3. A jégtánc főbb szabályai
  4. A szinkronkorcsolya főbb szabályai
  5. A koordinációs képességek fejlesztésének lehetőségei a műkorcsolyázók/jégtáncosok/szinkronkorcsolyázók felkészítésében
  6. A kondicionális képességek fejlesztésének lehetőségei a műkorcsolyázók/jégtáncosok/szinkronkorcsolyázók felkészítésében
  7. Lépések és fordulatok ismertetése
  8. Ugrások és forgások típusai
  9. Egy választott szakág (műkorcsolya/ jégtánc/szinkronkorcsolya) hazai és nemzetközi versenyrendszere (versenyszámai, kategóriái, korcsoportjai)
  10. A korcsolya versenysport hazai és nemzetközi szervezeti felépítése

Irodalom

Canadian Sport for Life-LTAD 2.0. Letöltve: 2017.02.17-én:

http://canadiansportforlife.ca/sites/default/files/user_files/files/CS4L%202_0%20EN_April16_webpdf.pdf

Magyar Olimpiai Bizottság (2016.) Hosszú távú sportolófejlesztési program.

Gerschwiller - Hügin (1972). Műkorcsolyázás.

Alexei Mishin (1979): Műkorcsolya iskolagyakorlatok.

ISU (2010). Általános és Speciális Szabálykönyv. www.isu.org, www.moksz.hu

A gyakorlati vizsga feladatai (30 pont)

  1. gyakorlat: egy adott technikai feladat (lépések, fordulatok) oktatása és hibajavítása bemutató versenyzőkkel.
  2. gyakorlat: egy adott technikai elem (ugrás, forgás vagy kötelező tánc) gyakoroltatása bemutató versenyzőkkel.
  3. gyakorlat: fél perces önálló koreográfia bemutatása, mely tartalmaz legalább 3 lépést és/vagy fordulatot, egy forgást, egy ugrást és egy kitartott elemet.